رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران سومین گام کاهش تعهدات هسته ای ایران را پاسخ طبیعی ایران به انفعال اروپا عنوان کرد و گفت: وقتی یگر طرف‌ها برای انجام تعهدات خود اقدامی عملی و ملموس نمی‌کنند، چاره‌ای نداریم جز اینکه برای تامین حقوق ایران اقدام کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«موسی فقیه حقانی» روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به سومین گام ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای، گفت: برداشتن این گام‌ها برابر خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران و انفعال اروپایی‌ها مقابل اقدامات ضد بشری آمریکا امری طبیعی است. وعده های اروپایی‌ها در خصوص پایبندی به برجام در عمل برای ایران سود و خروجی نداشته و به هیچ کدام از آنها عمل نکرده است.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه کشور و دیگر مسئولان ایرانی همیشه مراقب بدعهدی‌های طرف های غربی بوده اند، زیرا در تاریخ به کرات شاهد بدعهدی اروپایی‌ها نسبت به ایران بوده ایم لذا با این سابقه تاریخی با اروپایی‌ها برخورد می‌کنیم.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه در ۲۳۰ ساله اخیر که رابطه جدی با اروپایی ها داریم بارها شاهد بدعهدی آنها بوده ایم، خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها مخصوصا انگلیس و فرانسه بارها قراردادهای خود با ایران را نادیده گرفته یا تحمیل کرده اند. کسانی که اهل تاریخ هستند و تاریخ روابط بین‌الملل را می‌شناسند، با نقض عهد غربی‌ها آشنایی کامل دارند. آمریکا هم از ابتدا با رویکرد مداخله گرایانه وارد و آسیب‌های فراوانی به کشور و مردم ما زده است. به ویژه کودتای ۲۸ مردادماه ۳۲ و همراهی و همدستی که با انگلیسیها داشتند.

حقانی با بیان اینکه ایران در خصوص برنامه هسته ای و برجام همیشه حسن نیت خود را نشان داده است، خاطرنشان کرد: هرگز به دنبال تهیه و ساخت بمب اتم نبوده و نیستیم، آنها این موضوع را بهانه کرده و تحریم‌های ضدبشری را بر ملت ما تحمیل کردند.  

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال ۸۲ داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفت، گفت: در جریان مذاکرات سعدآباد که با حضور وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان و تیم مذاکره‌کننده ایرانی انجام شد ایران در اقدامی که هدف آن «اعتمادسازی» با کشورهای اروپایی بود، تصمیم گرفت به شکل داوطلبانه پروتکل الحاقی را امضا و اجرا کند.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران افزود: ایران قبل از آن هم اقدامات داوطلبانه انجام داده بود، در حالی که در این منطقه رژیم صهونیستی بیش از ۱۵۰ کلاهک اتمی دارد و زیر بار امضای معاهده NPT هم نرفته است، با این وجود آنها از یک سو کشور ما را تحت فشار گذاشته اند، از سوی دیگر اقدام به تسلیح عربستان سعودی می کنند و حتی زمزمه دستیابی آنها به سلاح هسته ای نیز مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات تقابلی ایران برابر زیاده‌خواهی آنها نتیجه داده است، اظهار کرد: تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی این مطلب را نشان می‌دهد که هر موقع بر سر منافع خود ایستادگی و مقاومت کرده ایم توانسته ایم نتیجه بگیریم. اگر ایران گام های اول تا سوم را برنمی‌داشت، رفتار غربی ها به مراتب بدتر از چیزی بود که شاهد هستیم.

فقیه حقانی با بیان اینکه اروپایی‌ها نتوانستند پیشنهاد ۱۵ میلیاردی را هم عملی کنند چون ترامپ با آن مخالفت کرده است، افزود: اگر رفتار اروپایی‌ها را پس از توافق برجام پایش و بررسی کنیم متوجه می‌شویم که آنها توان لازم برای انجام توافقات بین‌المللی مستقل از آمریکا را ندارند.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران با ذکر این نکته که سومین گام کاهش تعهدات هسته ای ایران در جهت حفظ برجام است، یادآور شد: وقتی که می بینیم دیگر طرف های برجام اقدامی عملی و ملموس برای انجام تعهدات خود انجام نمی دهند چاره‌ای نداریم جز اینکه گام به گام به سمتی برویم که حقوق ملت ایران تامین شود.

وی با بیان اینکه مقاومت نتیجه بخش خواهد بود، خاطرنشان کرد: پاسخ آمریکایی‌ها به ملت‌هایی که از خودش ضعف نشان داده اند نه تعامل بلکه خشونت بیشتر بوده است. نمونه رفتار آمریکایی ها را می توان در عقب نشینی لیبی از پروژه هسته ای آن کشور مشاهده کرد. به محض اینکه آمریکایی‌ها متوجه ضعف طرف مقابل شوند، فشار را بیشتر می‌کنند.