مهدی آیتی گفت: . آقای خاتمی اگر باور به مردم‌سالاری دینی باور دارد باید اجازه دهد همه اصلاح‌طلبان درباره سرنوشت انتخابات تصمیم بگیرند.

مهدی آیتی: چند حزب در جلسه نهاد اجماع‌ساز حضور نداشتند/ خاتمی نقش پدرخوانده اصلاحات را ایفا می‌کند/ برخی می‌خواهند بله‌قربان‌گوی خاتمی باشند/ اتحاد ملت نقش قیم‌مأبانه دارد/ بهزاد نبوی  با حال مریضش چه‌طور می‌تواند از پس مسئولیت ریاست نهاد اجماع‌ساز برآید؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان یا همان «جبهه اصلاحات ایران» در شرایطی روز گذشته نخستین جلسه خود را برگزار کرد که انتقادهای گسترده‌ای از سوی برخی احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب نسبت به ساختارهای این تشکیلات وجود دارد.

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نقدهایی که به این نهاد انتخاباتی وارد است، به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آن‌طور که شنیده می‌شود روز گذشته چند حزب مهم از جمله جمهوریت و مجمع نیروهای خط امام در جلسه نهاد اجماع‌ساز حضور نداشتند و این نشان از وجود اختلاف در مبانی این سازوکار انتخاباتی دارد. واقعیت این است که این اختلافات از زمانی آغاز شد که دوستان اصلاح‌طلب ما شورای عالی اصلاحات را منحل و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را جایگزین آن کردند و این هم موضوع هم توسط آقای موسوی‌لاری رخ داد که خطای بزرگی بود و او در قبال عملکرد خود باید مسئولیت‌پذیر باشد».

او ادامه داد: «اکنون اصلاح‌طلبان دو شاخه هستند. کسانی که در ایجاد نهاد اجماع‌ساز نقش داشتند و لیدری آقای خاتمی را تحت هر شرایطی قبول دارند و در مقابل آنها کسانی که باور دارند باید احزاب تعیین‌کننده باشد و نباید آقای خاتمی نقش لیدر و پدرخوانده داشته باشد. کسانی که می‌گویند آقای خاتمی نباید با اِعمال نظر در کار احزاب به اعتبار خود لطمه بزند. او در سال92 و96 هم با ورود مستقیمش به جزئیات انتخاباتی به حیثیت سیاسی خود آسیب بزرگی زد».

این فعال سیاسی درباره نقش سید محمد خاتمی در نهاد اجماع‌ساز گفت: «ما باور داریم اگر آقای خاتمی می‌خواهد رهبر اصلاحات باشد باید نقش رهبری‌اش معنوی باشد، نه آنکه در تشکل‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان دخالت کند. به خصوص دخالت در تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان در استان‌ها. قبل از روی کار آمدن احمدی‌نژاد گفته می‌شد که اصلاح‌طلبان در استان‌ها مستقل عمل کنند اما ناگهان دیدیم که در تهران برای آنها هم تصمیم‌گیری می‌شود. نیروهای اصلاح‌طلب در استان‌ها در همه این‌سال‌ها برای جریان اصلاحات تلاش زیادی کرده‌اند و درست نیست که حالا و قبل از انتخابات ریاست‌جهوری و شوراها بگوییم آنها هیچ‌کاره‌اند و در تهران بنشینیم و بگوییم آنها چه باید بکنند و چه نباید بکنند. افراد مؤثر در نهاد اجماع‌ساز می‌خواهند اصلاح‌طلبانِ استان‌ها را زیر قیمومت و پدرخواندگی آقای خاتمی قرار دهند و این درست نیست».

این فعال سیاسی درباره انتخابات شوراها هم گفت: «ما در سال آینده غیر از انتخابات ریاست‌جمهوری انتخابات شوراهای شهر و روستا را هم در پیش داریم که اهمیتش بسیار بالاست. چه طور امکان دارد عده‌ای محدودِ تهران‌نشین بتوانند برای روستاهای دورافتاده هم تصمیم بگیرند؟ این چه‌جور پدرخواندگی است که برخی می‌خواهند بر سر همه اصلاح‌طلبان حاکم کنند؟ بزرگ‌ترین اشتباه آقای خاتمی تَکرارهای انتخاباتی‌اش بود که اعتبار سیاسی‌اش را لکه‌دار کرد. حالا هم با ورود به نهاد اجماع‌ساز همان اشتباهات را تکرار می‌کند».

او درخصوص تأثیر حزب اتحاد بر عملکرد خاتمی و نهاد اجماع‌ساز اظهار کرد: «حزب اتحاد ملت یا همان جبهه مشارکت سابق همیشه سعی کرده‌ است نقش قیم‌مأبانه داشته باشد و بر تصمیم‌های آقای خاتمی تأثیر بگذارد. هر کسی اطرافیانی دارد و البته هر انسانی جایزالخطاست و آقای خاتمی هم مستثنی از این قاعده نیست. او تحت تأثیر اطرافیانش که بیشتر نیروهای حزب اتحاد هستند، قرار دارد. آقای خاتمی اگر باور به مردم‌سالاری دینی و رأی اکثریت دارد و می‌خواهد دموکراسی در جامعه موج بزند، باید اجازه دهد همه اصلاح‌طلبان نه یک طیف خاص درباره سرنوشت انتخابات تصمیم بگیرند. نگاه آقای خاتمی سال‌هاست محدود به چندنفر از جمله آقایان تاجزاده، نبوی، میردامادی و رسولی است و هرجا که می‌خواهد کاری کند اینها را صدا می‌زند. همین رویکرد باعث شده است که هیچ توجهی به نخبگان جوان نداشته باشد. او اِشراف کامل به واقعیات روز سیاسی ندارد».

آیتی درباره ریاست بهزاد نبوی بر نهاد اجماع‌ساز تصریح کرد: «ریاست آقای بهزاد نبوی در نهاد اجماع‌ساز یک اشتباه بزرگ است. او اکنون مریض احوال است و کمرش راست نمی‌شود. آقای نبوی با این شرایط چه‌طور می‌تواند از پس مسئولیت سنگین سیاسی و اجرایی برآید؟ آیا ما اصلاح‌طلبان دو نفر نیروی تازه‌نفس نداریم که هنوز سراغ امثال آقای نبوی می‌رویم؟»

او همچنین افزود: «مشکل بزرگ اصلاح‌طلبان این است که چهارنفر نیروی جوان و حاذق تربیت نکرده‌اند و همه می‌خواهند خود را زیر سایه فردی کاریزماتیک به نام خاتمی تعریف کنند و بله قربان‌گوی او باشند و تا چنین شرایطی تغییر نکند، آش همین آش است و کاسه همین کاسه».

او در پایان درباره احتمال انشعاب گسترده در میان اصلاح‌طلبان گفت: «به نظرم انشعابی رخ نمی‌دهد زیرا اصلاح‌طلبان منتقد نهاد اجماع‌ساز هنوز احترام آقای خاتمی را نگه می‌دارند و رویاروی او نمی‌ایستند اما حتما سکوت می‌کنند و در کارهای انتخاباتی مشارکت نخواهند کرد».