رسانه‌ها از حمله سایبری یک بدافزار ساخت «آژانس امنیت ملی» آمریکا به شهر «بالتیمور» این کشور خبر دادند؛ بدافزاری که به سیستم عامل ویندوز رسوخ کرده است.

حمله بدافزار «آژانس امنیت ملی» آمریکا به شهر بالتیمور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرها از حمله سایبری «آژانس امنیت ملی» آمریکا (NSA) به شهر بالتیمور ایالت «مریلند» این کشور با بدافزار طراحی شده به منظور رسوخ به رایانه‌های دارای سیستم عامل ویندوز حکایت دارد.

« اسپوتنیک » امروز یکشنبه در گزارشی نوشت: «یک سلاح سایبری توسط یک سازمان جاسوسی فناوری آمریکایی برای نفوذ به رایانه‌های خارجی ایجاد شده بود اما حالا خود آمریکا تحت حمله این بدافزار قرار دارد و کارشناسان مسائل مرتبط با فناوری می‌گویند که این کار خود آژانس امنیت ملی آمریکا است».

در گزارش این خبرگزاری آمده است: «حدس بزنید که کدام لیست است که کره شمالی، ایران، چین، روسیه، اسرائیل و ایالات متحده در آن با هم اتحاد نظر دارند؟ آنها کشورهایی هستند که تلاش امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای توقف حملات سایبری در زمان صلح را امضا نکردند، تلاشی که به "درخواست پاریس برای اعتماد و امنیت در فضای سایبری" موسوم شده است».

رئیس‌جمهور فرانسه آبان ماه 1397 در جریان «مجمع صلح پاریس» همزمان با یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، بیانیه بین المللی «درخواست پاریس برای اعتماد و امنیت در فضای سایبری» را در حمایت از شهروندان در برابر حملات سایبری منتشر کرد. تا سال گذشته این بیانیه را 51 کشور، 130 شرکت و 90 دانشگاه و گروه غیردولتی امضا کردند.

اسپوتنیک گزارش داد: «در رسانه‌ها اغلب آژانس امنیت ملی آمریکا از نظر فناوری، پیشرفته‌ترین نهاد اطلاعاتی جهان تصویر می‌شود و اینکه این آژانس به طور مستمر از به هک و حملات سایبری به منظور سرقت اطلاعات مورد نیازش متوسل می‌شود. برای این کار، نابغه‌های فناوری که حقوق‌بگیر دولت هستند، "ابزارهایی" را که برنامه‌های بدافزار برای هدف قرار دادن موارد آسیب‌پذیر سیستم‌ها از قبیل خانواده اُاس (OS) ویندوزهای ساخت آمریکا طراحی کرده و می‌نویسند و سپس این برنامه‌ها افشا می‌شوند».

بنا بر این گزارش، یک گروه از هکرهای ناشناس موسوم به شدو بروکرز (Shadow Brokers) سال 2017 برنامه قدرتمند ساخت آژانس امنیت ملی آمریکا به نام اترنال بلو (EternalBlue) را منتشر کردند، برنامه‌ای که قادر بود کنترل رایانه‌هایی که سیستم عامل ویندوز داشتند را تحت کنترل خود بگیرد.

روزنامه «نیویورک تایمز» در این باره گزارش داده بود که آژانس امنیت ملی آمریکا برای نفوذ و پیدا کردن نقاط ضعف سیستم امنیتی ویندوز یک سال تلاش کرده بود.

حمله بدافزار «آژانس امنیت ملی» آمریکا به شهر بالتیمور
آژانس امنیت ملی آمریکا

اسپوتنیک در گزارش خود می‌نویسد: «زمانی که این نقطه ضعف پیدا شد، آژانس امنیت ملی آمریکا به این غول نرم افزاری در آمریکا اطلاع نداد و بعد از آنکه بدافزار (کنترل کننده رایانه های دارای سیستم عامل ویندوز) به صورت آنلاین منتشر شد، آژانس امنیت ملی با مایکروسافت تماس گرفت و به آنها درباره این نقطه ضعف اطلاع داد».

بنا بر گزارش این خبرگزاری، بدافزار ساخته شده آژانس امنیت ملی «در حال حمله سایبری به بالتیمور در ایالت مریلند آمریکا است. مکان جغرافیایی دقیق رایانه‌های تاثیرپذیرفته افشا نشده و مایکروسافت هم در تلاش برای کنترل کردن شیوع (این بدافزار) است اما روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که احتمال اینکه دیگر شهرهای آمریکا هم تحت تاثیر بدافزار قرار گرفته باشند، وجود دارد».

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود درباره درباره توانایی این بدافزار برای از کار انداختن بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، خطوط راهبری کشتیرانی و راه آهن، دستگاه‌های خودپرداز بانکی و کارخانه‌ها هشدار داده است.

هفتم ماه می (۱۷ اردیبهشت) کارگران در شهر بالتیمور هدف حمله سایبری و باج گیری قرار گرفتند و بدافزاری مرموز بعد از هدف قرار دادن رایانه‌های آنها این پیام را در رایانه‌های آنها درج کرده بود: «ما روزها است که در حال مشاهده شما هستیم و برای دسترسی کامل به شرکت شما کار کرده‌ایم».

عاملان این حمله سایبری همچنین درباره باز شدن پای اف‌‍بی‌آی به حمله سایبری به این کارگران اهل بالتیمور هشدار دادند و از آنها باج 100000 دلاری به پول «بیت کوین» خواسته‌اند.

در بخش دیگری از پیام هشدار عاملان این حمله سایبری آمده است: «ما نمی‌خواهیم زیاد حرف بزنیم و فقط پول را می‌شناسیم. عجله کنید، زمان دارد از دست می‌رود».

انتهای پیام/ق