فارس/ دستیار وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر لزوم بازگشت هرچه سریعتر تهران و واشنگتن به مذاکرات وین، مدعی شد هرچه پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای بیشتر شود، به همان اندازه منفعت بازگشت به برجام نیز کم می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالی که دولت آمریکا از یک‌سو مدعی آمادگی برای تداوم مذاکرات وین با ایران است، اما همزمان مقام‌های واشنگتن از لحن اعمال فشار بر تهران دست برنداشته‌اند.

«جوئی هود» دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک بامداد پنجشنبه گفت فارغ از نتیجه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران، تهران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد.

هود در مصاحبه با شبکه «العربیه» انگلیسی، اظهار داشت: «من تاکید می‌کنم که دولت بایدن و شخص رئیس‌جمهور درباره اینکه به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی را نمی‌دهیم، بسیار بسیار صریح و شفاف بوده‌اند».

وی با بیان اینکه آمریکا به استفاده از دیپلماسی به‌عنوان اولین ابزار خود ادامه می‌دهد، توضیح داد: «اما بلینکن اشاره کرد که پنجره [دیپلماسی با ایران] همیشه باز نمی‌ماند. ما باید به مذاکرات برگردیم، ما باید به برجام بازگردیم».

به نوشته وبگاه العربیه انگلیسی، این دیپلمات آمریکایی بار دیگر خواست باطنی این کشور مبنی بر حذف کردن دانش هسته‌ای از ایران را نشان داده و گفت: «هرچه ایرانی‌ها پیشرفت بیشتری در برنامه هسته‌ای خود داشته باشند، منافع بازگشت به برجام کمتر می‌شود. پس دو طرف باید اکنون اقدام کنند. ما آماده هستیم».

هود در پاسخ به این سوال که آیا دور هفتم مذاکرات وین در کار نخواهد بود، مدعی شد: «به‌نظرم اینکه بنشینیم و در رسانه درباره این موضوع صحبت کنیم، وقت تلف کردن است. آنها (ایران) باید به وین و میز مذاکره باز گردند و درباره بازگشت دو طرف به برجام و اجرای تعهدات صحبت کنند».

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه گفته بود پنجره مذاکره با ایران برای همیشه بازنخواهد بود و در حال نزدیک‌شدن به نقطه پایانی آن هستند.

این در حالی است که بلینکن با دعوت از «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای سفر به واشنگتن، خواستار گفت‌وگو با وی درباره مسائل مرتبط با ایران شد. 

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستن گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»