روزنامه بیزنس اینسایدر درباره آوی برکوویچ که پس از اعلام کناره‌گیری جیسون گرینبلات، فرستاده صلح آمریکا به خاورمیانه شده، فاش کرد که برکوویچ در یک خانه یهودی ارتدوکسی تربیت شده است و به مدت دو سال در اسرائیل درس خوانده است و روابط شخصی با این رژیم دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک رسانه عربی زبان و رسانه‌های رژیم صهیونیستی ماهیت فردی که جانشین فرستاده صلح آمریکا به خاورمیانه خواهد شد را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی پس از اعلام کناره‌گیری جیسون گرینبلات، فرستاده صلح آمریکا به خاورمیانه و یکی از اعضای تیم دونالد ترامپ در تهیه طرح صلح موسوم به "معامله قرن" درباره جانشین وی نوشت: تعیین "آوی برکوویچ" ۳۰ ساله برای رهبری مذاکرات سخت پیش بینی شده در برنامه صلح آمریکا برای خاورمیانه، سؤالاتی را میان دیپلمات‌ها از جمله درباره توانایی فارغ التحصیل اخیر دانشکده حقوق در حل و فصل یک منازعه تاریخی دشوار ایجاد کرده است؛ منازعه‌ای که آمریکا طی چندین دهه موفق به حل و فصل آن نشده است.

کارشناسان آمریکایی در این باره گفتند، وی فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد است و در سال ۲۰۱۶ تحصیلات خود را به پایان رساند و به عنوان مشاور جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تعیین شد. به عقیده این کارشناسان، برکوویچ صلاحیت چشمگیری برای بر عهده گرفتن مأموریت مذکور را ندارد و تنها به عنوان یکی از اعضای تیم موسوم به معامله قرن در کنار کوشنر و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل و گرینبلاتی که استعفا کرد،‌ فعالیت می‌کرد.

وی پیش از انتصاب به عنوان مشاور کوشنر در ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ کار کرده بود. به طوری که بخش تجزیه و تحلیل اظهارات و برنامه‌های "Trump Tower Life" را اداره می‌کرد.

در همین راستا، هوپ هیکس، سخنگوی کاخ سفید پیشتر به روزنامه "بیزنس اینسایدر" گفته بود که نقش برکوویچ در وهله اول اجرایی بود و شامل کمک به کوشنر برای ارائه تدارکات روزانه مانند تهیه قهوه و یا هماهنگی جلسات بود.

از سوی دیگر، مارتن إندیک، فرستاده ویژه دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا برای مذاکرات اسرائیلی ـ فلسطینی تصریح کرد، انتخاب برکوویچ نشانه‌ کاهش ارزش این مذاکرات است.

وی همچنین در توییتی نوشت: برکوویچ انسان خوبی است اما وزنه خوبی نیست و تجربه‌ای ندارد.

طبق نوشته روزنامه نیویورک تایمز، برکوویچ شاهد لحظات مهم و بحث برانگیزی در کاخ سفید بوده است؛ کوشنر پیشتر وی را برای دیدار با سرگئی کیسیلیاک، سفیر پیشین روسیه در واشنگتن فرستاد تا دیداری را با سرگئی گورکوف، رئیس بانک دولتی توسعه روسیه که تحت تحریم‌های اعمال شده توسط دولت اوباما بود، ترتیب دهد.

همچنین روزنامه بیزنس اینسایدر درباره وی فاش کرد که برکوویچ در یک خانه یهودی ارتدوکسی تربیت شده است و به مدت دو سال در اسرائیل درس خوانده است و روابط شخصی با این رژیم دارد.

وی پسر عموی هوارد فریدمن اولین رئیس ارتدوکسی سازمان آیپک (لابی صهیونیستی معروف در آمریکا) است.

ترامپ روز گذشته رسماً کناره‌گیری گرینبلات از سمتش را اعلام کرد.

ترامپ با انتشار توییتی در این باره نوشت: جیسون گرینبلات پس از گذشت نزدیک به سه سال در تیم دولت من، کاخ سفید را ترک خواهد کرد تا به بخش خصوصی منتقل شود.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به کناره‌گیری گرینبلات اظهار کرد: جیسون یک دوست وفادار و شگفت انگیز و یک وکیل عالی بود. هیچ کس منتهای کوشش او به خاطر اسرائیل و همچنین دستیابی به صلح بین اسرائیل و فلسطین را فراموش نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز نسبت به کناره‌گیری گرینبلات واکنش نشان داد و گفت: من می‌خواهم از او به خاطر تلاش خستگی ناپذیرش برای تحقق امنیت و صلح تشکر کنم.

وی افزود: از گرینبلات به خاطر تردید نکردن در گفتن حقیقت درباره حکومت اسرائیل در مقابل تمامی کسانی که به دنبال خدشه دار کردن وجهه آن بودند تشکر می‌کنم.

نتانیاهو در پایان گفت: "ممنون جیسون."

در همین راستا، خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که گرینبلات از همان ابتدا که در سال ۲۰۱۷ تعیین شد قصد داشت که به مدت دو سال در این منصب فعالیت کند و وی قصد بازگشت نزد همسر و شش فرزندش در ایالت نیوجرسی را دارد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز به استعفای گرینبلات واکنش نشان دادند.

در همین راستا، شبکه کان رژیم صهیونیستی اعلام کرد، برکوویچ که مشاور کوشنر است به عنوان جانشین گرینبلات تعیین خواهد شد.

این شبکه در ادامه گزارش داد، گرینبلات از بانیان اصلی طرح به اصطلاح معامله قرن دونالد ترامپ قلمداد می‌شد.

روزنامه عبری زبان معاریو نیز در این باره نوشت: آوی برکوویچ جایگزین گرینبلات خواهد شد که فقط ۳۰ سال دارد، وی فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد است و در سال ۲۰۱۶ تحصیلات خود را به پایان رسانده و به عنوان مشاور ویژه کاخ سفید و دست راست جارد کوشنر داماد رئیس جمهوری آمریکا فعالیت می‌کند.