جوان آنلاین/ درحالی که امریکایی‌ها تلاش می‌کنند ایران را به میز مذاکرات آورده و به خیال خود خواسته‌های‌شان را به طرف ایرانی تحمیل کنند، دولت سیزدهم رویکرد سابق را کنار گذاشته و خواهان شرایط برابر در گفتگو‌های احتمالی است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با همتایان اروپایی خود با بیان اینکه ایران از اصل مذاکره استقبال می‌کند، گفت که مذاکره برای مذاکره، قابل قبول نیست و تأکید کرد که غربی‌ها شیوه قبلی خود را تغییر دهند.

با تشکیل دولت جدید در ایران، رایزنی‌ها بین مقامات ایرانی و غربی برای بازگشت احتمالی به میز مذاکرات در وین، پایتخت اتریش در جریان است. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران که به نظر می‌رسد ریاست مذاکرات هسته‌ای به او واگذار شود، گفتگو‌هایی را با همتایان اروپایی خود حول محور برجام داشته است. به گزارش فارس، امیرعبداللهیان روز جمعه در تماس تلفنی با شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش در خصوص برجام تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران سهم اساسی خود برای حفظ برجام را با صبر راهبردی در مقابل خروج امریکا و بی‌عملی طرف اروپایی نشان داده است و اکنون وقت طرف‌های دیگر برجامی است که همراهی لازم را کرده و به صورت واقعی و عملی تعهدات خودشان را اجرا کنند.» امیرعبداللهیان با اعلام اینکه ایران از اصل مذاکره استقبال می‌کند، افزود: «اما مذاکره برای مذاکره، قابل قبول نیست.» به‌رغم گفته مقامات ایرانی و روسی به مثبت بودن روند گفتگو‌ها در ماه‌های اخیر، برگزاری چند دور مذاکرات ایران با اعضای برجام برای بازگشت احتمالی امریکا به این توافق نتیجه خاصی نداشته است.

اتمام حجت با غرب

با اثبات بدعهدی غربی‌ها در عمل به تعهدات‌شان در برجام در سال‌های اخیر، وزیر خارجه ایران با کشور‌های اروپایی اتمام حجت کرد که رویکرد سابق خود را تغییر دهند. امیرعبداللهیان دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با هایکو ماس، همتای آلمانی گفت که اصل گفتگو‌های وین قابل قبول است و انجام می‌شود و به تروئیکای اروپایی توصیه کرد رفتار خود را تغییر داده و به بی‌عملی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام خاتمه دهند. وزیر خارجه آلمان نیز در خلال این گفتگو آغاز هرچه سریع‌تر گفتگو‌های وین را خواستار شد و آمادگی کشورش برای ارتقای همه‌جانبه روابط دوجانبه را مورد تأکید قرار داد. وزیر امور خارجه ایران پنج شنبه شب نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی ضمن تأکید بر بازگشت اروپا و امریکا به تعهدات برجامی، تصریح کرد: «ایران در مذاکراتی حضور می‌یابد که نتایج ملموسی را در تأمین حقوق و منافع مردم داشته باشد.» درخواست ایران برای تأمین منافع اقتصادی‌اش در چارچوب برجام درحالی است که مقامات امریکایی در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا بند‌های جدیدی در توافق جدید هسته‌ای بگنجانند تا در آینده بر سر موضوعات دیگری مثل برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران گفتگو کنند، اما طرف ایرانی زیر بار این خواسته‌ها نرفته است و اعلام کرده که مذاکرات تنها در چارچوب هسته‌ای قابل قبول است و اگر فشار‌های غرب ادامه داشته باشد، میز مذاکرات را ترک می‌کند.

امریکا به‌رغم ادعای ظاهری برای بازگشت به برجام، اما در عمل گامی برای رفع تحریم‌ها انجام نداده است. هیئت ایرانی بار‌ها اعلام کرده که اگر واشنگتن در ادعا‌های خود جدی است، برای نشان دادن حسن نیت خود در اولین گام باید همه تحریم‌ها را لغو کند. اما مقامات واشنگتن گفته‌اند که در صورت توافق احتمالی با ایران، برخی تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و همین اختلافات کلیدی راه رسیدن به توافق جدید را دشوار کرده است. در هفته‌های اخیر مقامات کاخ سفید در اظهاراتی مدعی شده‌اند که ایران باید زودتر تصمیم بگیرد که به میز مذاکرات برگردد. هرچند طرف ایرانی تاکنون زمانی را برای بازگشت به میز مذاکرات برجام اعلام نکرده است، اما برخی منابع غیررسمی پیش‌تر اعلام کرده بودند احتمالاً اواسط شهریورماه دور جدید گفتگو‌های هسته‌ای در وین برگزار شود.