میلگرد در کنار تیرآهن، پرکاربردترین محصول فولادی در صنعت عمران و ساختمان است. تولیدات فولاد و میلگرد در جهان به عنوان یکی از شاخص‌های رشد صنعتی و اقتصادی به‌حساب می‌آید. در ایران نیز تولید و استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است. میلگرد از جنس و ترکیب‌های شیمیایی مختلفی ساخته می‌شود که هر یک، ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد. در این مقاله به شناخت و بررسی انواع جنس میلگرد مختلف می‌پردازیم.

 ویژگی‌ها و تفاوت‌های 5 جنس میلگرد مختلف
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

انواع میلگرد

میلگرد را می‌توان از نظرهای مختلفی مانند شکل ظاهری (ساده و آجدار)، جنس و ترکیب شیمیایی (موضوع صحبت این مقاله)، استاندارد ساخت، کیفیت و تولیدکننده میلگرد دسته‌بندی کرد. میلگرد آجدار کاربردهای بیشتری دارد و صحبت از جنس میلگرد، غالباً متناظر به آن است. اما میلگرد ساده نیز کاربردهای خود را داشته و بعضی از جنس‌های مطرح‌شده در این مقاله، درباره آن نیز صدق می‌کند. میلگرد ساده بیشتر در دو اندازه 8 و 10 تولید و مصرف شده و قیمت میلگرد 8 ساده در مشهد برای سازندگان و صنعتگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

چه جنس میلگردهایی در دنیا وجود دارد؟

به‌طور کلی، می‌توان جنس میلگرد را به 5 دستۀ زیر تقسیم کرد:

  1. فولاد کربنی (سیاه)
  2. فولاد روکش دار (شامل گالوانیزه و اپوکسی)
  3. فولاد ضدزنگ (زنگ نزن)
  4. کامپوزیتی (پلیمر با الیاف شیشه یا GFRP)
  5. اروپایی (پایه منگنز)

این دسته‌بندی عموماً ناظر به جنس و آلیاژ فولادی مورد استفاده در ساخت میلگرد ساختمانی است و به جز میلگرد اروپایی و میلگرد کامپوزیتی که جنسی متفاوت دارد، همه انواع ذکر شده از فولاد ساخته شده‌اند. در ادامه به تشریح بیشتر هر یک از این جنس‌ها می‌پردازیم.

11

میلگرد فولاد کربنی (میلگرد سیاه)

رایج‌ترین جنس میلگرد که در تمام دنیا تولید و مصرف می‌شود، میلگرد فولاد کربنی است که همانند ورق سیاه، به دلیل رنگ ظاهری ناشی از اکسید کربن روی سطح آن، به آن میلگرد سیاه نیز می‌گویند. میلگرد فولادی استحکام بالایی در برابر نیروهای کششی داشته، قابل خم کردن در کارگاه عمرانی بوده و قیمت مناسبی دارد؛ اما در مقابل خوردگی، مقاومت پایینی از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل برای استفاده در محیط‌های مرطوب یا آبی، مناسب نیست. میلگرد سیاه را می‌توان در هر نقطه از ایران از جمله بورس آهن آلات مشهد در منطقه خین عرب تهیه کرد.

 

میلگرد با پوشش اپوکسی

پس از تولید، اپوکسی بر سطح میلگرد پوشانده می‌شود و مقاومت میلگرد را در مقابل خوردگی، از 70 برابر تا 1700 برابر بالا می‌برد. اپوکسی تاثیری بر استحکام و چقرمگی میلگرد نداشته و از طرفی، با نیرویی نسبتاً اندک آسیب دیده و به سادگی میلگرد را در برابر عوامل خورنده محیط، بدون محافظت باقی می‌گذارد.

 

میلگرد فولاد گالوانیزه

در ساخت این نوع میلگرد، پوششی از جنس فلز روی بر سطح میلگرد اعمال می‌شود تا مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش دهد. قدرت این نوع پوشش در برابر خوردگی، چیزی در حدود 40 برابر فولاد ساده بوده که آن را از نظر مقاومت به خوردگی، در جایگاهی میان فولاد ساده و فولاد با پوشش اپوکسی قرار می‌دهد. اما مزیت آن، سختی در مقابل خراش و آسیب سطحی است و به آسانی از سطح میلگرد برداشته نمی‌شود. قیمت میلگرد گالوانیزه بیشتر از میلگرد فولادی و میلگرد اپوکسی است.

 

میلگرد فولاد ضدزنگ (فولاد زنگ نزن)

فولاد ضد زنگ یا فولاد زنگ نزن (Stainless Steel) آلیاژی از فولادها است که در آن، درصد بالایی از دو عنصر کروم و نیکل به کار رفته است. ویژگی‌های بی‌نظیر میلگرد ساخته‌شده از فولاد ضد زنگ شامل استحکام بالا، انعطاف‌پذیری مناسب، مقاومت بسیار عالی به محیط‌های خورنده (1500 برابر فولاد ساده) و دوام بالا، آن را به بهترین نوع میلگرد در دنیا تبدیل کرده است. البته به دلیل قیمت بالا، استفاده از آن مگر در شرایط اجباری، متداول نیست.

12

میلگرد کامپوزیتی

میلگردی غیرفلزی که به شیوه کامپوزیت، متشکل از یک زمینه پلیمری و الیاف تقویت‌کننده شیشه، ساخته می‌شود. میلگرد پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه یا فایبرگلاس (Glass Fibre Reinforced Polymer به اختصار GFRP) استحکام کششی فوق‌العاده‌ای داشته و در برابر خوردگی نیز مقاومت کامل دارد. تنها ایراد آن، عدم امکان خم کردن برای ساخت تجهیزات استحکام‌بخش در محل کارگاه ساختمانی، پیش از نصب آن است. وزن بسیار سبک میلگرد فایبرگلاس دیگر مزیت آن بوده که سهولت حمل‌ونقل و کار با آن و همچنین قیمت بالای این نوع میلگرد را در مقایسه با میلگردهای آهنی، متعادل می‌کند.

 

میلگرد اروپایی

آخرین جنس میلگرد که معرفی می‌کنیم، میلگرد اروپایی است. این نوع میلگرد که دارای مقادیر قابل توجهی منگنز است، به میلگرد پایه منگنز نیز شناخته می‌شود. این مقادیر بالای منگنز، میلگرد را بسیار نرم کرده و آن را برای استفاده در مصارف پرفشار و مخصوصاً مناطقی که در معرض توفان و زلزله هستند، نامناسب می‌کند. هرچند، قیمت این نوع میلگرد نسبتاً پایین‌تر بوده و امکان استفاده از آن در کاربردهای کم‌فشار وجود دارد.

 

میلگرد را از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید میلگرد در هر نقطه از ایران، باید به بازار آهن آلات همان شهر مراجعه کرد. البته بهتر است قبل از حضور فیزیکی در بازار آهن، از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، برترین فروشندگان و قیمت‌ها را رصد کرد. به طور مثال برای اطلاع از قیمت میلگرد مشهد، می‌توانید عبارت «میلگرد مشهد» را در اینترنت جستجو کرده و سایت تامین‌کنندگان شهر مشهد را مشاهده کنید. بازرگانی فرداد فولاد خراسان از قدیمی‌ترین فروشندگان آهن آلات در مشهد است که تمامی مقاطع فولادی را در کنار خدمات فنی بسیار عالی عرضه می‌کند.