مشکلات بعد از ارتودنسی یکی از دغدغه‌های مهم افراد است؛ زیرا ارتودنسی دندان یکی از روش‌های درمانی طولانی‌مدت است که برای از بین بردن بی‌نظمی‌ها و ناهنجاری‌های موجود در دندان‌ها و فک‌ها به کار برده می‌شود. بدیهی است که این روش درمانی نیز مانند سایر روش‌ها، مشکلات و عوارضی به دنبال دارد. قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را برای ارتودنسی دندان بگیرید، لازم است که اطلاعات کافی درباره مشکلات بعد از ارتودنسی داشته باشید.

مشکلات بعد از ارتودنسی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

مراقبت‌هایی بعد از ارتودنسی دندان وجود دارد که باید انجام دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را از این درمان دریافت کنید. استفاده از ریتینر ثابت یا متحرک ارتودنسی از همین دسته مراقبت‌ها هستند که باید در نظر داشته باشید. در ادامه به معرفی چند نمونه از مشکلات و عوارض بعد از ارتودنسی می‌پردازیم.

پوسیدگی دندان و تحلیل لثه

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که بعد از ارتودنسی برای افراد پیش می‌آید، پوسیدگی و تحلیل لثه است. رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان در این دوره با دشواری‌های زیادی همراه است. همین موضوع در بسیاری از مواقع باعث پوسیدگی دندان‌ها و تحلیل رفتگی لثه می‌شود.

به وجود آمدن لکه‌های سفید بر روی دندان‌ها

از دیگر مشکلات بعد از ارتودنسی، باید به تشکیل لکه‌های سفید بر روی دندان‌ها اشاره کنیم. نصب براکت‌ها بر روی دندان و عدم توجه به رعایت بهداشت در این دوره، می‌تواند باعث آسیب رسیدن به مینای دندان شود. همچنین هنگام غذا خوردن نیز احتمال دارد که مواد غذایی در دهان و لابه‌لای براکت‌ها باقی بمانند. این حالت نیز آثار مخربی به دنبال داشته که اصلی‌ترین آن‌ها به وجود آمدن لکه‌های سفید بر روی دندان‌ها است.

 

احتمال بازگشت ناهنجاری‌ها

همان‌طور که می‌دانیم، ارتودنسی درواقع یک روش درمانی برای از بین بردن ناهنجاری‌ها و بی‌نظمی‌های دندان‌ها و فک است. طبق آمار و بررسی‌های انجام‌شده، بیشتر از 90 درصد افراد از نتیجه ارتودنسی رضایت داشته‌اند و ناهنجاری‌های دندان‌هایشان تا حد زیادی برطرف شده است. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که به‌صورت کلی احتمال بازگشت ناهنجاری‌ها بسیار کم است. چنانچه شما مراقبت‌های دوران ارتودنسی و بعد از آن را به خوبی انجام نداده و به توصیه‌های پزشک اهمیت ندهید، این احتمال نیز بیشتر خواهد شد و ممکن است بعد از دوره درمان مجددا دچار ناهنجاری‌های دهان و دندان شوید.

کوتاه شدن ریشه دندان‌ها

یکی از شایع‌ترین مشکلات بعد از ارتودنسی، کوتاه شدن ریشه دندان‌ها و تحلیل‌رفتگی آنهاست. این مشکل بعد از اتمام دوره ارتودنسی پیش آمده و حدود 5 درصد افراد را به خود درگیر می‌کند. برای جلوگیری از بروز این حالت توصیه می‌کنیم به یک متخصص ارتودنتیست مراجعه کرده و از او مشورت‌های لازم را بگیرید.

به وجود آمدن فاصله بیش‌ازحد طبیعی در بین دندان‌ها

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است بعد از درآوردن بریس های ارتودنسی برای افراد پیش آید، به وجود آمدن فواصل بیشتر از حد طبیعی در بین دندانه است. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی مانند مهارت ناکافی ارتودنتیست، استفاده بیش از حد از ریتینر ارتودنسی و ریتینر ثابت، بزرگ یا کوچک بودن بیش از حد دندان‌ها و ... برای افراد پیش آید. در این راستا توصیه می‌کنیم دقت بیشتری در انتخاب ارتودنتیست داشته باشید تا درگیر چنین عوارضی نشوید.

شکست ایمپلنت دندانی

روند ارتودنسی به این صورت است که با وارد کردن فشار به دندان‌ها، باعث جابه‌جایی آن‌ها شده و ناهنجاری‌های موجود در بینشان را برطرف می‌کند. چنانچه ایمپلنت دندان، قبل از ارتودنسی انجام شود، ممکن است به دلیل فشارهای واردشده به دندان‌ها و ایمپلنت، در نهایت ایمپلنت شکسته شده و یا آسیب ببیند. در این راستا توصیه می‌کنیم ایمپلنت دندان را به بعد از ارتودنسی دندان‌ها موکول کنید.

عوارض ارتودنسی

روی هم افتادن دندان‌ها

از دیگر مشکلات بعد از ارتودنسی که باعث نارضایتی افراد می‌شود، روی هم افتادن دندان‌ها و فشردگی بیشتر از حد آنهاست. این حالت معمولا به دلیل کم‌تجربگی ارتودنتیست، استفاده از ابزار نامناسب، عدم مراجعه به‌موقع برای معاینه و تنظیم بریس‌ها و ... ممکن است پیش آید. این عوامل باعث می‌شوند تا بعد از برداشتن ارتودنسی دندان‌ها، فرد نیاز به جراحی و یا ارتودنسی مجدد دندان‌ها خود داشته باشد.

شل شدن دندان‌ها

التهاب لثه و درد و در نهایت احساس شل شدن دندان‌ها نیز از دیگر مشکلات بعد از ارتودنسی دندان است. این عارضه را می‌توان از شایع‌ترین مشکلات بعد از ارتودنسی دانست که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید. در صورت بروز این حالت می‌توانید با استفاده از داروهای مسکن و ضدالتهاب استفاده کنید.

زرد شدن دندان‌ها

دیگر مشکل شایع بعد ازارتودنسی و استفاده از ریتینر ارتودنسی، باید به زرد شدن دندان‌ها اشاره کنیم. این حالت معمولا به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود. در اغلب موارد افراد بعد از اتمام دوره ارتودنسی، نیاز به جرمگیری یا بلیچینگ دندان پیدا میکنند تا رنگ دندان‌ها به حالت طبیعی خود بازگردد. برای جلوگیری از بروز این حالت توصیه می‌کنیم که بعد از هر وعده غذایی مسواک زده و بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید.

خراش یا زخم شدن بافتهای نرم داخل دهان

یکی از ساده‌ترین عوارض ارتودنسی دندان مربوط به زخم و یا خراشیده شدن بافت نرم داخل دهان شود. این حالت بیشتر در موارد ارتودنسی با بریس های ثابت پیش می‌آید. در این مواقع ممکن است افراد احساس درد یا زخم شدن داخل دهانشان را داشته باشند. این حالت کاملا طبیعی بوده و بعد از سپری شدن چند روز ابتدایی ارتودنسی، به‌صورت کامل برطرف می‌شود. شما می‌توانید در این دوره از وکس یا موم ارتودنسی استفاده کرده و براکتها و سیم‌ها را ایمن کنید تا هیچ آسیبی به داخل دهان وارد نشود.

احساس درد

بعد از ارتودنسی دندان و حتی استفاده از ریتینر ثابت، به دلیل وارد شدن فشار و نیروی زیاد از سمت براکت‌ها، معمولا افراد احساس درد بسیار زیادی می‌کنند. در این برهه می‌توانید از داروهای ضد درد استفاده کرده و درد خود را تا حد زیادی تسکین دهید. در برخی از موارد افراد احساس لق شدن دندان‌هایشان را نیز در این دوره می‌کنند که امری طبیعی بوده و نیاز به نگرانی نیست.

 

جمع‌بندی

ارتودنسی دندان یکی از شایع‌ترین روش‌های درمانی برای از بین بردن ناهنجاری‌ها و بی‌نظمی‌های دندان است. در این روش با استفاده از براکتها و سیم‌ها، فشار و نیرویی به دندان‌ها وارد شده که باعث تغییر موقعیت آن‌ها می‌شود. این روش درمانی، عوارض و مشکلاتی نیز دارد که در بخش‌های قبلی به چند مورد از آن‌ها اشاره کردیم. مشکلات بعد از ارتودنسی معمولا به دلایلی مانند عدم مراجعه به ارتودنتیست ماهر، استفاده نامناسب از ریتینر ارتودنسی یا ریتینر ثابت، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و ... پیش می‌آیند. این مشکلات در برخی از موارد ممکن است بر روی نتیجه ارتودنسی نیز تأثیر مخرب و منفی داشته باشند.