برای اصلاح‌طلبان مهم نبود که صلاحیت سیدحسن خمینی احراز شود یا نه و آنها صرفا می‌خواستند با استفاده از او سرمایه اجتماعی خود را به میدان بیاورند.

ناکامی اصلاح‌طلبان در استفاده ابزاری از سید حسن خمینی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست نامه‌نیوز: اصلاح‌طلبان در چندوقت اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا سید حسن خمینی را وارد انتخابات کنند تا حدی که چندروز پیش جمعی از ایشان در جماران با سید حسن خمینی جلسه‌ای داشتند و از او به طور رسمی درخواست کردند که نامزد انتخابات شود. همین موضوع باعث شد که حسن خمینی به دیدار رهبر انقلاب برود و نظر ایشان را درباره اینکه وارد صحنه بشود یا نه، جویا شود. یاسر خمینی، درباره این موضوع شب گذشته به سایت «جماران» گفت: «در هفته ها و بلکه ماه‌های اخیر، اقبال زیادی به اخوی گرامی جناب حاج حسن آقا شد و بزرگان زیادی از عاشقان امام، ایثارگران، مذهبیون، خانواده‌های شهداء، سیاسیون و دانشگاهیان کشور ایشان را تنها کسی دانستند که می تواند کشور را با شعار همه با هم امام خمینی متحد کند».

او با بیان اینکه حاج حسن آقا هنوز این درخواست‌ها را نپذیرفته بودند، افزود: «ایشان با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بودند تا اینکه امروز مطابق دیدارهای نوبه خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می‌دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند. باتوجه به این توصیه، طبیعی است که تصمیم ایشان روشن است و اخوی یقینا تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند».

سیداحمد خمینی، فرزند سیدحسن خمینی هم درباره گفته است: «سید حسن آقا قصد قطعی برای کاندیداتوری نداشتند و بارها هم خواسته‌ بودیم این موضوع(کاندیداتوری) را تکذیب کنیم. امروز هم مطابق روال پیشینی دیدارها، دیداری با مقام معظم رهبری داشتند و با عنایت به صحبتی هم که با ایشان داشتند، برای عدم کاندیداتوری اتمام حجت شد».

اما چرا اصلاح‌طلبان در این مدت بارها از او درخواست نامزدی کردند؟ اصلاح‌طلبان تمایل داشتند که از حسن خمینی به عنوان نیرویی برای به تحرک‌درآوردن سرمایه اجتماعی خود استفاده کنند زیرا اولا می‌دانند صرف نام «خمینی» که یادآور امام(ره) است هنوز برای مردم جاذبه دارد و بخشی از مردم به دلیل ارادتی که به بنیانگذار انقلاب اسلامی دارند، به نوه آن حضرت توجه می‌کنند. بنابراین اصلاح‌طلبان در تلاش بودند تا از نسب حسن خمینی به نوعی برای خود بهره‌برداری انتخاباتی کنند و برایشان مهم نبود که او ردصلاحیت می‌شود نه و صرف آنکه سیدحسن خمینی بتواند سرمایه اجتماعی‌شان را به میدان بیاورد، کافی بود.

ثانیا اصلاح‌طلبان با علم به اینکه سید حسن خمینی سابقه اجرایی خاصی ندارد و به احتمال زیاد از سوی شورای نگهبان بر اساس مبانی قانونی قانون اساسی در زمره رجل سیاسی قرار نمی‌گیرد، می‌خواستند او را به صحنه بیاورند. حسن خمینی پیش از این نیز در انتخابات مجلس خبرگان به دلیل امتناع از شرکت در آزمون کسانی که برای اولین بار قصد نامزدی در خبرگان داشتند، صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد و این احتمال وجود داشت که در این دوره نیز به دلیل نداشتن سابقه اجرایی صلاحیتش احراز نشود. اما اصلاح‌طلبان می‌خواستند فقط از او استفاده ابزاری خود را بکنند.

در نهایت با نظر رهبر انقلاب حجت بر سید حسن خمینی تمام شد و او در انتخابات نامزد نمی‌شود و اکنون می‌توان گفت که نظر رهبر انقلاب باعث حفظ شأنیت سید حسن خمینی شد تا اصلاح‌طلبان نتوانند از او بهره‌برداری سیاسی و جناحی کنند.