کیهان/ بامداد سه‌شنبه با خروج شبانه آخرین نظامی آمریکایی از کابل، عملیات فرار تحقیرآمیز این کشور از افغانستان رسماً به پایان رسید. 90 ژنرال بازنشسته آمریکایی با انتشار نامه‌ای ضمن اعلام اینکه، با این شکل فرار، اعتبار آمریکا بین متحدانش لطمه‌ای جبران‌ناپذیر خورد، خواستار استعفای وزیر دفاع و رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا شدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بامداد سه‌شنبه 31 اوت (9 شهریور) آخرین نظامی آمریکا خاک افغانستان را ترک کرد و بدین ترتیب دومینوی شکست‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا تکمیل شد و طولانی‌ترین و تحقیر‌آمیزترین جنگ تاریخ این کشور بعد از 20 سال از گورستان امپراتوری‌ها رسماً به پایان رسید.

خروجی که از سوی رسانه‌ها و مقامات و کارشناسان این کشور «فرار تحقیرآمیز» لقب گرفت و «هنری کیسینجر» استراتژیست برجسته آن را «شکستی استراتژیک و ضربه‌ای غیر قابل جبران» خواند و ‌اندیشکده «امریکن اینترپرایز» هم درباره‌اش نوشت: «بیش از

2 تریلیون و 300 میلیون دلار هزینه بر دوشمان گذاشت».

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا هم با ترتیب دادن یک سخنرانی برای مردم این کشور و همچنین دیگر کشورها ضمن بیان برنامه‌های این وزارتخانه برای افغانستان، از انتقال سفارت واشنگتن در کابل به دوحه قطر خبر داد. وی اعلام کرد طی 12 روز گذشته

123 هزار نفر از افغانستان خارج شدند که 6 هزار تن از آنها شهروند آمریکایی بودند. شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز» پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی کابل آن را «پایانی خون‌بار و پرآشوب» برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا توصیف کرد. «نیویورک تایمز» نیز با انتشار عکس ترک افغانستان توسط آخرین نظامی آمریکایی و اشاره به فیلم‌های ورود نیروهای طالبان به فرودگاه کابل گزارشی درباره لحظات واپسین اشغالگری واشنگتن در افغانستان منتشر کرد.

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده: «آخرین لحظات حضور در افغانستان در دو تصویر به نمایش درآمد که دقیقا برعکس حمله بیست سال قبل آمریکا بود: خروج یک سرباز آمریکایی در حالی که جنگجویان طالبان کنترل اوضاع را به دست می‌گیرند». اشاره نیویورک تایمز به انتشار عکس «کریس داناهو» فرمانده لشکر ۸۲ هوابُرد آمریکا و همچنین فیلمی از «نبیح بولوس» خبرنگار منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» است. کریس داناهو آخرین نظامی آمریکا بود که فرودگاه بین‌المللی کابل را ترک کرد و فیلم «نبیح بولوس» هم لحظات ابتدایی ورود نیروهای طالبان به فرودگاه کابل را نشان می‌دهد. با خروج آخرین اشغالگر از افغانستان  پنتاگون نیز رسماً پایان مأموریت خود در افغانستان را اعلام کرد. ژنرال «کنت مک کنزی» سخنگوی پنتاگون گفت که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شده و مأموریت در این کشور اکنون به پایان رسیده است! از سوی دیگر‌، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که سفیر آمریکا هم با آخرین پرواز، افغانستان را ترک کرده است.

واکنش طالبان

با خروج آمریکا از فرودگاه کابل رسانه‌های بین‌المللی لحظه ورود شبه نظامیان طالبان به فرودگاه کابل را ثبت کردند و سخنگوی طالبان خروج آمریکا از افغانستان را لحظه‌ای تاریخی برای مردم این کشور توصیف کرد. به گزارش تسنیم، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره روی باند فرودگاه کابل گفت: خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان، لحظه‌ای تاریخی برای ما و برای هر ملتی است. وی افزود: جنگ در افغانستان پایان یافت و برای حل مشکلات کشور به کمک همه نیاز داریم. سخنگوی طالبان افزود: به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که بار دیگر در کشور ما جنگ افروزی کند. «مجاهد» همچنین در توئیتی با تایید خبر خروج نظامیان آمریکایی اظهار داشت: «به اینگونه کشور ما کاملاً آزاد و مستقل گردید». سربازان طالبان به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، با شلیک تیر هوایی و قدم زدن روی باند فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای این رویداد را جشن گرفتند.نیروهای طالبان پرچم‌های خودشان را در این فرودگاه نصب کردند و تعدادی هم به تامین امنیت آنجا مشغول شدند. در داخل ترمینال فرودگاه نیز ده‌ها کیف و چمدان روی زمین رها شده بود که به نظر می‌رسد حاصل هرج و مرج در آنجا باشد. پوستری هم از احمدشاه مسعود، از نیروهای سرشناس ضد طالبان تکه تکه شده بود!

نامه 90 ژنرال بازنشسته

اما به نظر می‌رسد پس‌لرزه‌های شکست آمریکا در افغانستان و فرار تحقیرآمیز از این کشور برای مدتها صحنه سیاسی آمریکا را از خود متاثر کند. به گزارش فارس، نزدیک به ۹۰ ژنرال بازنشسته آمریکایی با امضای نامه‌ای خواستار استعفای فوری «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا و «مارک میلی»، رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا به دلیل نقش‌آفرینی در «خروج فاجعه‌بار» آمریکا از افغانستان شده‌اند. امضاکنندگان این نامه، «لوید آستین» و «مارک میلی» را به غفلت در انجام وظایفشان درخصوص مسائل پیرامون خروج از افغانستان متهم کرده‌اند.

در این نامه آمده: «عقب‌نشینی عجولانه باعث شده طبق برآوردهای اولیه نزدیک به ۱۵هزار آمریکایی و

۲۵ هزار افغانستانی همکار با نیروهای آمریکایی در مناطق خطرناکی که کنترل آن دست دشمن بی‌رحم ما است سرگردان شوند». ژنرال‌های آمریکایی این را هم نوشته‌اند که استعفای میلی و آستین، تنها اقدام مناسب برای ابراز پشیمانی از عملیات عجولانه و خطرناک خروج از افغانستان بوده است. ژنرال‌های آمریکایی در بخش دیگر نامه از اینکه میلیاردها دلار تجهیزات نظامی آمریکا به دست گروه طالبان افتاده ابراز تأسف کرده و آن را «فاجعه‌بار» توصیف کرده‌اند. آنها علاوه‌بر این، به تبعات بلندمدت تحولات افغانستان برای جایگاه آمریکا نیز اذعان کرده‌اند: «از دست رفتن میلیاردها دلار تجهیزات نظامی پیشرفته و افتادن آنها به دستان دشمنانمان فاجعه‌بار است. لطمه‌ای که به اعتبار آمریکا وارد شده قابل توصیف نیست. ما از حالا تا سالیان سال بعدتر در هر توافق یا عملیات چندملیتی شریکی غیرقابل اتکا دیده خواهیم شد. اعتماد به ایالات متحده لطمه‌ای جبران‌ناپذیر خورده است. مضاف بر این، دشمنان ما حالا به دلیل ضعفی که در افغانستان نشان داده شده برای اقدام علیه آمریکا جسور شده‌اند. در این میان ابتدا چین و بعد از آن روسیه، پاکستان، ایران، کره شمالی و دیگران بیشترین نفع را می‌برند». در پایان نامه هم خاطرنشان شده که «یک اصل بنیادین در ارتش، مسئول و پاسخگو کردن افراد بابت اقداماتی که انجام داده و آنچه انجام نداده‌اند است. باید در همه سطوح برای این افتضاح غم‌انگیز و اجتناب‌پذیر مسئولیت‌پذیری وجود داشته باشد». پیش از این نیز برخی از جمهوری خواهان خواستار استعفای بایدن شده‌اند.

از یمن هم خارج شوید

خروج آخرین سرباز آمریکا از خاک افغانستان واکنش‌های گسترده‌ای نیز در سطح رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشت و بسیاری از رسانه‌ها این اتفاق مهم را پوشش دادند. «رئیس‌کمیته عالی انقلاب» یمن در واکنش به اعلام پایان اشغال افغانستان، از آمریکا و عربستان سعودی خواست تا طرح عقب‌نشینی از یمن را نیز تهیه کنند. «محمد علی الحوثی»، طی پستی در توئیتر

در این باره نوشت: «با خروج آخرین مستعمر آمریکایی از افغانستان، از آمریکا و همپیمان سعودی آن دعوت می‌کنم که از یمن نیز خارج شوند و طرح عقب‌نشینی از جمهوری یمن را نیز تدوین کنند تا ملت یمن در ثبات و به دور از اشغالگری و قیمومیت‌خواهی زندگی کنند». الحوثی تاکید کرد: «ملت یمن هرچه قدر که درگیری‌ها و رویارویی‌ها طول بکشد، هرگز اشغالگری و قیمومیت را نخواهد پذیرفت. یمن گورستان متجاوزان است». به گزارش ایسنا «وانگ ونبین»‌، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به پایان عملیات نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان گفت: «خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نشان داد که مداخله نظامی خودسرانه در سایر کشورها و همچنین سیاست تحمیل ارزش‌ها و نظام اجتماعی به سایر کشورها محکوم به شکست است». وی تاکید کرد: «صفحه جدیدی در تاریخ افغانستان باز شده است. چین همواره به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و بر عدم دخالت در امور داخلی این کشور اصرار داشته است. تماس‌ها و هماهنگی‌های نزدیک با همه طرف‌های افغانستان و همچنین جامعه بین‌المللی به منظور بازگرداندن صلح و اقتصاد کشور خواهیم داشت».