پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

لازمه داشتن یک رانندگی ایمن، سالم بودن قطعات مهم خودرو از جمله قطعات سیستم ترمز است. سیستم ترمز خودرو از قطعات و اجزای مختلفی همانند؛ کالیپر، شیلنگ‌‌های اتصال، لنت ترمز، سیلندرترمز، روغن ترمز و دیسک ترمز است. مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعه در این سیستم، لنت ترمز است که وظیفه اصلی در این سیستم یعنی تولید نیروی اصطکاک بر عهده لنت ترمز می‌باشد. البته باید توجه داشت که عملکرد خوب لنت ترمز به عملکرد درست و صحیح کل مجموعه بستگی دارد. چنانچه هرگونه نقص و خطایی در کار هر بخش سیستم ترمز اتفاق بیفتد، فرآیند ترمزگیری نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

لنت به عنوان یک قطعه مصرفی به دلیل تاثیر عواملی همچون؛ سبک رانندگی شما، نوع مسیری که در حال رانندگی هستید و اصلی‌ترین دلیل یعنی نوع کیفیت مواد تشکیل دهنده آن، دچار فرسودگی می‌شود. رانندگی با یک لنت فرسوده برابر است با استقبال گرم از خطر! به همین دلیل بعد از مشاهده نشانه‌های فرسودگی می‌بایست نسبت به تعویض لنت، اقدام کنید. شما راننده عزیز اگر مالک خودروهای چینی همچون جک، جیلی و دانگ فنگ هستید قطعا برای خرید یک لنت باکیفیت نیاز به اطلاعات دارید. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم که مطالب این مقاله را از دست نداده و در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی مشخصات ظاهری لنت ترمز جک

لنت ترمز جک توسط‌ شرکت‌های مختلف با برندهای متفاوت در حال تولید است. قطعات کلیه خودروها ازجمله جک دارای کدهای فنی مخصوص هستند. دارنده این خودروها می‌بایست در هنگام خرید لنت، به کد فنی و شماره شاسی خودرو خود توجه کنند. مدل‌های مختلف خودرو جک شامل؛ S3 ،S5 ،J3 ،J4 ،J5  می‌باشد.

نشانه‌های فرسودگی لنت ترمز جک

لنت ترمز جک تحت تاثیر عواملی همچون؛ نوع مسیر نامناسب، سبک رانندگی اشتباه و کیفیت پایین مواد تشکیل دهنده لنت فرسوده می‌شود. اهمیت بالای لنت ترمز جک در تمام سیستم ترمز خودرو به این صورت است که اگر زمانی لنت فرسوده شود، توانایی تولید نیروی اصطکاک آن پایین آمده و به دلیل عدم وجود این نیرو خودرو متوقف نشده و عواقب جبران‌ناپذیری همچون به خطر افتادن جان سرنشینان و پرداخت مبالغی بالاتر از تعویض لنت به همراه دارد. شما دارنده خودرو جک برای پیشگیری از خطرات ناشی از فرسودگی لنت می‌بایست با دیدن نشانه‌هایی که بیانگر فرسودگی لنت است، هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. نشانه‌های فرسودگی لنت شامل موارد زیر می‌باشد.

  • روشن شدن چراغ هشدار مربوط به اتمام لنت که در برخی خودروها وجود دارد.
  • صدای سایش و خوردگی در زمان ترمزگیری
  • بوی سوختگی لنت
  • صدای سوت یا جیغ در زمان ترمزگیری
  • کشیده‌شدن خودرو به یک سمت در زمان ترمزگیری
  • احساس ضربان یا لرزش در فرمان و یا پدال ترمز

تاثیرگذاری لنت ترمز جیلی در توقف خودرو

تاثیر لنت ترمز جیلی برای کاهش سرعت خودرو و یا توقف آن، تولید نیروی اصطکاک است. اما این نیرو به چه صورت تولید می‌شود؟ زمانی که شما پدال ترمز را می‌فشارید سیلندری فعال می‌شود که روغن ترمز را از طریق شیلنگ‌های اتصال به طرف کالیپر می‌‌فرستد، عملکرد کالیپر به این صورت است که با تاثیر بر لنت ترمز سبب تماس بین لنت و دیسک چرخ شده و نیروی اصطکاک تولید می‌شود. در اصل این نیروی اصطکاک است که سبب کاهش سرعت و یا توقف خودرو می‌شود.

تفاوت لنت ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی

در تولید خودرو‌ها از دو لنت دیسکی و کفشکی استفاده می‌شود که بهره‌ بردن از هر کدام از این دو لنت نشانه مزیت یا عیب خودرو نیست بلکه هر یک از آن‌ها دارای مزیت‌های اختصاصی خود می‌باشند. در ادامه جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان با لنت دیسکی و کفشکی، به بیان یکسری از مشخصات این دو لنت پرداخته‌ایم.

  • لنت کفشکی به دلیل ابعاد و قالب بزرگتر، قیمت بالاتری نسبت به لنت دیسکی دارد.
  • میزان مصرف لنت کفشکی در شرایط برابر، نسبت به لنت دیسکی، کمتر است.
  • فرآیند تعویض لنت‌های کفشکی نسبت به لنت دیسکی، پیچیده‌تر و زمان‌بر بوده و اجرت تعویض بالاتری نیز دارند.
  • لنت‌های کاسه‌ای یا کفشکی در مقایسه با لنت‌های دیسکی، تنوع برند کمتری در بازار دارند.

کدام برند لنت ترمز دانگ فنگ قیمت بالایی دارد

لنت ترمز دانگ فنگ در بازار لوازم یدکی در برندهای متفاوتی عرضه می‌شود. برای قیمت‌گذاری لنت ترمز همانند سایر لوازم‌ خودرو، ابتدا کیفیت مواد تشکیل دهنده و سپس نوع برند تاثیرگذار است. اگر بخواهیم معرفی برندهای لنت ترمز دانگ فنگ را از بالاترین قیمت آغاز کنیم باید بگوییم که لنت ترمز اصلی، جنیون‌پارت، OEM نسبت به تمامی برندها از قیمت بالاتری برخوردار است. علت بالا بودن قیمت لنت اصلی یا جنیون این است که لنت ترمز اصلی به سفارش شرکت خودرو سازی ساخته می‌شود و در ساخت آن از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد تشکیل دهنده استفاده شده و همینطور در بسته‌بندی‌های مخصوص، همراه خودرو عرضه می‌شود. اما این مورد در میان خودروهای چینی که در داخل کشور مونتاژ می‌شود، چندان مصداق ندارد. چراکه نمونه‌های تقلبی و های‌کپی آن بسیار بیشتر از سایر خودروها موجود است. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده، پیشنهاد ما برای خرید لنت ترمز خودروهای چینی، انتخاب از میان برندهای معتبر و شناخته شده لنت ترمز سرامیکی و یا نیمه‌فلزی است. چراکه در این موارد علاوه بر کیفیت بالای لنت و قیمت مناسب، ریسک خرید لنت تقلبی تا حد زیادی کاهش میابد.

مقایسه لنت ترمز سرامیکی با نیمه‌فلزی

  • لنت ترمز سرامیکی به دلیل مواد تشکیل دهنده آن، حرارت را به خوبی منتقل می‌کند. این ویژگی باعث شده در ترمزگیری‌های مکرر، ترمز عملکرد بسیار مطلوبی داشته باشد.
  • در شرایط یکسان، معمولا قیمت لنت سرامیکی نسبت به لنت ترمز نیمه فلزی، بالاتر است.

باوجود اینکه معمولا توصیه به خرید لنت سرامیکی می‌شود، اما توجه داشته باشید که برخی برندهای لنت ترمز نیمه فلزی نیز کیفیت بالاتری نسبت به برخی برندهای بی نام و نشان لنت ترمز سرامیکی دارند. بنابراین در انتخاب هر نوعی از لنت ترمز، اصالت شرکت تولیدکننده را در نظر داشته باشید.

خرید لنت ترمز دانگ فنگ

معمولاً برای راحتی شما در هنگام خرید لنت ترمز دانگ فنگ، خودروها به دسته‌بندی‌های مختلفی همچون؛ سال تولید، مدل اتاق و... تقسیم می‌شوند. در بعضی مدل‌ها می‌بایست هنگام خرید لنت شماره شاسی خودرو چک شود. امروزه وجود برندهای مختلف و همینطور زیاد شدن کالای قاچاق و غیراستاندارد سبب شده که دارندگان خودرو در هنگام خرید لنت ترمز دانگ فنگ دچار سردرگمی شده و نتوانند لنت مناسبی را انتخاب کنند‌. اگر قصد خرید لنت ترمز دانگ فنگ را دارید و برای تهیه آن دچار شک و تردید شده‌اید، پیشنهاد ما به شما وب سایت lent.ir می‌باشد. این فروشگاه اینترنتی یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید آنلاین در زمینه فروش لنت ترمز خودرو است که با داشتن محصولاتی باکیفیت و متنوع، تجربه یک خرید اینترنتی مطمئن و آسوده را به شما مشتریان عزیز هدیه می‌کند. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به وب‌ سایت lent.ir، محصول مورد نظر خود را خریداری کرده و آن را در محل انتخابی خودتان تحویل بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله بررسی کردیم که لنت ترمز در حفظ سلامت سرنشینان خودرو و همینطور سیستم ترمز خودرو بسیار موثر و با اهمیت است. با توجه به این تفاسیر، زمانی که لنت ترمز خودرو شما فرسوده می‌شود باید هر چه سریع‌تر نسبت به تعویض و خریداری لنت جدید اقدام کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد.