یک عضو حزب کارگزاران گفت: اگر قرار باشد پیوندی با آقای لاریجانی رخ دهد، آن لاریجانی است که باید به کارگزاران نزدیک شود نه عکس قضیه.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست سایت فردا: جبهه اصلاحات ایران بار دیگر فعالیت‌های خود را آغاز کرده است و آن‌طور که گفته می‌شود بناست اصلاح‌طلبان با آسیب‌شناسی آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 رخ داد و البته بررسی تصمیماتی که در سال‌های اخیر گرفته‌اند، تجدید قوا کرده و خود را برای آینده سیاسی آماده کنند. در این بین اما مشخص نیست نوع مناسبت طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب با یکدیگر چگونه خواهد شد؟ معلوم نیست نقش سید محمد خاتمی در میان اصلاح‌طلبان کجاست و در نهایت نیروهای رادیکال اصلاح‌طلب با نیروهای معتدل این جبهه سیاسی می‌توانند به وحدت و هماهنگی برسند یا خیر؟

علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای حزب کارگزاران سازندگی درباره سرنوشت «جبهه اصلاحات ایران» یا همان نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان به «فردا» گفت: «قرار شده که جبهه اصلاحات تا شش ماه دیگر به فعالیت خود ادامه دهد اما فعلا فعالیت دقیق آن تعریف نشده است. تا جایی که من خبر دارم اصلاح‌طلبان می‌خواهند به سمت کارکرد حزبی واقعی بروند و به طور کلی هر دو جناح سیاسی موجود در کشور باید به سمت تبدیل‌شدن به حزب فراگیر بروند و اصلاح‌طلبان هم کوششان در این مسیر است».

او ادامه داد: «اولین شرط تشکیل حزب فراگیر وجود ابزارهای دموکراتیک است تا احزاب بتوانند در چرخش قدرت سهیم باشند و این شرایط میسر نمی‌شود مگر از طریق انتخابات آزاد تا مردم بتوانند به حزبی که برنامه‌‌ای خوب و جامع و نامزد یا نامزدهایی مناسب ارائه می‌کند، رأی دهند. اگر بناست شیوه حزبی در کشور حاکم باشد و احزاب بتوانند رقابت واقعی داشته باشند، باید شیوه بررسی صلاحیت‌ها هم تغییر کند تا دیگر شاهد آنچه در روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بودیم، نباشیم».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا در فرایند تشکیل یک حزب فراگیر، دو حزب اتحاد ملت و کارگزاران می‌توانند بر اختلافات خود فائق آیند به اشتراک برسند، بیان کرد: «به نظر من فائق‌آمدن بر اختلافات بسیار سخت است اما به هر حال لازمه تشکیل حزب فراگیر کنارگذاشتن اختلافات است».

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد کارگزاران به علی لاریجانی نزدیک شود و اگر او حزب مستقل خود را تشکیل دهد، کارگزاران در پیوندی با او یک طیف مستقل را ایجاد کنند، اظهار کرد: «بعید است چنین اتفاقی رخ دهد و محتمل نیست که حزب کارگزاران بخواهد خود را نزدیک به مواضع آقای لاریجانی کند. کارگزاران یک حزب ریشه‌دار است که با پشتیبانی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت و اگر قرار باشد پیوندی با آقای لاریجانی رخ دهد، آن لاریجانی است که باید به کارگزاران نزدیک شود نه عکس قضیه. حالا اینکه گفته می‌شود آقای لاریجانی حزب خود را تشکیل دهد، دارای مشکل نیست اما ربطی به کارگزاران ندارد و حزب کارگزاران سازندگی حتما خود را ذیل آقای لاریجانی و حزب احتمالی او قرار نمی‌دهد. آقای لاریجانی اگر می‌خواهد با کارگزاران همراه شود، می‌تواند بیاید، بنشیند و صحبت کند و اگر به این نتیجه نرسید که با حزب همراه شود، می‌تواند برود و حزب خود را بزند اما اینکه حزب قدیمی کارگزاران ذیل حزب احتمالی او تعریف شود، اصلا پذیرفتنی نیست».

او درباره جایگاه سید محمد خاتمی در جریان اصلاحات هم تصریح کرد: «من به عنوان یک اصلاح‌طلب اعلام می‌کنم که آقای خاتمی دلسوز واقعی نظام، ملت و کشور است و هیچ‌یک از اصلاح‌طلبان هم هیچ فاصله‌ای میان خود و ایشان نمی‌بینند و آقای خاتمی همچنان می‌تواند در جبهه اصلاحات منشأ اثر باشد».

نمازی در پایان درباره جایگاه طیف رادیکال اصلاح‌طلب در جبهه اصلاحات، گفت: «موضع‌گیری این طیف بیشتر بسته به عملکرد دولت آقای رئیسی است؛ یعنی اگر از یک‌سو آقای رئیسی و دولتش بتوانند شرایط عمومی کشور را بهبود بخشند و اوضاع را سامان دهند، رادیکال‌های اصلاحات هم موضعی نرم و معتدل در قبال دولت و البته نیروهای معتدل اصلاحات می‌گیرند اما اگر چنین نشود، آنها خواهند گفت حق داشتیم که به شما نیروهای معتدل اصلاح‌طلب انتقاد می‌کردیم. از سوی دیگر موضع آنها به چگونگی رویکرد آقای رئیسی با اصلاح‌طلبان هم بستگی دارد. اگر آقای رئیسی با اصلاح‌طلبان مدارا کند، نقدهای آنها بشنود و فضایی ناشی از تعامل را به وجود بیاورد، رادیکال‌های اصلاحات هم رفتاری آرام خواهند داشت و در غیر این صورت حتما به تندتر شدن نیروهای رادیکال کمک می‌شود».