باشگاه خبرنگاران/ عبور کشتی جنگی آمریکا از تنگه تایوان باعث واکنش چین شد.

خشم چین از اقدام آمریکا در تنگه تایوان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری رویترز، یک فروند کشتی جنگی و یک کشتی گارد ساحلی آمریکا روز جمعه از تنگه تایوان عبور کردند، اقدامی که واشنگتن آن را عملیات عادی در داخل آبراه حساسی عنوان کرد که تایوان را از چین جدا می‌کند.

در طول دو سال گذشته این گذرگاه آبی به محلی از افزایش تنش‌های نظامی میان تایوان و چین تبدیل شده است و هفته گذشته چین در آن یک مانور نظامی با شرکت چند کشتی جنگی و جنگنده برگزار کرد.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد یک فرونده ناوشکن کلاس کید (Kidd) به همراه کشتی گارد ساحلی مونرو (Munro) «مطابق با حقوق بین الملل از آب‌های بین المللی عبور کردند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «عبور قانونی این کشتی‌ها از تنگه تایوان نشان دهنده تعهد آمریکا به منطقه اقیانوس هند-اقیانوس آرام آزاد و باز است. ارتش آمریکا هر جایی که حقوق بین الملل اجازه دهد، پرواز و کشتیرانی می‌کند و فعال است.»

چین همواره با محکوم کردن اقدامات تحریک آمیز آمریکا در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی، خواهان احترام واشنگتن به حاکمیت ملی خود است. دریای چین جنوبی از جمله مناطق چالش برانگیزی است که استراتژیست‌ها از احتمال وقوع درگیری نظامی در این منطقه خبر می‌دهند.

نیروی دریایی آمریکا در هر ماه چنین عملیاتی را برگزار می‌کند، مسئله‌ای که باعث خشم چین می‌شود چرا که چین تایوان را بخشی از اراضی خود می‌داند و هرگز استفاده از زور و اجبار برای تحت کنترل در آوردن این جزیره را رد نکرده است. آمریکا مهمترین حامی بین المللی تایوان و فروشنده اصلی تسلیحات به این جزیره محسوب می‌شود.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی ظهور چین را بزرگترین چالش برای امنیت ملی آمریکا می‌داند. وی بر این باور است هم اینک مهمترین منطقه برای آمریکا شرق آسیا است و واشنگتن باید به تعهدات نظامی خود در خاورمیانه و اروپا پایان داده و تمرکز خود را بر مهار پکن قرار دهد.

وی تاکید دارد زمان به نفع چین در حال سپری شدن است و این کشور با ادامه رشد اقتصادی خود، به زودی از این ثروت برای تشکیل نیروی نظامی عظیم و به چالش کشیدن هژمونی آمریکا بهره خواهد گرفت. چین از جنبه قدرت بالقوه (عنصر جمعیت و ثروت) تا سال ۲۰۵۰ به میزان قابل توجهی از آمریکا پیشی گرفته و این امر منجر به بالا رفتن قدرت بالفعل (قدرت نظامی) این کشور خواهد شد.