پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

راه اندازی فروشگاه اینترنتی یکی از بهترین روشهای کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود که امروزه بسیاری از افراد به آن روی آورده‌اند. یک فروشگاه اینترنتی جهت آغاز به کارش باید مراحل مختلفی را طی کند. طی این مطلب قصد داریم تا به شکل کامل مهم‌ترین مراحل راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را شرح داده و به نکات مختلف در این زمینه اشاره کنیم. با ما همراه باشید. 

1. تعیین دقیق زمینه فروش 

پیش از آنکه کسب و کاری آنلاین را در قالب فروشگاه راه بیندازید، باید مشخص کنید که قادرید چه محصولات باکیفیتی را در آن برای فروش قرار داده و توجه مخاطبان را به‌واسطه آن‌ها به سمت خود جلب کنید. به طور کلی پیشنهاد می‌شود که در ابتدای مسیر محصولاتی را برای فروش انتخاب کنید که اطلاعات کافی از آن‌ها داشته و بتوانید به خوبی روی آن‌ها اشراف داشته باشید. امروزه معمولا تولیدی‌های مختلف در زمینه‌ای خاص فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کرده و محصولات‌شان را ارائه می‌دهند؛ البته این موضوع برای تمامی فروشگاه‌ها صدق نمی‌کند. 

2. انتخاب دامنه

انتخاب دامنه یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی محسوب می‌شود که می‌تواند تاثیر بسیار بسزایی در افزایش سرعت پیشرفت شما داشته باشد. حتما نام دامنه خود را مطابق با زمینه فعالیت فروشگاه اینترنتی‌تان تعیین کنید تا شاهد بازخورد به مراتب بهتری باشید. نام دامنه هرچه مرتبط‌‌تر و رندتر باشد، مخاطبان بیشتری به سمت آن جذب شده و سایت‌تان در مدت زمان کمتری به رتبه‌های برتر می‌رسد؛ البته درنظر داشته باشید که انتخاب دامنه خوب به معنای موفقیت صددرصدی شما برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل نیست. رسیدن به رتبه‌های برتر به عوامل مختلفی بستگی دارد که نام دامنه تنها یکی از این عوامل است. 

3. انتخاب هاست

پس از انتخاب دامنه، نوبت به انتخاب هاست برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌رسد. در ابتدای مسیر شاید نیاز آنچنانی به یک هاست اختصاصی نباشد؛ اما پس از مشخص کردن استراتژی‌ها و شروع فعالیت جدی، باید حتما از یک هاست اختصاصی قدرتمند برای سایت خود استفاده کنید تا شاهد بازخورد بسیار خوبی باشید. برخورداری از هاست قدرتمند در درجه نخست باعث سرعت بالای سایت شده و در درجه بعدی از بروز مشکلات امنیتی و یا اتفاقات ناخوشایند دیگر جلوگیری می‌کند. با توجه به نکاتی که ذکر شد، حتما از یک هاست قدرتمند برای فروشگاه‌تان استفاده کنید. 

4. طراحی سایت

طراحی سایت را می‌توان یکی دیگر از مهم‌ترین مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی دانست که از اهمیت بالایی برخوردار است. برای طراحی سایت فروشگاهی باید نکات مختلفی را درنظر داشت تا سایت دارای بهترین بازدهی برای موتورهای جستجو و کاربر باشد. امروزه موتورهای جستجو که مهم‌ترین آن‌ها گوگل است، به دنبال آن هستند که در صفحه نتایج خود سایت‌هایی را در رتبه‌های برتر قرار دهند که منجر به رضایت حداکثر کاربران شده‌اند. اگر فروشگاه اینترنتی به شکل کاربرپسند طراحی شده باشد، بدون شک گام بزرگی را برای دیده شدن توسط موتورهای جستجو برداشته‌اید. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که گوگل در طراحی سایت به آن توجه دارد، طراحی ریسپانسیو است؛ یعنی سایت باید به شکلی راه اندازی شود که به خوبی برای کاربران دستگاه‌های مختلف (گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها) به نمایش درآید. 

در موضوع طراحی سایت برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید به مقوله برد کرامب نیز توجه ویژه‌ای داشت. برد کرامب درواقع حکم راهنمایی را برای کاربران دارد که آن‌ها را از گمراهی نجات داده و کار را برای‌شان آسان‌تر می‌کند. از آنجایی که این قابلیت باعث افزایش رضایت کاربران می‌شود، از سوی گوگل و موتورهای جستجوی دیگر نیز مورد تحسین قرار گرفته و امتیاز ویژه‌ای برایش درنظر گرفته می‌شود. به طور کلی اگر در زمینه طراحی سایت، به‌خصوص طراحی سایت فروشگاهی، تخصص لازم را ندارید، حتما از کمک کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه استفاده کنید؛ زیرا اگر سایت‌تان از همان آغاز به شکل درست طراحی نشود، شاهد مشکلات متعددی در ادامه راه خواهید بود که زیان‌های مختلفی را به همراه دارد. 

5. درگاه پرداخت امن

هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی حتما باید توجه داشته باشید که از درگاهی امن برای خریداران‌تان استفاده کنید تا آن‌ها با اعتمادی بالا خرید خود را انجام دهند. اخذ مجوز فروشگاه اینترنتی یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتماد مشتریان به شما است که می‌تواند تاثیر زیادی در جلب نظر آن‌ها داشته باشد. 

6. سئو و استراتژی‌های لینک‌سازی

پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، نوبت به استراتژی‌های لازم برای رسیدن به رتبه‌های برتر می‌رسد؛ اگر سایتتان وردپرسی است حتما باید به تکنیکهای افزایش سئو وردپرس و ووکامرس بها دهید. به طور کلی تولید محتوای یونیک و پیاده‌سازی صحیح اصول سئو می‌تواند باعث موفقیت شما شود؛ اما اگر قصد دارید زمان رسیدن به موفقیت را تا حد زیادی کاهش دهید، می‌توانید از استراتژی‌های جذاب و کاربردی لینک‌سازی کمک بگیرید. در درجه نخست حتما به لینک‌سازی داخلی فروشگاه خود توجه داشته باشید تا بدین طریق مخاطبان‌تان را به صفحات گوناگون کشانده و مدت زمان حضور آن‌ها را در سایت افزایش دهید. این اقدام همچنین باعث می‌شود که سرعت ایندکس شدن سایت بالاتر رفته و ربات‌های گوگل بهتر بتوانند صفحات مختلف سایت‌تان را بررسی و درک کنند. 

در حین انجام لینک‌سازی‌های داخلی، باید سعی کنید تا از سایت‌های معتبر دیگر که زمینه فعالیت‌ آن‌ها مشابه با شما است نیز لینک بگیرید. دریافت لینک از سایت‌هایی با اعتبار بیشتر تاثیر فوق‌العاده‌ای روی ارتقای رتبه سایت دارد. جهت دریافت لینک از این سایت‌ها می‌توانید به رپورتاژ آگهی یا بک لینک سازی روی بیاورید. توجه داشته باشید که مبحث لینک‌سازی خارجی و دریافت لینک نیاز به بررسی زیادی دارد؛ زیرا اگر این لینک‌سازی‌ها به شکل درست و منطقی انجام نگیرند، الگوریتم‌های سخت‌گیر گوگل شما را با جریمه‌های سنگینی مواجه کرده و سایت‌‌تان متحمل آسیب‌هایی جدی می‌شود. در این زمینه می‌توانید از کمک کارشناسان و متخصصان مطرح سئو بهره ببرید تا دچار مشکل نشوید.