پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رژیم آل‌سعود جهت مقابله با انقلاب اسلامی ایران طی دو دهه گذشته، با سرمایه‌گذاری بیش از 100 میلیارد دلاری در عرصه‌های تبلیغی، آموزشی و فرهنگی و با حمایت از راه‌اندازی و توسعه مدارس علمیه، جلب و جذب طلبه‌ها (پسر و دختر در سنین 4 تا 14 ساله) در نواحی مرزی ایران و در میان مردم مستضعف افغانستان و پاکستان، «پروژه شست‌وشوی مغزی نوجوانان و جوانان از طریق ترویج وهابیت و ایجاد موج شیعه‌هراسی» را پیگیری می‌کند؛ ضمن آنکه سعودی‌ها در راستای منافع غرب به رهبری آمریکا در منطقه، نقش پدر (تامین مالی) و پاکستان نقش مادر (تربیت و آموزش) گروه‌های افراطی-تروریستی به‌ویژه «طالبان» را مشترکا به‌عهده داشتند. از سویی برای تضعیف و نابودی «جبهه مقاومت اسلامی» در منطقه، طی همکاری مثلث عبری- آمریکایی-عربی، گروه تکفیری-تروریستی موسوم به «داعش» در منطقه تشکیل شد که حمایت‌های مالی سعودی‌ها، نقش فاحش و انکارناپذیری در اشاعه جنایات آن داشت. 

همزمان با شکست‌های گام به گام نیروهای تکفیری داعش در لبنان، عراق و سوریه، طرح و برنامه جایگزین با عنوان «پلان - ب» شامل انتقال نیروهای داعش به مرزهای مجاور ایران در کشورهای افغانستان و پاکستان مدنظر قرار گرفت. با طرح تئوری «تشکیل ولایت خراسان»، داعش در افغانستان و پاکستان نیز تاسیس و فعال شد. مسلما، عدم برخورداری مردم از عدالت اجتماعی، عدم حکمرانی قانون در جامعه، فقدان شفاف‌سازی و نابرابری اجتماعی در میان ایالت‌ها و اقوام مختلف، باعث یاس و ناامیدی شدید در میان قشر نوجوان، جوان و عامه خواهد شد. 

پس از وقوع کودتای نظامی ژنرال «ضیاء الحق» در پاکستان (1977)و حکمرانی رهبران وابسته به کمک‌های مالی رژیم آل‌سعود بر مردم سرزمین پاک‌آیین (پاکستان)، از طریق اشاعه تئوری‌ها‌ی ارتجاعی و وهابی، ضمن نفوذ افکار تفرقه‌انگیز قومی و مذهبی، ملت پاکستان با تحدید و تهدید افراط‌گرایی و تروریسم مواجه شد. ژنرال محمد ضیاءالحق بر اثر سقوط مشکوک هواپیما در تاریخ ۱۷ اوت ۱۹۸۸ درگذشت. وی در ۵ ژوئیه ۱۹۷۷ با کودتای نظامی، ذوالفقار علی بوتو، نخست‌وزیر منتخب مردم را سرنگون کرد. مدتی بعد از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش حکم اعدام ذوالفقار علی بوتو را نیز صادر کرد. تئوری‌های توطئه فراوانی در مورد مرگ وی وجود دارد، به‌ویژه آنکه در هواپیمای سقوط‌کرده، افراد برجسته سیاسی و نظامی دیگری نیز حضور داشتند که یکی از آنان سفیر آمریکا در پاکستان بود.

در سال 2014 میلادی، گروه‌های مختلف از جمله لشکر جهنگوی، جند‌الله و تحریک طالبان پاکستان، پس از بیعت با ابوبکر البغدادی برای تشکیل حکومت ولایت خراسان در قلمرو اراضی پاکستان و افغانستان تلاش کردند. البته خانواده‌های پیرو مذهب «دیوبند» شاخه‌ای از وهابی‌ها و سلفی‌ها، زمینه و تمایل زیادی برای پیوستن به داعش داشتند، لذا تعدادی از پاکستانی‌ها 

به داعش پیوستند.   

زمانی، تروریسم و افراط‌گرایی فقط از طریق مدارس دینی (حوزه‌های علمیه وهابی) پاکستان جولان می‌داد اما اینک، دانشگاه‌ها و نهادهای عالی نیز در معرض تهدید افراط‌گرایان هستند و مخفیگاه‌های آنان را می‌توان هم در مناطق شهری و هم در مناطق روستایی یافت. شبکه‌های مجازی و اجتماعی به عامل  بس مهمی در ترویج و گسترش افراط‌گرایی و تروریسم در پاکستان تبدیل شده‌اند.

  تمهیدات مالی رسمی 

طی دوران حکمرانی ژنرال ضیاء‌الحق و نیز حزب مسلم لیگ و خاندان شریف در پاکستان، رژیم آل‌سعود با حمایت‌های سیاسی و مالی عظیم، ضمن گسترش عرصه تبلیغی وهابیت، نفوذ در میان شخصیت‌های سیاسی، رهبران عقیدتی و نظامی در پاکستان را نیز وسعت داد.

در دوران تبعید، محمدنواز شریف و خانواده‌اش در عربستان سعودی سکونت گزیدند؛ در ابتدای بازگشت نواز شریف به پاکستان، مبلغ 8 میلیارد دلار، جهت کسب قدرت، تشکیل و تداوم دولت محمد نواز شریف در پاکستان، مصروف نمود تا آسان‌تر بتوانند افکار افراطی‌گرایانه وهابی و شیعه‌ستیزی را در کل پاکستان اشاعه دهند. همچنین طی دوران اقتدار دولت خاندان شریف توانستند علاوه بر دریافت خدمات مستشاران نظامی پاکستانی در درگیری‌های بحرین و نیز جنگ علیه یمن، رئیس ستاد مشترک سابق ارتش پاکستان «ژنرال راحیل شریف» را تحت عنوان فرمانده به اصطلاح «ارتش متحد عربی» به خدمت بگمارند. 

پس از محاکمه، زندانی‌شدن و سقوط دولت خاندان شریف و پیروزی عمران‌خان، رهبر حزب تحریک و انصاف، موسوم به «جنبش عدالت» در انتخابات 2018، در اولین روز اعلام پیروزی عمران‌خان، سفیر خاندان آل‌سعود در پاکستان به محل سکونت عمران‌خان رفت و ضمن عرض تبریک حاکمان سعودی، خواستار تداوم روابط قدیمی و دوستانه بین دو کشور شد. 

اما اینک، معضلات گذشته اقتصادی، مشکل عدم پرداخت بدهی وام‌های داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و قر‌ض‌های دولت‌های قبل ادامه دارد و نصیب عمران‌خان گردیده است. در پی درخواست وام 12 میلیارد دلاری دولت جدید پاکستان از محافل مالی بین‌المللی و مخالفت دونالد ترامپ با آن، مقام‌های سعودی اعلام کردند: «علاوه بر یک میلیارد وام اضطراری به حکومت جدید پاکستان، سعی خواهند کرد بانک توسعه اسلامی را جهت اعطای وامی به ارزش 5/4 میلیارد دلار به دولت عمران‌خان، راضی نمایند.»

  ابزارهای اجتماعی و فرهنگی

در پی شکست حامیان آل‌سعود در انتخابات 2018.م پاکستان، سرمایه‌گذاری چند ساله رژیم آل‌سعود برای شخصیت‌ها و احزاب به‌ظاهر اسلامی در این کشور 

ضایع شد. 

به عنوان مثال حیرت‌انگیزترین شکست 40 سال اخیر در انتخابات پاکستان نصیب «مولانا فضل‌الرحمن» رئیس جمعیت علمای اسلام (شاخه فضل) شد؛ زیرا وی با کمک‌های مالی سعودی‌ها و حمایت‌های سیاسی خاندان شریف، طی چهار‌دهه گذشته، به عنوان تاثیرگذارترین چهره سیاسی و مذهبی در پاکستان، همواره پیروز انتخابات و در ائتلاف با دولت بوده است. ائتلاف بزرگ احزاب مذهبی موسوم به «حزب موتلفه مجلس متحده 

عمل(MMA) » نیز در این دوره از انتخابات در دو حوزه انتخابی ایالت خیبرپختونخواه و دیره اسماعیل‌خان، از حریف سیاسی خود، حزب تحریک انصاف، به سختی شکست خوردند. شگفت‌انگیزترین شکست در انتخابات سراسری اخیر در پاکستان نیز نصیب «سراج‌الحق» رهبر جماعت اسلامی شد؛ زیرا «محمد بشیرخان» کاندیدای گمنام حزب تحریک انصاف توانست وی را در حوزه انتخابی خودش «دیر پایین»  با اختلاف  17000 رای شکست دهد.

اینک ریاض در تلاش است تا هدایت فکری جوانان ایالت بلوچستان را به عهده بگیرد. ایالت مذکور، بزرگترین ایالت پاکستان از لحاظ مساحت است. اهمیت سوق‌الجیشی و راهبردی آن برای جمهوری اسلامی ایران نیز بس مهم و خطیر تلقی می‌گردد؛ زیرا 904 کیلومتر خط مرزی با ایالت مذکور دارد. طی سال‌های اخیر، تمام حملات تروریستی به مرزبانی‌های استان سیستان و بلوچستان ایران، از طریق تروریست‌هایی صورت گرفته که در ایالت بلوچستان پاکستان، پناه گرفته‌اند. این منطقه وسیع، محروم‌ترین نقاط پاکستان را در بر می‌گیرد، ساکنانش به شدت محروم و نیازمند حمایت‌های مالی، آموزشی و عمرانی هستند. در یکی محروم‌ترین نقاط پاکستان که فاقد امکانات اولیه ضروری هستند، رژیم آل‌سعود با تاسیس و راه‌اندازی دانشگاه تلاش می‌کند ضمن حمایت مالی از مردم منطقه، آنان را به سمت خود جلب و جذب نماید.

 به عنوان مثال در منطقه، خپلو واقع در ایالت «گلگیت، بلتستان» که در میان رشته کوه‌های هیمالیا واقع و یکی از محروم‌ترین مناطق شیعه و سنی‌نشین پاکستان محسوب می‌شود، با تاسیس دانشگاه، اساتید خبره‌ای را از عربستان اعزام می‌کنند تا وهابیت را تبلیغ و منتشر سازند.

  طبق گزارش منتشره شبکه سراسری «ای .آر. وای. نیوز» پاکستان، مورخ هشتم آگوست 2018 /نوزدهم مردادماه «نواف بن سید المالکی» سفیر عربستان در پاکستان ضمن دیدار با «صادق سنجرانی» رئیس سنای پاکستان که خود اهل ایالت بلوچستان است، اعلام کرد: «ریاض حاضر است جوانان ایالت بلوچستان را بورسیه تحصیلی کند و برای آنان بهترین امکانات آموزشی را به صورت رایگان فراهم آورد.  حکومت عربستان 50 شغل رده‌بالا را نیز برای جوانان منطقه بلوچستان در نظر گرفته و حقوق کافی برای آنان فراهم خواهد کرد. به تعداد زیادی از دانشجویان پاکستانی، به صورت ماهانه حقوق پرداخت خواهیم کرد تا مشکلات مالی آنان حل شود و امیدوارم در زمینه‌های علمی و پزشکی همکاری‌های فی‌مابین افزایش یابد.»