روش ساده برای تشخیص میلگرد مناسب برای ساختمان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

 

یکی از پرمصرف‌ترین کالاها در ساختمان‌سازی، میلگردها هستند؛ باتوجه به وجود آرماتورهای متنوع در بازار، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در نظر داشت، روش‌ تشخیص میلگرد مناسب جهت انجام پروژه موردنظر است. با بررسی این روش‌ها، در این مقاله همراه ما باشید.

"روش‌های مختلفی برای تشخیص میلگرد مناسب جهت استفاده در صنایع مختلف مانند: ساخت‌وساز وجود دارد که کارشناسان آهن آنلاین در این مطلب 8 مورد از آن‌ها را بررسی کرده‌اند. میلگردها که در انواع مختلف A1 تا A4 و در سایزهای 8 تا 32 به‌صورت شاخه و کلاف در بازار عرضه می‌شوند، هرکدام کاربرد مخصوصی دارند که می‌توانید باتوجه به نوع پروژه خود، سایز مورد نظر را از ahanonline با بهترین قیمت سفارش داده و در محل تحویل بگیرید."

نکات مورد توجه در هنگام خرید میلگرد برای ساختمان سازی

اولین موردی که یک پیمانکار باید در شروع انجام کار در نظر بگیرد، محاسبه دقیق میزان محصولات مصرفی همچون میلگرد و برآورد هزینه‌های جانبی و تمام‌شده آن پروژه است. در ادامه به بررسی نکات مهمی که باید در زمان خرید این مقطع در نظر گرفت، خواهیم پرداخت:

توجه به رنگ

یکی از اولین فاکتورهایی که در همان ابتدای خرید باید درنظر گرفته شود، توجه به رنگ این کالا است. رنگ محصولات تولیدی کارخانه‌های معتبر، عمدتاً خاکستری تیره و مشکی است؛ گاهی اوقات میلگردها دارای رنگی زرد هستند که عامل آن زنگ‌زدگی بوده و نشان از وجود رطوبت در محل نگهداری این محصولات است.

برگ آنالیز

اصولاً در هنگام فروش میلگردها، به همراه محموله یک برگه آنالیز نیز ارائه می‌شود.؛ این برگه شامل: تاییدیه های آزمایشگاهی، درصد ترکیبات تشکیل دهنده و آزمون کوانتومتری است. همچنین خواص فیزیکی و شیمیایی از قبیل: میزان پارامترهای استحکام کششی، تنش تسلیمی، استاندارد، شماره بندیل، وزن و طول دقیق محصول نیز در این برگه، موجود است.

میلگردهای باکیفیت در هنگام خرید، برگه آنالیز مخصوص دارند
تگ alt: میلگردهای باکیفیت در هنگام خرید، برگه آنالیز مخصوص دارند.

وزن

وزن را می‌توان یکی از مهم‌ترین مشخصه‌ها، در هنگام خرید مقاطع فولادی در نظر گرفت. تمامی کارخانه‌های معتبر، محصولات خود را تحت استاندارد جدول اشتال تولید می‌کنند و وزن میلگرد تولیدی آن‌ها متناسب با اعداد این جدول خواهد بود.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"از آن‌جاکه وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، اطلاع از وزن هر سایز میلگرد و محاسبه آن به روش فرمولی و استفاده از جدول وزن اهمیت بالایی دارد. کمک گرفتن از جدول وزن میلگرد، باتوجه به‌اینکه عامل وزن، یکی از فاکتورهای موثر بر تعیین قیمت میلگرد است؛ برای تعیین هزینه نهایی پروژه ها اهمیت دارد."

نشان اختصاری

یکی از راه‌های تشخیص اصالت میلگردها، نشانه‌های اختصاری حک شده هر کارخانه، بر روی بدنه محصول است. اگر این حک شدن به‌صورت دستی یا توسط سنبه انجام شده باشد، نشان از تقلبی بودن آن است. از روی این علائم می‌توان مواردی چون: نوع آج، روش‌ تولید و برند میلگرد را تشخیص داد؛ علاوه‌براین، هر کارخانه دارای علامت اختصاری مخصوص به خود است که بر روی محصولات خود درج می‌کند.

برند تولیدکننده

خرید میلگرد از برندهای معتبر که تحت استانداردهای کشوری و بین‌المللی محصولات خود را تولید می‌کنند، یکی دیگر از مواردی است که باید در هنگام خرید، به آن توجه نمود.

مجموعه‌های متعددی در کشور مانند کارخانه ظفر بناب وجود دارند واین محصولات را با کیفیتی مطلوب و با دقتی بالا به بازار عرضه می‌نمایند که نگاهی به نوسانات قیمت میلگرد بناب از سال 98 تا تیرماه 1401 داشته ایم.

سایز

استفاده صحیح از میلگردهای با سایز مناسب جهت انجام یک پروژه، می‌تواند کمک بزرگی به کاهش چشمگیر هزینه‌های آن سازه داشته باشد. این مقاطع اصولاً در قطرهای ۸ تا ۳۲ میلی‌متری تولید شده که هرکدام، کاربرد خاص خود را دارد.

استاندارد

میلگردها با توجه به استانداردهای مورد تایید در هر کشوری، تولید می‌شوند. در کشور ما کارخانه‌های معتبر، محصولات خود را تحت استاندارد ملی ISIRI13132 و روسی GOST5781 به بازار عرضه می‌کنند.

همچنین استانداردهای بین‌المللی DIN488 آلمان، BS4449 انگلستان، ANSI/AWS آمریکا و ISO6935 سازمان جهانی استاندارد، از دیگر نمونه‌های مورد تایید در بازار هستند. رعایت کردن این استانداردها، نماد اصالت، هویت و کیفیت یک میلگرد است.

خرید از فروشنده معتبر

با توجه به نوسانات بالای قیمت میلگردها در بازار، و بالا رفتن بهای آن‌ها در چند سال اخیر، بازار عرضه جنس‌های متفرقه و تقلبی، رونق زیادی گرفته‌است. به‌همین‌دلیل، خریداران باید محصولات مورد نیاز خود را از فروشندگان معتبر تهیه نمایند تا از بروز خسارات مالی و گاهاً جانی در آینده، جلوگیری نمایند.

مجموعه آهن آنلاین با ارائه روزانه قیمت میلگردهای کارخانه‌های معتبر و مورد تایید، کمک بزرگی برای خریداران بوده تا با خیالی آسوده و با بررسی تمامی جوانب، نسبت به تهیه این محصولات در بهترین زمان و مناسب‌ترین قیمت، اقدام نمایند.

تهیه محصولات فولادی همچون میلگرد از فروشندگان معتبر باعث می شود تا از کیفیت آن اطمینان داشت.

تگ alt: تهیه محصولات فولادی همچون میلگرد از فروشندگان معتبر باعث می شود تا از کیفیت آن اطمینان داشت.

طرز تشخیص میلگرد A2 و A3

میلگردهای آجدار A2 و A3 علاوه بر خصوصیات فیزیکی مختلف، دارای خواص مکانیکی متفاوتی نیز هستند.

گرید A2‌، دارای آج‌های منفرد و مارپیچی با سایز ۳۴۰ و ۳۵۰ است. این محصولات از نوع میلگردهای نیمه خشک بوده که دارای انعطافی نسبی هستند. این محصولات تا ۹۰ درجه توانایی خمش‌پذیری داشته و مناسب خاموت‌زنی و مش‌بندی هستند.

گرید A3‌، دارای آج‌های ضربدری هفت‌ هشتی و به شکل مارپیچ با سایزهای ۴۰۰ و ۴۲۰ است. این گرید، جزء میلگردهای شکننده به‌حساب آمده، به‌طوری‌که برای عملیات جوشکاری اصلاً مناسب نیستند.

میلگردهای A2، دارای تنش جاری ۳۰۰۰ و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع بوده، درحالیکه در نوع A3 این مقادیر به ترتیب معادل ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

در بازار علاوه بر شکل ظاهری، از روی علائم حک‌شده بر روی محصول و یا برگه آنالیز همراه، می‌توان به تفاوت‌ آن‌ها پی‌برد. علاوه‌براین، تیرآهن نیز از محصولات کاربردی و پرمصرف در صنایع مختلف است؛ برای اینکه بدانید مزیت تیرآهن بناب نسبت به تیرآهن های ارزان تر بازار چیست؟ به مطالب قبلی رجوع کنید.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده شد، با توجه به استفاده فراوان از مقاطع فولادی در انجام یک پروژه، توجه به کیفیت، اصالت و کارایی آن‌ها بسیار مهم است. در مرحله بعدی، آگاهی از نوسانات بهای محصولات پرکاربرد مثل قیمت آهن آلات (https://ahanonline.com/) و میلگرد، از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید مورد توجه واقع شوند.