سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار، این شب‌ها از شبکه سه سیما پخش می‌شود. در این سریال، بازیگرانی چون داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، پیام دهکردی، محمدرضا شریفی‌نیا، لیلا اوتادی، کمند امیرسلیمانی، کامبیز دیرباز و … حضور دارند.

جنجال‌های گاندو برای اهل سیاست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سریال «گاندو» جسارت بزرگی در عرصه سریال سازی از خود نشان داد و می‌خواهد به مردم آگاهی دهد که دستگاه امنیتی کشور بسیار هوشمند و دقیق عمل می‌کند. البته پرداختن به برخی موضوعات حساسیت‌های فراوانی دارد و شاید به دلیل همین حساسیت برخی کارگردانان ترجیح می‌دهند ریسک حواشی احتمالی برای تولید اثر را نپذیرند و به همین دلیل سراغ ساخت آثاری همچون «گاندو» نمی‌روند.

«گاندو» تا همین جای کار هم مخاطب را شگفت زده کرده و داستانی را به وی ارائه داده که هرکسی جرات پرداختن به آن را نداشته است پس از همین منظر «گاندو» قابل دفاع، با کیفیت و محترم است.

10117395_500

امروز صفحه خبر فرهنگی رسانه ها پر از تحلیل ها و نظرات درباره سریال گاندو است واکنش و بازخورد سریال «گاندو» در میان مردم را از ۲ درگاه می‌توان مورد ارزیابی قرار داد، از نظرات مردمی بر می‌آید که سریال «گاندو» از لحاظ فیلمنامه و ساختار با اکثریت آثاری که تا به حال ساخته شده متفاوت است و آن را اتفاقی نو در تلویزیون می‌دانند. سازندگان سریال با اشاره به همین بازخوردهای چهره به چهره می گویند سریال «گاندو» رضایت مردمی را به همراه داشته است.

البته نقدهایی هم به ساخت سریال «گاندو» وارد می شود که سازندگان سریال گارد خاصی نسبت به این انتقادها نمی گیرند و حتی بعضا آنها را مثبت تلقی می کنند.

 

دفاع سازندگان گاندو از خود

 

عوامل سریال «گاندو» داستان واقعی از ماجرای جیسون رضائیان به تصویر کشیدند و به طور کامل با مردم صادق بودند، در مقابل منتقدان می گویند سریال نقش ماموران داخلی بزرگنمایی کرده که این نگاه از سوی سازندگان گاندو رد می شود و چون آنها معتقدند «در سریال گاندو هیچگونه تحریفی صورت نگرفته و اگر هم تمایزاتی با زندگی واقعی در آن مشاهده می شود به علت آن است که هدف ساخت یک اثر نمایشی بوده نه مستند. پس روایت اصلی به صورت دراماتیک به مخاطبان عرضه شد تا علاوه بر دریافت داستان کلی با قصه و جنبه‌های هنری کار هم ارتباط برقرار کنند».

 

سریال گاندو زیر تیغ سانسور

 

شائبه سانسور سریال گاندو زمانی مطرح شد که سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم در توییتی نوشت: فشار بر صدا و سیما تا چیزی پخش نکند که به تریج قبای دولت بر بخورد از برنامه‌های سیاسی به سریال گاندو رسید و اشاره به ارتباط یک جاسوس با خواهرزاده روحانی مشمول حذف و تغییر شد. البته این دخالت به زیانشان شد، چون هم بینندگان سریال و هم حساسیت و کنجکاوی مردم به این نفوذ بیشتر شد!

در واکنش، حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما در توییتی به این اظهارات پاسخ داد و نوشت: اگر چنین چیزی صحت دارد، صدا و سیما رسما آن را اعلام کند و اگر صحت ندارد رسما آن‌ را تکذیب کند.

 

ماجرای سانسور چه بود؟

 

در قسمت سیزدهم این سریال، بخش هایی از دیالوگ تغییر کرده است. از جمله اینکه در سریال گاندو یکی از افسران اطلاعاتی در زمان ارائه گزارش به مافوق خود می گوید که در بررسی ها به آدم های بسیار نزدیک به مقامات ارشد کشوری رسیده ایم که آن مافوق در مکالمه سریال می گوید مثلا؟ که در نسخه اصلی این سریال صراحتا در پاسخ از دولت نام برده شده بود و در نسخه ی بعدی آن در پاسخ افسر اطلاعاتی کلمه دولت حذف شده و می گوید، در مورد خود مسوولان مدرکی نداریم.

 

توضیح کارگردان گاندو دربار سانسور

 

بعد توئیت های سیدمحمد حسینی و حسام الدین آشنا، جواد افشار کارگردان سریال تلویزیونی «گاندو» لازم دید که درباره ماجرای سانسور‌های قسمت سیزدهم و حذف برخی واژه توضیح دهد. او گفت: من از مدیران ارشد سازمان صداوسیما و دولتی‌ها دعوت می‌کنم سعه‌صدر داشته باشند که هم به نفع نظام و هم افراد و اشخاص است.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گاه این سریال قصد برخورد با دولتی‌ها را ندارد، خاطرنشان کرد: دولتی‌ها و مسئولین امر اجازه بدهند سریال «گاندو» مسیر طبیعی‌اش را طی کند؛ چرا که ما قصد تخریب و تضعیف هیچ شخصیتی در نظام را نداریم بلکه در جهت حمایت از آن عزیزان فقط هدف‌مان نمایش کسانی است که با سوء استفاده از جایگاه مرتبط با شخصیت‌ها، خیانت کردند.

 

حذف نام علیزاده از تیتراژ سریال گاندو

 

محمد علیزاده، خواننده موسیقی پاپ که نامش به عنوان خواننده در تیتراژ سریال «گاندو» آمد وقتی نامش حذف شد، گمانه ها و شایعاتی را در فضای مجازی ایجاد کرد. درباره این اتفاق علیزاده توضیح داد: «برای این سریال یک ترانه سروده و موسیقی برای آن ساخته شد، اما زمانی که به پخش نزدیک می‌شد، به همراه جواد افشار (کارگردان سریال) که از دوستان خوبم است، به این نتیجه رسیدیم که تیتراژ بدون وُکال (صدای خواننده) پخش شود، فکر می‌کنم این خیلی بیشتر و بهتر به سریال کمک کرده است. اگر زودتر به این نتیجه می‌رسیدیم، قطعاً نام من به عنوان خواننده در تیتراژ اعلام نمی‌شد و از تک‌تک مخاطبان عذر می‌خواهم و شرمنده محبت‌های همه‌شان هستم. در ضمن این تیتراژ را برای یک سریال دیگر نگه داشته‌ایم که آنجا کار خواهد شد.»

 

انتقادهای رسانه های اصولگرا به ایفای نقش بازیگر «جِم» در گاندو

 

رابعه اسکویی پس از بازگشت از شبکه جم و ابراز ندامت از اقدامش، مجوز فعالیت هنری خود را گرفت و در سریال تلویزیونی «گاندو» نقش ایفا کرد.

این مسئله با واکنش روزنامه جوان مواجه شد. این روزنامه در مطلبی نوشت:

رابعه اسکویی که در هیچ اثر تلویزیونی یا سینمایی نقش‌آفرینی و بازی قابل اعتنایی نداشته در مورد علت رفتنش به شبکه ضدخانواده و مبتذل جم که برای از هم گسستن بنیان خانواده نقش‌آفرینی می‌کرد، می‌گوید: «زمانی که تصمیم به رفتن گرفتم، فکر کردم با رفتنم می‌توانم یک کار فرهنگی جدید با معیارهایی که در ذهنم بود در خارج از ایران داشته باشم. وقتی رفتم دو کار هم تولید شد، ولی بعد از مدتی متوجه شدم این شرایط به هیچ وجه به من ربطی ندارد.»

اسکویی در روزگاری که وفادارترین هنرمندان و بازیگران به ارزش‌ها و اهداف مردم، کشور و نظام وفادارانه و سربازگونه سنگین‌ترین شرایط و حتی هزینه‌ها را متحمل شده و می‌شوند و دم برنمی‌آورند درباره شرایط فعلی و پس از بازگشت خود می‌افزاید: «مسئولان رسانه ملی رفتار بسیار مناسبی با من داشتند و من توانستم پس از ۵/ ۱ سال بازگشت به ایران، با کمک و حمایت‌های مجتبی امینی و جواد افشار دوباره به ایفای نقش در رسانه ملی بپردازم.»

این در حالی است که اولاً واقعیت رفتن و بازگشت وی چیز دیگری غیر از اظهاراتش است. چه اینکه براساس قوانین کشور ترکیه، حداقل زمان گرفتن اقامت در ترکیه از سوی سازمان ملل حداقل یک‌سال و حتی تا دو سال ممکن است ادامه پیدا کند و طبیعی است که فرد درخواست‌کننده بعد از بازه زمانی از آن کشور دیپورت می‌شود. از آنجایی که مهلت اسکویی برای گرفتن اقامت در ترکیه در حال اتمام بوده، قطعاً وی از این کشور دیپورت شده است.

ثانیاً اگر این آقایان که وظیفه بی‌حد و مرزی در جذب حداکثری و تواب‌نوازی از کیسه بیت‌المال مسلمین برای خودشان تعریف کرده‌اند، بفرمایند که در سروسامان دادن به هنرمندان و چهره‌های شاخص فرهنگی کشور که اتفاقاً خودشان را سرباز نظام و انقلاب می‌دانند، چه اقدام حداقلی انجام داده‌اند؟!

چرا نسبت به افرادی مانند الهام چرخنده که به دلیل ابراز محبت به رهبر انقلاب و پافشاری بر حفظ حجاب و چادر سر کردنش مورد هجمه و حمله طیف غرب‌گرا و شبه‌روشنفکر سینما و تلویزیون قرار گرفتند و معیشت و آبروی‌شان آماج تیرهای زهرآلود همین مدعیان شد، احساس وظیفه و دین نمی‌کنند؟!