یک فعال صلح و روزنامه نگار مستقر در ایالت ویرجینیای آمریکا بر این باور است که شهید سپهبد قاسم سلیمانی یک شخصیت برجسته در مقابله علیه گروه‌های تروریستی در خاورمیانه بود و واشنگتن و تل‌آویو از وی هراس داشتند.

فعال سیاسی آمریکایی: واشنگتن و تل آویو از سردار سلیمانی هراس داشتند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فعال صلح و روزنامه نگار مستقر در ایالت ویرجینیای آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: سردار شهید قاسم سلیمانی یک شخصیت برجسته در مقابله علیه گروه‌های تروریستی در خاورمیانه بود و رژیم‌های آمریکا و اسرائیل از وی ترس و واهمه داشتند.

وی در ادامه تصریح کرد: سردار سلیمانی یک شخصیت مهم در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی بود که از سوی آمریکا استفاده می‌شدند تا اشغال غیرقانونی سوریه و همین طور بازگشت نیروهای آمریکایی به عراق را توجیه کند. وی موجب هراس در واشنگتن و تل آویو شده بود زیرا یک استراتژیست موثر و الهام بخشی برای مقاومت بود.

در اینجا می‌توانید مصاحبه با این روزنامه نگار آمریکایی را ملاحظه بفرمایید:

*کاخ سفید و پنتاگون مسئولیت ترور ژنرال قاسم سلیمانی در عراق را بر عهده گرفته و اعلام کرده‌اند که این حمله با دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. همان طور که می‌دانید، فرمانده شهید یک شخصیت بین‌المللی بود که نماد اصلی محور مقاومت به شمار می‌رفت. با توجه به تحولات اخیر منطقه، این ترور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

-من به عنوان یک آمریکایی از ادامه بی قانونی دولت اینجا و تجاوز بی پایان آن علیه ایران و مردم آن و عمق فریبکاری آن برای پوشاندن جنایات خود ناراحت هستم. می‌خواهم تسلیت شخصی خود را به مردم ایران برسانم و از فداکاری سردار بزرگوار تقدیر می‌کنم. تلاش‌های واشنگتن برای بی ثبات کردن ایران و منطقه و آغاز جنگ علیه آن دلایل مختلفی داشته است. نخست به دلیل فشار اسرائیل هم از سوی تل آویو و لابی طرفدار رژیم صهیونیستی در آمریکا است. اسرائیل درک می‌کند که ایران با ارتش قوی و باتجربه خود، تهدیدی برای جاه‌طلبی‌های آنها با هدف تصرف کل فلسطین و گسترش به سوی کشورهای دیگر به ویژه لبنان است. ایران، سوریه و حزب الله آرزوهای اشغالگری اسرائیل را غیرممکن کرده‌اند. دومین دلیل این است که آمریکا به طور کامل نظامی گرا شده و دیپلماسی را کنار گذاشته است.

سیاستگذاران چه منتخب‌ها و چه آنها که در پشت صحنه هستند، ایران را به دلیل عدم تمایل به پذیرش دستورات ایالات متحده یک دشمن قلمداد می‌کنند. ایران یک گذرگاه مهم بین خاورمیانه و روسیه و چین است. جنگ سالارانی که سیاست آمریکا را کنترل می‌کنند، چیزی کمتر از تسلیم شدن کامل در برابر دستورات خود را نمی‌پذیرند. هر کشوری که مایل به تسلیم نباشد، با تغییر رژیم هدف قرار داده می‌شود و فشارهایی از جمله تحریم، تهدید، انزوا و حملات پنهانی و آشکار نظامی را در مقابل خود خواهد دید. سومین دلیل این است که هم نتانیاهو و هم ترامپ با مشکلات جدی در کشورهای خودشان روبرو هستند و هر دو قصد دارند از جنگ برای منحرف کردن افکار عمومی شهروندان خود استفاده کرده و آنها را از فساد و جرائم خود دور کنند.

*به گفته بسیاری از کارشناسان نظامی، ژنرال سلیمانی نقش مهمی در مقابله با گروه‌های تروریستی به خصوص داعش در عراق و سوریه داشت. نظرتان درباره موفقیت سردار سلیمانی در مقابله با تروریسم مورد حمایت آمریکا و تاثیر آن بر ترورش چیست؟

-تصور می‌کنم این یک عامل مهم و بزرگ است. سردار سلیمانی یک شخصیت مهم در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی بود که از سوی آمریکا استفاده می‌شدند تا اشغال غیرقانونی سوریه و همین طور بازگشت نیروهای آمریکایی به عراق را توجیه کند. وی موجب هراس در واشنگتن و تل آویو شده بود زیرا یک استراتژیست موثر و الهام بخشی برای مقاومت بود. نمی‌توان از اهمیت پیروزی بر داعش در دیرالزور غافل شد زیرا این مساله به جهان اثربخشی و تعهد ایران و سوریه و حشد شعبی عراق را برای مقابله با گروه‌های تروریستی و امپریالیسم آمریکا نشان داد.

*آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز جمعه در بیانیه‌ای نسبت به انتقام سختی که در انتظار عاملان اصلی این جنایت هستند، هشدار دادند. بسیاری بر این باورند که اگر ایران انتقام نگیرد، این مساله موجب حملات بیشتر از سوی آمریکا خواهد شد. به اعتقاد شما واکنش تهران به اقدام تروریستی واشنگتن چقدر سخت و قاطع خواهد بود و این واکنش چقدر می‌تواند قدرت بازدارنده علیه آمریکا و متحدانش برای اقدامات آتی در منطقه ایجاد کند؟

-تصور می‌کنم این امر نیاز به تلاش‌های بیشتر دیپلماتیک به طور خاص در اروپا دارد تا ترور سردار سلیمانی را به عنوان یک اقدام جنگی به رسمیت بشناسد. دولت عراق باید همه نظامیان آمریکایی از جمله پیمانکاران مزدور را مجبور به عقب نشینی از این کشور کند. روسیه و چین باید به طور شفاف در کنار قوانین بین‌المللی باشند و از ایران حمایت کنند.

علاوه بر این، کشورهای خلیج فارس باید به این جنایت جنگی واکنش نشان دهند آن هم به عنوان حمله علیه حاکمیت ملی هر کشوری در منطقه و به رفتارهای خودویرانگر در مورد پذیرش دستورات واشنگتن و اسرائیل پایان دهند. تنها چیزی که به نظر من می‌تواند به تجاوزهای مختلف آمریکا در خاورمیانه پایان دهد، اجماع و وحدت قدرت‌ها در داخل و خارج منطقه علیه تشدید تجاوزات ایالات متحده است.