بیژن مقدم گفت: امیدوارم سال1400، سالی سرشار از امید برای مردم ایران باشد و با عزت با دنیا مواجه شویم.

بیژن مقدم: انتخابات 1400 انتخاب برنامه‌هاست، نه اشخاص/ دولتی‌ها گویا در فضای موجود زندگی نمی‌کنند که هنوز باورشان نشده برجام شکست خورده است/ اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 شانسی ندارند/ اصلاح‌طلبان هم اذعان دارند که دولت بعد اصولگرا خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سال آینده در حوزه سیاسی می‌تواند یک سال استثنایی باشد زیرا دولت دوازدهم کار خود را تمام می‌کند و دولتی احتمالا با رویکردی متفاوت روی کار خواهد آمد. به همین دلیل در پیش‌بینی آنچه در سال آینده رخ خواهد داد، بسیاری باور دارند که به دلیل تغییر سیاست‌ها در قوه اجرایی این امید وجود دارد که بسیاری از مشکلات رفع شود.

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره سال1400 به مثلث‌آنلاین گفت: «بخشی از پیش‌بینی سال آینده مستلزم تحلیل‌های اقتصادی است که از حوزه تخصص من خارج است اما من به اندازه خودم امیدوارم شرایطی به وجود آید که مردم از نظر معشیتی اوضاع بهتری داشته باشند؛ از سوی دیگر بحران کرونا هم رفع و حال مردم به طور کلی خوب شود».

او درباره آنچه در حوزه سیاست در سال 1400 رخ خواهد داد بیان کرد: «سال آینده پایان یک فصل و آغاز فصل دیگری است. فصل قبل دولتی بود که با شعار تدبیر و امید هشت سال سکان اداره کشور را در دست داشت و آنچنان که انتظار می‌رفت نتوانست خواسته‌های مردم را برآورده کند و فصل پیش رو انشالله دولتی باشد که بتواند با تکیه بر توان‌ و ظرفیت داخلی کشور را به شکوفایی برساند. واقعیت این است که دولت آقای روحانی نتوانست در برابر تحریم‌ها استوار بایستد و در برابر زورگویی‌های غربی‌ها سر خم نکند. یک نگاهی هم در وزارت خارجه به ریاست آقای ظریف وجود داشت که غربی‌ها می‌توانند مشکلات داخلی ما را هم حل کنند و این نگاه خوش‌بینانه به آنها باعث شد که مسئولان در داخل مدام چشم‌ِ امید به غرب داشته باشند؛ در صورتی که دیدیم نتیجه چنین نگاهی که برجام بود با شکست کامل مواجه شد و عملا غربی‌ها به تعهداتشان پایبند نبودند».

او ادامه داد: «دولت آقای روحانی در طول تاریخ بعد از انقلاب بهترین فرصت‌ها را در اختیار داشت اما نتوانست از آن بهره ببرد. این دولت رفت با غربی‌ها مذاکره کرد اما هیچ نتیجه‌ای نگرفت و جالب این است که هنوز هم دولتی‌ها برجام را پیروزی بزرگ می‌دانند و گویی که فضای موجود زندگی نمی‌کنند. من امیدوارم دولت آینده بتواند با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی اولا در برابر زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها بایستد و ثانیا بتواند کشور را با رونق و شکوفایی روبه‌رو کند».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که کفه ترازو در انتخابات سال آینده به سمت کدام جناح سیاسی اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی سنگین‌تر خواهد بود، اظهار کرد: «به‌طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست اما خود اصلاح‌طلبان هم در جلساتشان اذعان دارند که دولت بعد، اصولگرا خواهد بود. علت هم روشن است زیرا مردم دیگر به اصلاح‌طلبان اعتماد ندارند. اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی خود را برای آقای روحانی خرج کردند و دیدیم که دولت نتوانست موفق باشد و به شعارهایش عمل نکرد. به همین دلیل است که مردم علکرد دولت را از چشم اصلاح‌طلبان می‌بینند و احتمالا به ایشان اقبالی نشان نمی‌دهند. البته این را هم بگویم که مردم در شرایط کنونی بیش از توجه به جناح‌های سیاسی به برنامه‌ها توجه می‌کنند؛ اینکه چه کسی می‌تواند با برنامه منسجم خود مشکلات را حل کند. بنابراین انتخابات 1400 انتخاب برنامه‌ها و نه اشخاص است».

مقدم در پایان گفت: «به هر حال من به شدت امیدوارم که سال1400، سالی سرشار از امید برای مردم ایران باشد و وضعیت زندگی‌شان از هر نظر بهتر از سال99 باشد و در آخر دعا می‌کنم که کرونا از سر مردم ایران رفع شود».