محمدرضا خباز گفت: برخلاف سخن آقای ابطحی تصور می‌کنم حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب تیر آخر اصلاح‌طلبان است.

محمدرضا خباز: با نظر ابطحی مخالفم و بازهم می‌شود از یک نامزد غیراصلاح‌طلب حمایت کرد/ اعضای حقیقی مجمع اجماع‌ساز با نظر مستقیم خاتمی انتخاب نمی‌شوند/ پیش از انتخابات سال92 سخنی گفتم که اصلاح‌طلبان به من اعتراض کردند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصلاح‌طلبان تا اینجای کار با «مجمع اجماع‌ساز» وارد انتخابات شده‌اند تا بتوانند در نهایت در میان نامزدهای متعدد و پراکنده خود یک نفر را انتخاب کنند اما در حال حاضر گویا دو چالش میان نیروها و احزاب حاضر در این مجمع وجود دارد؛ نخست آنکه مشخص نیست 10عضو حقیقی که قرار است در کنار 30حزب اصلاح‌طلب جای بگیرند با چه سازوکاری انتخاب می‌شوند و دوم معلوم نیست راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در میانه دو شیوه ورود با سیاست ائتلافی(حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب) و حمایت از نامزد کاملا اصلاح‌طلب چه خواهد بود.

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تحلیلی از انتخابات 1400 به «مثلث‌آنلاین» گفت: «انتخابات مظهر مردم‌سالاری است و در کشور ما همیشه تکیه بر حضور پرشور مردم در انتخابات بوده است تا از یک‌سو انسجام داخلی حفظ شود و از سوی دیگر در برابر دست‌اندازی دشمنان خارجی گرفته شود. البته در انتخابات اسفندماه مجلس به دلایل مختلف از جمله فشارهای اقتصادی، مردم نسبت به دوره‌های قبل کم‌تر مشارکت داشتند. اکنون ما اصلاح‌طلبان در پی آن هستیم که انتخابات ریاست‌جمهوری پر شور برگزار شود زیرا باور داریم آثار منفی حضور کم‌رمق مردم برای نظام و کشور خواهد بود».

او درباره دلیل وجود اعضای حقیقی در کنار احزاب در مجمع اجماع‌ساز اظهار کرد: پ«بعد از استعفای آقای عارف و آقای موسوی‌لاری از ریاست و نایب‌رئیسی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان این شورا تا کنون هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده است و اصلاح‌طلبان بر آن شدند تا با سازوکاری جدید تحت عنوان مجمع اجماع‌ساز وارد انتخابات1400 شوند. در این مجمع 30حزب اصلاح‌طلب حضور دارند و در کنار احزاب قرار است 10شخص حقیقی هم حضور داشته باشند که این 10فرد از شخصیت‌هایی انتخاب می‌شوند که نفوذ کلام بالایی در میان اصلاح‌طلبان دارند و به عنوان شخصیت‌های ملی شناسایی می‌شوند. حتما آقای خاتمی برای انتخاب این 10نفر نظر می‌دهند اما برخلاف آنچه گفته می‌شود که آنها با نظر مستقیم آقای خاتمی برگزیده می‌شوند این طور نیست و آقای خاتمی صرفا نظر خود را می‌دهد و انتخاب اعضای حقیقی مجمع اجماع‌ساز با نظر اکثریت خواهد بود».

او در واکنش به سخن اخیر محمدعلی ابطحی که اصلاح‌طلبان یا با نامزد اصلاح‌طلب وارد انتخابات1400 می‌شوند یا اصلا نامزدی ارائه نمی‌کنند: «نظر آقای ابطحی به‌عنوان یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب محترم است و اتفاقا بسیاری از اصلاح‌طلبان هم در مقطع کنونی همین نظر را دارند اما من با نظر ایشان مخالفم. پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 و در سال91 به همراه جمعی از اصلاح‌طلبان خدمت آقای خاتمی رفته بودیم. من در آن جمع خطاب به آقای خاتمی گفتم که چهارراه پیش روی اصلاح‌طلبان است؛ در وهله نخست شخص شما نامزد شوید و اگر شما مایل به حضور در انتخابات نیستید راه دوم آن است که آقای هاشمی نامزد شود و اگر این هم نشد سومین راه آن است که حدود هزار نفر از اصلاح‌طلبان از سراسر کشور انتخاب شوند و نظر آنها جمع شود تا از میان نظرات یک نفر به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان معرفی شود که در صورت حمایت شما[خاتمی] و آقای هاشمی او حتما رأی می‌آورد و اگر بازهم این راه هم ممکن نشد به عنوان گزینه آخر از فردی حمایت شود که غیراصلاح‌طلب است اما نظرات اصلاح‌طلبان را قبول داشته باشد که بعد از این سخنان تعدادی از اصلاح‌طلبان به من اعتراض کردند اما آقای خاتمی گفتند خبار درست می‌گوید و حق با او است و نظر من را تأیید کردند».

او در پایان گفت: «واقعیت این است که نمی‌شود با صندوق رأی قهر کرد و به قول قدیمی‌ها کاچی بهتر از هیچی است. اکنون من باور دارم دو راه پیش روی اصلاح‌طلبان یا با نامزد اصلاح‌طلب بیایند که این راه حتما بهتر است و اگر نشد بازهم به سمت یک نیروی معتدل غیراصلاح‌طلب بروند. من همچنان نظرم همین است و با آقای ابطحی مخالفم که اگر بر یک نامزد اصلاح‌طلب به جمع‌بندی نرسیدیدم باید از نامزدی حمایت نکنیم زیرا انتهای این راه قهر با صندوق انتخابات و رأی‌ندادن است. نباید نگاه ما صفر و صدی باشد. حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب تیر آخر اصلاح‌طلبان است و نباید این راه را از اساس انکار کرد».