عضو فراکسیون امید مجلس تحلیلی درباره رای نیاوردن علی مطهری برای نایب رئیسی ارائه کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جزئیاتی از انتخابات این هیئت و رأی نیاوردن علی مطهری برای نایب رئیسی سال پایانی مجلس دهم، گفت : انتخابات هیئت رئیسه مجلس که انجام شد، نشان دهنده دموکراسی در مجلس بود، نمی توانیم بگوییم که ما دموکراسی را قبول داریم، اما نتیجه آن را قبول نداریم.

وی افزود : فراکسیون‌های سه گانه نمایندگان ولایی، امید و مستقلان ولایی درباره این موضوع دیدگاه‌های خود را داشتند و کاندیداهایی را برای همه ارکان هیئت رئیسه معرفی کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد : یک فراکسیون آقای لاریجانی را معرفی کرد و حتی یک فراکسیون اصلا کاندیدایی برای ریاست نداشت و فراکسیون دیگر نیز آقای عارف را برای کاندیداتوری در هیئت رئیسه مجلس انتخاب کرد.

یوسف نژاد با بیان اینکه برخی در این روزها این طور تفسیر می‌کنند که رأی نیاوردن آقای مطهری برای نایب رئیسی مجلس به دلیل کاندیداتوری آقای عارف از سوی فراکسیون امید است، گفت :بنده معتقدم این استدلال منطقی نیست و رأی نیاوردن آقای مطهری را باید در مسائل دیگری جستجو کرد.

وی تصریح کرد : در سالهای اول و سوم مجلس دهم آقای عارف کاندیدا شده بود، اما آقای مطهری هم برای نایب رئیسی مجلس رأی آورد و یا این که در سال دوم آقای عارف کاندیدا نبود، اما مطهری برای نایب رئیسی مجلس رای آورد، بنابراین رای نیاوردن آقای مطهری ارتباطی به کاندیداتوری آقای عارف ندارد و هر کدام رای مشخص خود را دارند که اعداد و تعداد آن مشخص است.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد :آقایان عارف و مطهری آرای خودشان را دارند که طی سه سال اخیر اگر قرار بود کاندیدا شدن آقای عارف در ارکان هیئت رئیسه اثر داشته باشد، باید بر روی دبیران هیات رئیسه نیز اثرگذار بود، اما خوشبختانه در این دوره آرای دبیران هیئت رئیسه بیشتر از دوره قبلی شده است.

یوسف نژاد با تاکید بر اینکه نمی توانیم رای نیاوردن آقای مطهری را کاملاً به عنوان یک فاکتور مشخص به کاندیداتوری آقای عارف ارتباط دهیم، اظهار داشت‌: آقای عارف سال‌های سال کاندیدای ریاست مجلس بوده و آرای او هم مشخص است، بیان این گونه اظهارات به نوعی کم لطفی در حق آقای عارف است.

وی افزود : آقای عارف هم علاقه ای به کاندیداتوری برای ریاست مجلس نداشت، اما فراکسیون امید با رای بسیار بالا او را برای ریاست مجلس پیشنهاد داد، ممکن است دو یا سه نفر هم در فراکسیون امید مخالف کاندیداتوری آقای عارف بوده باشند که این هم در هر فراکسیونی طبیعی است و نباید از آن سوء استفاده شود، اما دموکراسی در فراکسیون به خوبی رعایت شده و فراکسیون آقای عارف را برای این کار کاندیدا کرده است، اما او شخصاً علاقه ای برای کاندیداتوری نداشته است.

وی تصریح کرد :اگر فراکسیون امید تصمیم می‌گرفت که آقای عارف کاندیدا نشود، قطعاً او کاندیدا نمی شد، آقای مطهری هم اصلاً عضو فراکسیون امید و اصلاح طلب نیست و همانطور که خودش هم گفته، دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خودش است. اما فراکسیون امید برای نایب رئیسی مجلس به آقای مطهری رای داد، از طرفی ما اکثریت مجلس نیستیم، تعداد ما در فراکسیون امید حدود 110 عضو است بنابراین در اکثریت قرار نداریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه علی مطهری رای قابل توجهی از فراکسیون امید برای نایب رئیسی مجلس کسب کرد، اظهار داشت : آقای فرهنگی هم با کاندیداتوری رای منطقه ای را از آقای پزشکیان جدا کرد و آقای مصری هم که فرد با سابقه‌ای است و سابقه وزارت نیز دارد، فردی مناسب برای نایب رئیسی مجلس انتخاب شد.

یوسف نژاد ادامه داد : ما نتیجه این دموکراسی در انتخابات هیئت رئیسه مجلس را قبول داریم و از آقای مصری هم حمایت می‌کنیم، حتی فراکسیون امید سهمی در ناظرین هیئت رئیسه مجلس ندارد، اما از سه عضو ناظر هیئت رئیسه که از فراکسیون دیگری هستند در جهت تقویت دموکراسی نیز حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نمی توانیم موضوع رای نیاوردن آقای مطهری برای نایب رئیسی مجلس را به کاندیدا شدن و یا نشدن آقای عارف ارتباط دهیم، گفت : آقای عارف انسان اخلاق‌مدار و فضیلت گرایی سیاستمدار است که به دموکراسی فراکسیونی اعتقاد دارد و چون فراکسیون وی را برای ریاست مجلس پیشنهاد داده بود، او هم قبول کرد و از طرف فراکسیون امید کاندیدا شد.