سفیر کشورمان در کویت گفت: کسانی که بدون تابعیت در کویت مقیم هستند در صورتی که بتوانند ایرانی الاصل بودن خود را ثابت کنند به آنها تابعیت ایرانی می‌دهیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفت‌وگو با روزنامه الرای با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تابعیتش را به کسانی که لیاقت آنرا ندارند نمی دهد گفت: اگر کسانی که به طور غیرقانوی در کویت اقامت دارند (بدون)   بتوانند ایرانی الاصل بودن خود را ثابت کنند ما به آن‌ها تابعیت ایرانی می‌دهیم.

وی افزود: ایران پشت فرزندان خود را خالی نمی کند و اگر هر یک از این "بدون" ها بتوانند ایرانی الاصل بودن خود را اثبات کنند از آن استقبال می شود و بعد از آن می توانند به تابعیت ایرانی دست یابند و در این حالت چنین افرادی ملزم به اقامت در ایران نیستند و با داشتن تابعیت ایرانی می توانند زندگی خود را در کویت ادامه دهند.

ایرانی با اشاره به وجود برخی پروژه‌های کویتی در اصفهان و مشهد گفت: ایران از سرمایه گذاران کویتی استقبال می کند و برای آنها تسهیلاتی فراهم می‌کند. هر شخصی که به مبلغ 250 هزار دلار در ایران سرمایه گذاری کند و یا این مبلغ را در بانک های ایرانی سپرده کند می تواند اقامت 5 ساله رایگان دریافت کند.

سفیر کشورمان همچنین گفت که کویتی ها به راحتی می توانند گذرنامه چند سفر دریافت کنند.

محمد ایرانی درباره مشکلاتی که ممکن است پس از مهر گذرنامه افراد ایجاد شود و روی دستیابی چنین فردی به ویزای آمریکا یا اروپا تاثیر بگذارد نیز گفت: آیا کسانی که به ایران سفر می کنند تروریست هستند؟ مسئولان ذیربط در در حال حاضر گذرنامه ها را مهر نمی زنند بلکه به جای آن اقدام به مستندسازی الکترونیکی اطلاعات افراد می کنند و به اعطای برگه پرینت ممهور شده اکتفا می شود.

به گزارش ایسنا، بدون به معنای بدون شناسنامه و بدون هویت رسمی است که به حدود 100 هزار شهروند کویتی اطلاق می شود و دست کم نسل های متوالی آنان از حدود 60 سال پیش در کویت زندگی می کنند، اما دولت  از دادن حق شهروندی به آنها امتناع می کند.

این موضوع سال‌هاست که به معضلی اجتماعی برای مردم این کشور تبدیل شده ‌و مشکلات بسیاری از جمله پر رنگ شدن نژاد پرستی و نقض حقوق بشر را موجب شده است.

اخیرا هزاران نفر از این "بدون" ها تظاهرات های گسترده ای انجام داده اند و خواستار برآورده شدن خواسته های خود و اعطای حق شهروند شدند. دولت کویت در این رابطه تدابیری اتخاذ کرده است و قرار است مشکلات آنها را حل کند.