فارس/ «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز گذشته (یکشنبه) طی یک تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که جامعه بین‌الملل باید با طالبان وارد تعامل شود و به «طرز مثبتی‌ها آن‌ها را راهنمایی کند».

چین: جامعه بین‌الملل باید با طالبان وارد تعامل شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، طبق اعلام وزارت خارجه چین، وانگ یی در تماس تلفنی با بلینکن تصریح کرده که واشنگتن باید برای ارائه کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه به افغانستان با جامعه‌ بین‌الملل همکاری کند و به طالبان در اداره عادی امور دولتی، حفظ ثبات اجتماعی و جلوگیری از ریزش ارزش پول افغانستان و بالا رفتن هزینه‌های زندگی مردم افغانستان کمک کنند.

وزیر خارجه چین ضمن هشدار درباره این که «خروج شتابزده» از افغانستان می‌تواند به تجمیع مجدد و بازگشت مقتدرانه گروه‌های تروریستی به این کشور منجر شود، گفت: «آمریکا به جای دو رویی یا مبارزه گزینشی با تروریسم، می‌بایست ضمن احترام به حاکمیت افغانستان، اقدامات منسجمی را برای کمک به افغانستان در مبارزه با تروریسم و توقف خشونت انجام دهد».

تلویزیون دولتی چین گزارش کرد که تماس تلفنی وزرای خارجه چین و ایالات متحده به دعوت واشنگتن صورت گرفته است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن و وانگ تأکید کردند که جامعه بین‌المللی می‌بایست طالبان را به عمل به تعهداتشان در زمینه ایجاد مسیر امن برای خروج شهروندان افغان و اتباع خارجی از افغانستان موظف کنند.

قبل از سلطه طالبان بر افغانستان که حدود دو هفته پیش صورت گرفت، مقام‌های آمریکایی اصرار داشتند که خروج از افغانستان، زمان و تمرکز مقام‌های ارشد نظامی و سیاسی آمریکا و حتی برخی تجهیزات نظامی این کشور را آزاد می‌کند تا بتوانند تمرکز بیشتری بر منطقه هند و اقیانوسیه داشته باشند اما هم‌اکنون با نزدیک شدن ضرب‌‌الاجل ۳۱ آگوست (۹ شهریور ماه)، نگرانی‌ها در بین آمریکا و همپیمانانش برای خروج ایمن اتباع خارجی و افغان‌هایی که جا مانده‌اند،‌ رو به افزایش است.

وانگ پیشتر در تماس تلفنی ۱۶ آگوست (۲۵ مردادماه) خود به بلینکن هشدار داده بود که خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تأثیر منفی جدی خواهد داشت اما متعهد شد که با واشنگتن به منظور تقویت ثبات در افغانستان همکاری خواهد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، تماس تلفنی وزرای خارجه چین و ایالات متحده در حالی برقرار شده است که روابط میان دو کشور در پایین‌ترین سطح خود در چندین دهه اخیر رسیده است.

اخیراً ارزیابی‌های سازمان اطلاعاتی آمریکا منتشر شده که در آن آمده است: «همکاری چین به احتمال خیلی زیاد برای رسیدن به یک ارزیابی جامعه درباره منشأ کووید-۱۹ ضروری است».

از طرف دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده که هفته گذشته یک گزارش محرمانه که خلاصه‌ای از تحقیقاتی را دریافت کرده بود که خودش دستور آن را صادر کرده بود، گفت که واشنگتن و همپیمانان این کشور به اعمال فشار به چین برای ارائه پاسخ درباره منشأ کرونا ادامه می‌دهند.

بایدن در بیانیه‌ای بعد از انتشار این گزارش محرمانه با تکرار ادعاهای خود گفت: «اطلاعات مهمی درباره منشأ این بیماری همه‌گیر در جمهوری خلق چین وحود دارد اما از همان ابتدا، مقام‌های دولتی چین تلاش کردند تا مانع از دسترسی بازرسان بین المللی و اعضای جامعه جهانی بهداشت عمومی به این اطلاعات شود».

طبق بیانیه وزارت خارجه چین، وانگ و بلینکن همچنین درباره روابط چین و آمریکا نیز با یکدیگر گفت‌وگو کردند و وانگ در این خصوص گفته است: «نحوه تعامل با آمریکا بر اساس رویکرد ایالات متحده در قبال پکن را مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد داد».