محمدرضا تاجیک از تئوریسین‌های جریان اصلاحات و از حامیان روحانی که در ایام انتخابات سال 96 در مدح پوپولیسم برای پیروزی روحانی سخن گفته بود، اخیراً در یادداشتی با مضمون ارائه راهکار در جهت اداره کشور، به نقل تعالیم لائو تزو، فیلسوف قدیمی چینی برای سیاسیون کشور پرداخته است.

راه حل «حامیان روحانی» برای بهبود اداره کشور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش اعتمادآنلاین، او در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: می‌دانم که این توصیه‌های عقلایی لائو تزو (به‌ویژه توصیه آخر ایشان)، در میان بسیاری از اصحاب تصمیم و تدبیر کلان امروز ما، خریداری ندارد، و می‌دانم بسیاری از تنش‌ها و ستیزش‌های بیرونی ما، دقیقا ناشی از نشت و رسوب باورداشتی کژ و وارونه - نسبت به آموزه‌های لائوتزو – در اعماق نگاه و احساس و اعتقاد این عده از اربابان قدرت است. اما بگذارید در عالم بی‌گوش و بی‌هوش و بی‌مخاطب خود، خوانشی درون‌ماندگار از این آموزه‌های لائوتزو داشته باشیم .

تاجیک در بخش پایانی این یادداشت با هشدار شکست و مرگ و خون به کسانی که حرف‌های او را قبول ندارند، گفته است: بگذارید مطلب خود را با این گفته سعدی در  « نصیحه‌الملوک» به پایان ببریم که: تا دفع مضرت دشمن به نعمت می‌توان کرد، خصومت نتوان کرد که خون از مال شریف‌تر است . 

********

* تاجیک که از حامیان تحریم انتخابات 1400 نیز بوده است؛ چندی قبل در یادداشت دیگری مدعی پایان سیاست در ایران شده بود. ادعایی که ما در پیامد آن گفتیم که از رحم چنین حرف‌های غلطی تفنگ‌های حمایل شده و قطارهای فشنگ خارج خواهد شد! 

در اشاره به یادداشت اخیر تاجیک و تأکیدات او بر تعالیم لائو تزو نیز بیان یک نکته جالب ضروریست...

و آن اینکه پیش از صدور راهبرد درباره سیاسیون و اداره‌کنندگان کشور برای مشق تعالیم لائو تزو! این آقای تاجیک و دوستان ایشان هستند که باید برایشان راهبرد صادر شود...

زیرا آنها هرگز جز فتنه و ناکارآمدی، "تهدید به اسلحه" و تایتانیک‌سازی از نظام اسلامی دستاورد دیگری نداشته‌اند. و البته در آخرین شاهکارشان حامی ناکارآمدی‌های روحانی و تحریم انتخابات هم بوده‌اند.

 اگر آقای تاجیک نخواهند راه دور بروند ما به ایشان پیشنهاد می‌کنیم از "سنت مجازات جمعی رونین" و هاراگیری سامورایی‌های ژاپن که بسی متأخرتر و متمدن‌تر از لائو تزو محسوب می‌شوند درس بگیرند و کمی از ملامت خودشان و دوستانشان هم بابت آنهمه بلایی که نسخه‌پیچی کردند؛ به مردم گزارش بدهند.

البته مثال سنت رونین سامورایی‌ها یک طعنه سیاسی بیشتر نیست! فلذاست که ما معتقدیم امر جامعه هرگز اصلاح نخواهد شد مگر با اذعان سیاست پیشه‌گان جامعه به اشتباهاتشان و عمل به توصیه قرآنی " تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَیَّنُوا"...