پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رویاهای هر کتابخوانی این است که بتواند بدون کاهش لذت، با سرعتی بالاتر بخواند تا در این چند صباح، کتاب‌های بیشتری را به گنجینه ذهنش اضافه کند. برای افزایش سرعت مطالعه و بیشتر کتاب خواندن باید مهارت‌های مطالعه و تندخوانی را یاد بگیریم.

در این مقاله می‌خواهیم با شناخت و ترک چند عادت بد، به شما کمک کنیم تا سرعت مطالعه‌تان را افزایش دهید.

سه عادت منفی برای افزایش سرعت مطالعه

1. خیال پردازی بیهوده

حین مطالعه به یک میلیون موضوع فکر می‌کنیم که هیچ‌کدام از آن‌ها واقعا درباره کتاب نیست. هدف ما باید این باشد که خیال‌پردازی بی‌فایده را به تفکرِ فعال تبدیل کنیم. با این کار چیز‌هایی را که قبلاً می‌دانستیم و چیزهایی که به تازگی یاد می‌گیریم را به هم ربط می‌دهیم.  به عنوان مثال فرض کنید یک مقاله در مورد هنر ایرانی می‌خوانید، به ذهنتان اجازه دهید پرسه‌ای به سفر سال پیش شما به اصفهان بزند. این ارتباط می‌تواند مثل نوعی چسب عمل کند و مطلب جدید به ذهنتان بچسبد.

2. بازگشت چشم به عقب

یعنی دوباره خواندن مطلبی که تازه خوانده‌اید. برای ترک این عادت غلط، متنی که تازه خوانده‌اید را با یک کارت یا کاغذ بپوشانید به طوریکه چشم شما فقط خطی را که دارید می‌خوانید، ببیند. بازگشت چشم به عقب، تلف کردن وقت است و 60 درصد درک مطلب را کاهش می‌دهد.

3. زمزمه کردن

برخی با لب و دهانشان  متن را زمزمه ‌می‌کنند و یا در ذهنشان می‌خوانند. جالب است بدانید مغز در حالت نرمال می‌تواند ۴۰۰ کلمه را در دقیقه پردازش کند ولی وقتی ما با سرعت مکالمه، مطالعه می‌کنیم فقط ۱۵۰کلمه در دقیقه می‌خوانیم. اگر شما فقط زمزمه کردن را متوقف کنید، می‌توانید حداقل دوبرابر این تعداد را در دقیقه پردازش نمایید.

اگر زمزمه کردن را کنار بگذارید، بر کلیدواژه‌ها متمرکز می‌شوید -که 20 درصد مهم متن را تشکیل می‌دهند- و بقیه متن را رها می‌کنید در نتیجه سرعتتان افزایش می‌یابد.

عادات مثبت برای افزایش سرعت مطالعه

1. فقط روی واژه‌های مهم تمرکز کنید و از بقیه عبور کنید

هنگام مطالعه چشم‌های ما به جای مطالعه پیوسته، تمایل دارد در مکث‌ها و شروع‌ها به این طرف و آن طرف نگاه کند. مطالعه با یک جریان پیوسته به اندازه پیدا کردن واژه‌های کلیدی و یا واژه‌های مهم‌تر در جمله آسان است. معمولاً واژه‌های کلیدی از سه حرف بیشتر  هستند و بار معنایی هم دارند. به جای تمرکز بر کلمات مجزا،  چشم‌هایتان بر عبارت‌های چندکلمه‌ای معنادار متمرکز کنید.

2. برای درک معنای عبارات در هر بار مکث، باید از وسعت دید استفاده کنیم

شما به چند روش می‌توانید وسعت دید خود را تقویت کنید. یکی از آن‌ها این است که نگاه سریعی به عبارات بیندازید و سعی کنید آن‌ها را تکرار کنید. حتی اگر در ترافیک مانده‌اید، می‌توانید نگاه سریعی به پلاک ماشین جلویی‌تان بیندازید و سعی کنید آن را با صدای بلند بخوانید. وقتی از این روش ها استفاده می‌کنید، تعجب نکنید اگر در چشمانتان احساس کشیدگی و درد حس کردید. چشمهایتان فقط دارند به یک حالت جدید عادت می‌کنند. هرچه بیشتر ماهیچه‌های چشم‌تان را تمرین دهید، بهتر است. میزان وسعت دید خود را نسبت به تصویر زیر بسنجید.

افزایش سرعت مطالعه با افزایش وسعت دید

3. خواندن بین سطرها و خواندن حاشیه‌ای

 این تمرین برای غلبه بر زمزمه کردن، مناسب است. چون چشمانتان روی قسمت سقید رنگ بالای خطوط است. با این کار شما نیمه بالایی حروف را می‌بینید و بدون این که روی خود کلمات متمرکز شوید،‌ به آسانی آن را درک می‌کنید. نکته اصلی در این تکنیک این است که با نگاه کردن از روی کلمات عبور کنید و بگذرید تا مفهوم کلی را متوجه شوید. اگر شما به طور مستقیم به خود کلمات نگاه نکنید، می توانید این تکنیک را با کارآیی بیشتری اجرا بکنید.  اما خواندن حاشیه‌ای به طور مستقیم از وسعت دید استفاده می‌کند.

روش skiming , scaning برای افزایش سرعت مطالعه

با انجام این کار شما با استفاده از وسعت دید می‌توانید ابتدا و انتهای سطر را ببینید. با عدم تمرکز  بر روی همه واژه‌ها، تعداد مکث و شروع شما هنگام نگاه کردن به سطرها کمتر می‌شود. اگر چشمان شما ۷ یا ۸ بار در هر سطر مکث می‌کند و شما بتوانید آن را به فقط یک‌بار برسانید، سرعت کلی می‌تواند تا بیش از ۱۰درصد افزایش پیدا کند. این ممکن است برای برخی غیرممکن به نظر برسد. قبل از این که عادت کنید خواندن یک سطر  را از جایی بعد از محل شروع واقعی آن  در صفحه شروع کنید، دو خط موازی عمودی را به فاصله ۱٫۵ سانت از ابتدا سطر و انتهای سطر بکشید.با این کار شما دقیقا می‌دانید حرکت چشم‌تان را  از کجا شروع کنید و به کجا خاتمه دهید.

4. راهنما داشته باشید

وقتی ما به عنوان یک کودک، خواندن را یاد گرفتیم همیشه از دستمان برای دنبال کردن متنی که می‌خواندیم و درک آن‌ها از علامت استفاده می‌کردیم. وقتی می‌دانیم چطور باید مطالعه کنیم، یادگیری آن مهارت را متوقف می‌کنیم؟ ما نباید این کار را بکنیم. در واقع این مهارت می‌تواند خیلی مفید باشد. چشم‌ها به طور طبیعی، حرکت را دنبال می‌کنند. برای مثال وقتی یک مگس در اتاق هست، چشم‌های شما خیلی  سریع متوجه آن می‌شود.  به این ترتیب مطالعه یک متن، با انگشت و حرکت دادن آن ، می‌تواند چشم‌های شما را خیلی سریعتر به حرکت درآورد.

افزایش سرعت مطالعه کافی نیست!

هرم مطالعه

شکل فوق هرم مطالعه را نشان می‌دهد و مفهوم مهمی را در مطالعه و کتابخوانی فرهنگسازی می‌کند و آن این که افزایش سرعت مطالعه هدف نیست. بلکه مسیری برای یادگیری مهارتهای مهم تر مطالعه، چون دقیق خوانی، خواندن تجسسی، خواندن انتقادی، خواندن زیباشناختی ، خواندن تلفیقی و خواندن تطبیقی است. مرتا Mertaa.ir  تنها سایت ایرانی است که همه‌ی مهارتهای مطالعه را در دوره‌ای به نام «قدرت مطالعه» برای کتاب‌دوستان، کتابخوانان و تندخوانان ارائه می‌دهد و تأثیر بسیاری بر کیفیت کتابخوانی و کمیت مطالعه افراد گذاشته است.