در سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، برنامه‌های وزرای بهداشت، کار، کشاورزی، دادگستری، دفاع و راه بررسی شد.

وزرای پیشنهادی بهداشت، کار، کشاورزی، دادگستری، دفاع و راه زیر ذره بین مجلس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت هم برگزار شد و این‌بار صلاحیت وزرای پیشنهادی بهداشت، کار، کشاورزی، دادگستری، دفاع و راه بررسی شد. حتما یکی از وزرای مهمی که این‌روزها بسیار مورد توجه قرار دارد، بهرام عین‌اللهی است، وزیر پیشنهادی بهداشت است زیرا حتما عملکرد او خاصه در حوزه مهار ویروس کرونا می‌تواند موثر باشد.

فتح‌الله توسلی، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مخالفت با عین‌اللهی گفت: «در برنامه بلندمدت و ۱۱۷صفحه‌ای ایشان نشانه‌ای از فکر سلامت دیده نمی‌شود. نمی‌دانم برنامه‌ای را که نوشته‌اید خود خوانده‌اید یا نه؟» او همچنین عنوان کرد که وزیر پیشنهادی مهم‌ترین علل مرگ را بیماری عروقی مطرح کرده که مربوط به پنج سال قبل است، در حالی که الان کرونا مهم‌ترین علت مرگ است و حتی آمارهای تزریقی واکسن کرونا نیز مربوط به دو ماه قبل است.

او به دوشغله‌بودن وزیر پیشنهادی نیز اشاره کرد و افزود: «حضور هم‌زمان در بخش خصوصی و دولتی و اشتغال پزشکان در بخش خصوصی ممنوع است، در حالی که شما در بیمارستان لقمان کار می‌کنید و اعلام می‌شود که شما از سهامداران بیمارستان خصوصی نگاه هستید. ان‌شاءالله که هیچ رانتی در این زمینه وجود نداشته باشد».

مهدی عسگری نماینده البرز نیز به عنوان مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، گفت: «نمی‌توان با جان مردم با تساهل برخورد کرد، به برنامه‌های وزیر پیشنهادی نگاه کنید، برای این وزارتخانه فقط به یک شخص معمولی برای شرایط عادی نیازی نداریم، اولویت اول ما بحث کرونا است، امروزه وزارت بهداشت در ستاد ملی کرونا تصمیمات مهمی در حوزه‌های مختلف همچون کسب و کار مردم و مسائل مختلف اجتماعی اتخاذ می‌کند، برخی از اختیارات ستاد که محوریت تصمیم‌سازی آن با وزیر بهداشت می‌باشد اختیاراتی فراتر از قانون اساسی است».

او شخص رئیس‌جمهور را که در زمان تبلیغات انتخاباتی از کنترل کرونا گفته بود، مخاطب قرار داد و عنوان کرد: «از آقای رئیسی انتظار داریم به اهمیت وزارت بهداشت توجه کند، وزارت بهداشت وزارت پزشکان نیست؛ بلکه وزارت سلامت و وزارت مردم است، دولت مردم باید وزارت بهداشت را به مردم بازگرداند، بزرگ‌ترین تعارض منافع در وزارت بهداشت می‌باشد، چه کسی می‌تواند جلوی مافیای دارو را بگیرد؟ شخصی که خودش ذی‌نفع نباشد، چه کسی می‌تواند جلوی تعارض منافع وزارت بهداشت را بگیرد؟ اگر دولت آقای رئیسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد چه کسی می‌تواند؟».

وزیر پیشنهادی بهداشت اما در دفاع از برنامه‌های خود گفت که برنامه اصلی او واکسیناسیون است و تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون کرونا تمام خواهد شد.

وزارتخانه بعدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که وزیر پیشنهادی آن به واسطه داوری در یک برنامه تلویزیونی شهره است. مخالفان حجت‌الله عبدالملکی نیز روی همین موضوع تأکید دارند، چنانچه هاجر چنارانی نماینده نیشابور خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: «مردم با امید به آقای رئیسی رأی دادند و ما ایشان را فردی فسادستیز و مبارزه با ظالم می‌شناسیم. خیلی از مردم دست یاری دارند. این مدل کابینه که معرفی شده درست نیست چون تخصص‌ها جای خود نیست و وزرا جابه‌جا گذاشته شده‌اند». او طعنه‌ای هم به وزیر پیشنهادی زد و گفت: «۳۰ صفحه از برنامه‌ها تصویر است و بخشی از آن هم به بیان چالش‌ها، معضلات و راهکارهای تئوری و نظری پرداخته شده که با سرچ در اینترنت می‌توان آن را پیدا کرد. توقع ما این است که وزیر پیشنهادی کار برنامه دهد».

عبدالحسین روح‌الامینی نماینده تهران هم در مخالفت با عبدالملکی گفت: «وزارت کار جای سیاست‌گذاری، تئوری‌بافی و نظریه‌پردازی نیست. به عنوان یک داور موفق مسابقه میدان خوب درخشیدند. بعضی‌ها شب قبل یک وزیری بودند و صبح برای وزارتخانه دیگری معرفی شدند». صحبت‌های روح‌الامینی نشان می‌دهد ابراهیم رئیسی تا لحظه آخر وزرای پیشنهادی کابینه خود را تغییر می‌داده و اگر چند روز بیشتر فرصت داشت شاید جای وزرا عوض می‌شد.

موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان نیز به عنوان مخالف گفت: «در گذشته وزرای در قد و قواره رئیس‌جمهور برای این وزارتخانه معرفی می‌شدند. آقای عبدالملکی جوانی است که دارای آینده درخشانی است اما انتخاب او در این مقطع به عنوان وزیر یک ابروزارتخانه ظلم به ایشان است».

بعد از صحبت مخالفان، وزیر پیشنهادی در دفاع از خود گفت: «تا کی گوشه‌ای بنشینیم و بگوییم که فلان جا را مافیا دست گرفته‌اند. با وجود یک دولت و مجلس انقلابی، کم‌کاری پذیرفته نیست. این روزها کسانی که منافعشان به خطر افتاده، دروغ‌پراکنی می‌کنند چراکه بنده پای ریشه‌کن‌کردن فساد از این مجموعه‌ها خواهم ایستاد. ما که نمازخوان هستیم و خودمان را پیرو ولایت می‌دانیم نباید بگوییم فلان مجموعه مربوط به فلان بیت آیات عظام است یا متعلق به فلان جریان سیاسی است. آغاز کار ما پایانی است بر مسئله مافیا در مجموعه‌های اقتصادی زیرمجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی». ساعتی بعد عبدالملکی در نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس این سخنان خود را اصلاح کرد و نوشت: «مراد اینجانب از وابستگان به بیوت آیات عظام افراد سودجو و مشخصی هستند که با ادعای کذب، نزدیکی به بیوت ایشان به دنبال سوءاستفاده و تحقق نیات سودجویانه خود هستند و روشن است حفظ احترام مراجع عظام و بیوت آن بزرگواران بر همه ما لازم بوده و آن بیوت از نکات بیان‌شده مبرا هستند».

روز گذشته بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز انجام شد. جواد ساداتی‌نژاد، نماینده مجلس است و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی. با این حال نماینده خرم‌آباد به عنوان مخالف گفت که بعضی فضای مجلس را از روی خودشیرینی به سمتی بردند که امکان نقد وزیری که هنوز تعیین نشده، وجود نداشته باشد و رزومه ساداتی‌نژاد بسیار معمولی است.

مهرداد ویس‌کرمی افزود: «همانند ایشان در هر استان صدها نفر وجود دارد. شک دارید، ما از استان خودمان معرفی کنیم. می‌گویند ایشان رئیس فراکسیون آب مجلس است. آیا می‌دانید فراکسیون چگونه تشکیل می‌شود؟ یک نفر راه می‌افتد و ۲۰ امضا جمع می‌کند و فراکسیون تشکیل می‌دهد. ما نباید مردم را گول بزنیم».

سخنان او با واکنش برخی نمایندگان و به خصوص احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مواجه شد اما ویس‌کرمی در پاسخ به او گفت: «وقتی شما طلبه هستید و عضو کمیسیون کشاورزی می‌شوید، معلوم است رئیسش چه کسی می‌شود؟ من از حرفم کوتاه نمی‌آیم. جلسه را متشنج نکنید. بگذارید مردم از این تریبون حرف بزنند. می‌دانیم که به ساداتی‌نژاد رأی می‌دهید اما دهان ما را نبندید».