نشنال اینترست در گزارشی به تاثیر رسوایی اوکراین گیت بر بدنه دولت آمریکا پرداخته و احتمال جدایی مایک پمپئو از کاخ سفید را مورد کنکاش قرار می‌دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
جدایی «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا از دولت «دونالد ترامپ» در پی خروج «جان بولتون» مشاور امنیت ملی این کشور به دلیل بروز اختلاف نظر‌های جدی با رئیس جمهور بعید و دست‌کم دور از ذهن بود؛ اما اوکراین گیت صحنه سیاسی آمریکا را کاملا بهم ریخته است.
 
نشنال اینترست در گزارشی ضمن اشاره به اوضاع مبهم چند ماه اخیر واشنگتن، به بررسی آینده سیاسی مایک پمپئو، ورودش به مجلس سنا و احتمال خروج وی از دولت آمریکا پرداخته است.

این گزارش می‎گوید: در حالی که تاکنون گمانه زنی‌هایی در مورد سودای پمپئو برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا مطرح بود، رسوایی واترگیت اکنون موضوع ترک کاخ سفید توسط پمپئو را تشدید کرده است.

طرح موضوع عزم پمپئو برای ورود به سنا به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی دولت ترامپ در ابتدای امر خنده دار به نظر می‌رسید، اما بعد‌ها خیز وی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آشکار شد. وی حتی برای جایگزینی با رئیس جمهور در صورت ناکامی در انتخابات ۲۰۲۰ نیز آماده به نظر می‌رسید.
 
پمپئو برخلاف «رکس تیلرسون» سلف خود و با وجود عدم تایید ترامپ در کارزار مقدماتی ۲۰۱۶ سربازی وفادار است و به اذعان «سوزان گلسر» خبرنگار «نیویورکر» نه وزیر خارجه آمریکا بلکه وزیر ترامپ است. وی با دارا بودن شخصیت چند وجهی خدمت به ترامپ را در پیش گرفته و برخلاف همقطاران جمهوریخواه خود ترامپیسم را نیروی سیاسی پایداری می‌بیند.

باقی ماندن وی در حیطه محافظه کاران، باورش مبنی بر اولویت منافع آمریکا در تعاملات خارجی را تقویت کرده است. اما نباید از جنبه دیگر شخصیتی وی غافل شد. او سیاستمداری است که در میانه دوئل دو جناح ایستاده و مشخصا در صورت مجبور شدن به انتخاب، ترامپ را برخواهد گزید. البته باید توجه داشت که ابراز تمایل وی به حضور در سنا از نگرانی وی از شخصیت غیرقابل پیش بینی ترامپ نشات می‌گرفت.

با گسترش رسوایی اوکراین گیت به کل بدنه دولت آمریکا، خروج سریع پمپئو از دولت نیز محتمل شده و چشم انداز پیروزی در انتخابات ایالت «کانزاس» - ایالت محل تولدش- به عنوان حاشیه امنی برای او با مخاطره مواجه شده است. واشنگتن پست که ماجرای گوش کردن پمپئو به مکالمه تلفنی ترامپ و «ولادیمیر زلنسکی» را فاش کرده بود، از وی خواست از سمت خود استعفا بدهد.

پمپئو تاکید کرده به احضاریه‌های مجلس نمایندگان در مورد اوکراین گیت اهمیتی نمی‌دهد از حمایت دولت نیز برخوردار است. اما به رغم قانونی خواندن اقدام پمپئو توسط دولت، خروج پمپئو از دولت آمریکا که پس از اخراج بولتون مشاور امنیت ملی خیالی بیش نبود، اکنون با رسوایی اوکراین گیت که صحنه سیاسی آمریکا را بهم ریخته است، این سوال را مطرح می‌کند که آیا خروج پمپئو هم نزدیک است؟