مثلث آنلاین:شرکت لاکهید مارتین روز سه شنبه اعلام کرد اگر هند قرارداد خرید 114 فروند جنگنده را با این شرکت امضا کند، آمریکا جنگنده های اف 21 را به صورت اختصاصی در اختیار هند قرار می دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، به نقل از نشریه ' تایمز او ایندیا'، ویوک لال رییس بخش استراتژی و فروش تجاری شرکت لاکهید مارتین گفت: جنگنده های جدید اف 21 می توانند در تمامی 60 پایگاه هوایی هند به خدمت گرفته شوند. این جنگنده ها دارای یک موتور جت جدید با سیستم های جنگی الکترونیکی است که قادر به حمل انواع سلاح ها است.
وی افزود:در صورت موافقت هند، شرکت لاکهید مارتین این نوع جنگنده را به هیچ کشور دیگری نخواهد فروخت و این نشان دهنده اهمیت هند برای این شرکت است.
هند ماه گذشته یک مناقصه برای خرید 114 فروند جنگنده به ارزش 18 میلیارد دلار را آغاز کرد. این بزرگ ترین خرید ابزار نظامی در جهان در چند سال اخیر محسوب می شود.
تاکنون شرکت های لاکهید مارتین و بوئینگ آمریکا، داسالت فرانسه، تایفون اروپا، میگ 35 روسیه و شرکت ساب سوئد در مناقصه هند شرکت کرده اند.
شرکت لاکهید همچنین اعلام کرده است که در صورت به دست آوردن این قرارداد، این شرکت جنگنده های اف 21 را در هند تولید خواهد کرد.
هند قصد دارد 85 درصد از 114 فروند مورد نیاز خود را با همکاری یک شرکت خارجی در داخل این کشور تولید کند.
هدف هند ایجاد خط دوم تولید جنگنده در این کشور برای جبران تاخیر های بوجود آمده در تولید جنگنده های بومی تجاس است.
نیروی هوایی هند اولین جنگنده تجاس خود را در سال 2015 به خدمت گرفت.اجرای طرح ساخت جنگنده سبک تجاس تاکنون بیش از 170 میلیارد روپیه برای هند هزینه داشته است.
هند از سال 2007 جست و جوی خود را برای خرید جنگنده های جدید آغاز کرد. این کشور ابتدا شرکت داسالت فرانسه را برای خرید 126 جنگنده رافائل به قیمت 11 میلیارد دلار انتخاب کرد. اما به دلیل اختلاف هند و فرانسه بر سر قیمت و ضمانت کیفیت، دهلی نو مجبور شد به منظور سرعت دادن به امور تنها به خرید 36 فروند جنگنده رافائل کفایت کند.
نیروی هوایی هند به 400 فروند جنگنده تک موتوره و دو موتوره نیاز دارد.
خرید جنگنده های جدید بخشی از طرح نارندرا مودی برای مدرن سازی ارتش هند با بودجه ای معادل 250 میلیارد دلار است.
دولت هند همچنین می خواهد شرکت های داخلی نظامی هند نیز در امر نو سازی ارتش هند نقش داشته باشند بنابراین وی از شرکت های خارجی نظامی درخواست کرده است تا تجهیزات خود را در داخل هند تولید کنند.
آساق**267**1600