​در یک سند فاش شده از سوی امارات آمده است که محمد بن سلمان نگران این است که پرونده قتل جمال خاشقجی به موضوع مورد بحثی طی انتخابات آتی آمریکا تبدیل شود برای همین می‌خواهد محاکمه مظنونان را سریع‌تر انجام دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، براساس سندی فاش شده از سوی امارات که سایت میدل ایست آی آن را فاش کرد، آمده است: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مصمم به تسریع در انجام روال حقوقی محاکمه متهمان قبل از آغاز کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست.

براساس گزارش سازمان اطلاعات امارات، محمد بن سلمان که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و بازپرسان ترکیه‌ای به این نتیجه رسیدند که دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد را داده است می‌خواهد این پرونده هرچه‌سریع‌تر بسته شود.

در این سند آمده است: اگر ریاض به سرعت این پرونده را ببندد و مسؤولان را قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا محکوم کند گامی با درایت خواهد بود وگرنه این جنایت به یکی از موضوع‌های مورد بحث تبدیل می‌شود.

ماه میلادی گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درخواست سازمان ملل برای انجام تحقیقاتی از سوی دفتر تحقیقات فدرال(اف بی آی) درباره قتل خاشقجی را رد و اعلام کرد که این مسئله فروش سلاح آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این گزارش یکی از سلسله گزارش‌های ماهانه مرکز سیاست‌گذاری‌های امارات است که یک مرکز تحقیقاتی نزدیک به دولت امارات و سازمان‌های امنیتی آن است.

این گزارش تنها به دست اندک مقامات ارشد امارات می‌رسد تحت عنوان "گزارش ماهانه درباره عربستان شماره ۲۴ مه ۲۰۱۹ " منتشر شد.

طبق سند اماراتی، تلاش‌های عربستان برای بستن پرونده متمرکز بر تلاش برای گرفتن موافقت خانواده خاشقجی با دیه یا یک تسویه حساب مالی است که بین طرف‌های مربوطه به امضا برسد و در ازای این زد و بند مالی آنها از حق قصاص بگذرند.

این گزارش می‌گوید، مقامات سعودی برنامه‌ریزی می‌کنند تا از یک موسسه دینی در عربستان برای بستن این پرونده کمک بگیرند.

در این گزارش آمده است: شاخص‌هایی وجود دارند دال بر اینکه شخصیت‌های دینی خاصی حکمی دینی بدهند مبنی بر اینکه وارثان خاشقجی راهکارهایی دارند نظیر چشم پوشی بدون هیچ غرامتی در خصوص حقوق‌شان یا اینکه از قصاص در ازای قبول دیه یا قبول تسویه حساب مالی براساس یک توافق بین طرف‌های مربوطه چشم پوشی کنند.

در این گزارش عنوان شده، این تدابیر مورد تایید شریعت اسلام است و یکی از عرف‌ها در تدابیر قضایی سعودی در پرونده‌های قتل به حساب می‌آید و طرف‌ها بعد از مذاکره بر سر مقدار دیه با هم مصالحه می‌کنند.

صلاح خاشقجی پسر ارشد جمال اخیرا دریافت مبالغی از سوی خانواده‌اش به منزله اعتراف مقامات سعودی به گناه مرتکب‌شده‌شان بود را تکذیب کرد.

روزنامه نیویورک تایمز طی خبری در آوریل نوشت، به فرزندان خاشقجی خانه‌هایی چندین میلیون دلاری و پرداخت‌های ماهانه بیش از ۱۰ هزار دلار اعطا شده است.

مرکز سیاستگذاری امارات در گزارش خود اشاره کرده است، بیانیه صلاح خاشقجی برای تکذیب هرگونه تسویه حساب مالی و درخواست برای محاکمه عوامل قتل خاشقجی مورد بهره برداری قرار گرفت.