بلیط چارتر یعنی چه؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

حتما بارها و بارها هنگامی که برای پرواز خارجی خود آماده می‌شدید یا مقدمات پرواز داخلی خود را ایجاد می‌کردید، با پیشنهادهایی نظیر تهیه بلیط چارتر مواجه شده باشید. شاید برایتان سوال باشد که خود کلمه چارتر به چه معنی است. چارتر درواقع به معنای دربست اجاره کردن است. در سایت علی بابا پرواز خارجی را به‌صورت سیستمی یا چارتر بخرید.

اصلا بلیط و پرواز چارتری یعنی چه؟

لازم به ذکر است که بلیط چارتر فقط برای پرواز و سفرهای هوایی استفاده نمی‌شود. بلکه برای اماکن اقامتی مانند هتل، یا سایر وسایل حمل ونقل نظیر کشتی و قطار نیز مورد استفاده واقع می‌شود.

درحقیقت بلیط چارتر از ایرلاین‌هایی تهیه می‌شود که خود تعدادی یا همه صندلی‌های یک پرواز را به صورت عمده اجاره یا چارتر کرده‌اند. در این حالت می‌توانید یک پرواز چارتری را تجربه کنید.

از مواردی که لازم به توجه است تفاوت میان پرواز چارتری و هواپیمای چارتری است. این دو مورد دو مقوله مجزا هستند. هواپیمای چارتری، هواپیمایی لوکس و بسیار کوچک است که ظرفیتی کمتر از 10 نفر دارد.

 شرکتهای بزرگ زیادی هستند که تعداد بسیاری از کارکنان و مدیرانشان به صورت مداوم در مسیرهای هوایی معین و در روزهای مشخصی از هفته پرواز می‌کنند. این شرکت‌ها تمایل بسیاری در چارتر کردن صندلی‌های هواپیما دارند.

Full charter، اجاره کردن تمامی صندلی‌های پرواز است که در مورد فوق کاربرد زیادی دارد.

بلیط‌های چارتر چه زمانهایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

علاوه بر آژانس‌های هواپیمایی، شرکتهای خدمات مسافرتی بسیاری که برگزارکننده تورهای مسافرتی هستند، تمایل به چارتر کردن یا فول چارتر کردن هستند. بلیط‌های چارتر برای تورهای مسافرتی به‌صورت عمده و برای مسافران به‌طور تکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بلیط در خطوط شلوغ‌تر و پرتقاضاتر هوایی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و پرطرفدارتر است.

چه تفاوتی بین بلیط چارتری و سیستمی وجود دارد؟

تفاوت چشم‌گیری که میان بلیط چارتری و بلیط سیستمی وجود دارد، تفاوت در رنج قیمت آنها است. به این شکل که بلیط‌های سیستمی دارای کف و سقف مشخصی هستند. ازاین رو تغیر نرخ و سرپیچی از آن تخلف محسوب می‌شود.

3

این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند بلیط‌های چارتر خود را با هر رنج قیمتی به فروش برسانند. به همین سبب در بسیاری از مواقع به دلایل مختلف از جمله مناسبت‌ها و تعطیلات، بلیط چارتر را با قیمتی بسیار کمتر در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا توجه عده بیشتری را به خود جلب کنند.

با وجود تفاوت قیمتی میان بیلیط‌های سیستمی و چارتر، درصورت تهیه هریک از آنها امکانات و خدمات یکسانی به مسافران ارائه می‌شود.

بلیط لحظه آخری چه فرقی با چاتر دارد؟

از دیگر سوالهایی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که بلیط چارتری و بلیط لحظه آخری چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

هر دوی این انواع، بلیط‌هایی هستند که با قیمتی پایین‌تر در اختیار شما قرار می‌گیرند. همچنین تفاوتی در نوع خدمت رسانی ندارند. تنها فرقی که می‌توان به آن اشاره کرد، اختلاف زمان پرواز است.

همانطور که از اسمشان پیدا است، بلیط‌های لحظه آخری بلیط‌هایی هستند که به دلیل کنسلی یا هر دلیل دیگر فروش نرفته‌اند. بنابر این، این نوع بلیط‌ها زمانی ارائه می‌شوند که فاصله زمانی چندانی تا آغاز سفر باقی نمانده باشد. پس از تهیه بلیط لحظه آخری معمولا یکی دو روز فرصت دارید تا برای سفر آمادگی کامل خود را پیدا کنید.

این در حالی است که با تهیه بلیط چارتر، درست مثل هر پرواز خارجی یا داخلی دیگری ممکن است هفته‌ها با شروع سفر فاصله داشته‌باشید.

نکات و مواردی که باید درمورد پرواز چارتر بدانید چیست؟

با همه این تفاسیر، نکات و موارد کوچکی هستند که نیاز است به آنها توجه کافی داشته‌باشید.

با اینکه بلیط چارتر می‌تواند هزینه سفرتان را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد، اما برای اطمینان و حفظ کیفیت سفر بهتر است در تهیه آن صبور باشید. بدون آنکه عجله کنید به سایتهای مختلف سر بزنید و آژانس‌های هوایی مختلفی را بررسی کنید و در نهایت با تامل بهترین تصمیم را بگیرید و از بیشترین تخفیف ممکن بهره‌مند شوید.

4

چراکه سایتها و به عبارتی شرکتهای زیادی در رقابت با یکدیگر برای به فروش رساندن تمام بلیط‌های چارتری خود پیش از فرا رسیدن پرواز تلاش می‌کنند.

یکی از تفاوت‌هایی که در بلیط سیستمی و چارتری قابل مشاهده است، تمایز و عدم تمایز در تهیه بلیط برای کودکان است. یعنی سن و سال تفاوتی در قیمت بلیط چارتر ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که هزینه بلیط سیستمی برای کودکان کمتر از بزرگ‌سالان لحاظ می‌شود.

از دیگر نکات قابل توجهی که می‌توان به آن اشاره کرد، شرایط کنسلی بلیط چارتر است.

خوب است پیش از تهیه بلیط چارتر، قوانین کنسلی آن را با آژانس هوایی مورد نظر چک کنید. اما با این وجود در اغلب موارد در صورت کنسل کردن بلیط چارتر هزینه‌ای به شما برگردانده نمی‌شود. ازاین رو بهتر است برای آنکه ضرر نکنید،تا حد امکان از کنسل کردن بلیط چارتر خود بپرهیزید یا پس از اطمینان برای تهیه آن اقدام نمایید.

خلاصه اینکه اگر اطلاعات کافی و مناسبی پیرامون نحوه به سفر پرداختن و امکانات و شرایط ویژه‌ای که امکان استفاده از آنها فراهم است را داشته باشید، می‌توانید یک پرواز خارجی کم خرج‌تر یا یک سفر خارجی راحت‌تر و به‌صرفه‌تر را پشت سر بگذارید.