همتی تا این لحظه نتوانسته به هیچ‌وجه موجی به نفع خود ایجاد کند به همین دلیل بسیار بعید است.

همتی در میان انکارها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: همتی و مهرعلیزاده دو نامزد اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانستند، هم خواسته‌های جبهه اصلاحات و هم مخاطبان این جریان سیاسی را برآورده کنند. کارگزاران به محض اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها تکلیف خود را روشن کرد و پشت همتی ایستاد اما بدنه اصلی اصلاحات که در نهاد اجماع‌ساز دور هم جمع شده‌اند اعلام کردند که نامزدی در انتخابات نداریم. البته بعد از بیانیه نهاد اجماع‌ساز مشخص شد که برخی احزاب تمایل دارند روند نظرسنجی‌ها و مناظره‌ها را ارزیابی کنند و در صورتی که هر یک از نامزد و خاصه همتی که مورد حمایت کارگزاران است سبد رأی‌اش افزایش یافت از او حمایت کنند؛ شاهد مثالش مصاحبه اخیر محمد عطریانفر که گفته بود بهزاد نبوی در تلاش است تا اصلاح‌طلبان را راضی به حمایت از یکی از دو نامزد حاضر در انتخابات کند و البته گفته بود که در هفته منتهی به انتخابات یکی از میان همتی و مهرعلیزاده به نفع دیگری کنار می‌کشد.

همه این‌ها در حالی است که به نظر می‌رسد تا اینجای کار بدنه اصلی اصلاح‌طلب و مشخصا شخص سید محمد خاتمی راضی به حمایت از عدالناصر همتی نشده‌اند. همتی برخلاف ادعای کارگزاران که او یک اقتصاددان مجرب است در دو مناظره اخیر نشان داد هیچ طرحی برای درمان مشکلات گسترده اقتصادی ندارد و صرفا با طرح اینکه دولت من اقتصادی خواهد بود انتظار دارد بدنه اصلاحات از او حمایت کند. همتی در حال حاضر فرای نماینده دولت حسن روحانی در نظر گرفته نمی‌شود و حتی اگر او می‌گوید با روحانی اختلاف‌نظر داشتم اما این ادعا برای مخاطبان اصلاحات قانع‌کننده نیست.

اصلاح‌طلبان تنها در صورتی از همتی حمایت می‌کنند که مشاهده کنند او توانسته است در میان آراء خاکستری موج ایجاد کند. در حقیقت در این دوره اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند ابتکار عمل را در دست داشته باشند و تمایل دارند اگر موجی ایجاد شد، بر آن موج سوار شوند. به بیان دیگر به دلیل آنکه اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی خاصی در این دوره ندارند نمی‌خواهند ورود مستقیم به انتخابات داشته باشند زیرا از یک شکست سنگین واهمه دارند و صرفا در شرایطی از نامزدی حمایت می‌کنند که آن نامزد به اعتبار توانایی و سخنوری خود توانسته باشد بخشی از آراء مردد و تحریمی را به میدان بکشد.

همتی از تحقق چنین شرایطی عاجز است و تا این لحظه نتوانسته به هیچ‌وجه موجی به نفع خود ایجاد کند به همین دلیل بسیار بعید است که در روزهای آینده اصلاح‌طلبان راضی به حمایت از او شوند.