روشن است که ایران برای فرستادن سیگنال‌های قوی، اقدامات خود را مورد بازسنجی قرار داده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نویسندگان: دنیل بنجامین (Daniel Benjamin) و استیون سایمون (Steven Simon)/ درحالی که توجه واشنگتن به مسائلی مانند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا جلب شده، اقدامات ایران به ویژه گام اخیر این کشور در کاهش تعهدات برجام از احتمال تحولات جدید در منطقه خبر می‌دهد. ایران از حواس‌پرتی شدید دوران ریاست‌جمهوری ترامپ برای گسترش تنش‌ها در خلیج فارس استفاده کرده و تصمیم هسته‌ای اخیر این کشور برای گسترش سانتریفیوژها و افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم حاکی از وقوع زنجیره‌ای دیگر از کنش و واکنش هاست. آمریکا به محکم‌تر کردن پیچ تحریم‌‌ها ادامه داده و ایران نیز برای نشان دادن قاطعیت خود در دگرش شرایط کنونی از قدرت خود استفاده خواهد کرد.
روشن است که ایران برای فرستادن سیگنال‌های قوی، اقدامات خود را مورد بازسنجی قرار داده است.
پاسخ قطعی به این پرسش‌ها ممکن نیست اما الگویی در این زمینه وجود دارد که با توجه به تحریم‌های تازه دولت ترامپ علیه تهران پس از اعلام گام هسته ای آخر نشان می‌دهد که باید منتظر تحولی جدید در منطقه باشیم.
بنابراین شاهدیم که سیاست دولت ترامپ نتیجه وارونه به همراه دارد. ایران هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن بروز نمی‌دهد . این در حالی است که همپیمانان ما از جمله عربستان و امارات در حال کناره‌گیری از آمریکا و زمینه سازی سازش با ایران هستند.

این به هیچ عنوان برای آمریکا موفقیت به شمار نمی‌رود و با نگاه به تاریخ روابط ایران و آمریکا می‌توان فهمید که چنین راهبردی نتیجه خوشایندی نخواهد داشت. دولت بیل کلینتون هم سیاست فشار حداکثری خود علیه ایران را داشت و همپیمانان منطقه‌ای‌اش را به تحریم‌های ثانویه در صورت تجارت با ایران تهدید می کرد.

روشن است سیاستگذاران ایرانی باور دارند که نباید در برابر زور تسلیم شوند، بلکه باید یورش ببرند. دولت آمریکا باید به میز گفت وگوها بیاید. چه بسا ایرانی‌ها پیش‌نویس توافق تازه را هم آماده کرده باشند اما تا زمانی که تحریم‌ها پابرجاست گفت وگو نخواهند کرد. ایالات متحده باید ایرانی ها را در این زمینه بیازماید. ترامپ بارها از آمادگی برای برداشتن تحریم‌ها سخن گفته است بنابراین می‌تواند از این طریق به مشارکت و گفت وگو نزدیک شود و پس از به‌‌روز رسانی برجام اعلام پیروزی کند و فرصت پایان یافتن تنش‌های منطقه‌ای را فراهم آورد.

با این‌حال هرگونه نشانه‌ای از انعطاف‌پذیری، خشم قانونگذاران راستگرا را به دنبال دارد که خواهان به‌زانو درآمدن ایران هستند و ترامپ نمی‌‌خواهد در زمان استیضاح هیئت منصفه را خشمگین کند. 

اگر ترامپ علیه ایران اقدام نظامی کند، اشتباه مهلکی خواهد بود.

منبع: پولیتیکو / دیپلماسی ایرانی