پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: اینکه چیزی می خواهند به برجام اضافه کنند بهانه هایی است برای پیاده کردن لجاجت و خباثت خود بر ضد ملت ایران در حالیکه جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده برجام نه قابل کم کردن است و نه قابل افزودن.
وی گفت: اگر می خواهند توجیه کنند که لغو تحریم ها به وسیله کنگره آمریکا و پذیرش پروتکل الحاقی به برجام از ناحیه دو طرف است این حرف تقریباً محال است و چنین اتفاقی نمی افتد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود:​ ما امتیاز اضافه دادیم و چیزی نگرفتیم با اینکه آمریکا زیر اصل برجام زد اما ما داریم پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری گفت: آمریکایی ها چنین چیزی را نمی پذیرند و طرح و اعلام آن نیز از طرف وزیر امور خارجه کشورمان اشتباه است.
وی افزود:​ آنها نمی خواهند برجام را اجرا کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز نباید چیزی را اضافه بپذیرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: می خواهند این را توجیه کنند که قبلاً با امضای رئیس جمهور اسقاط تحریم ها تمدید می شد اما اکنون یک تضمین اضافه است که کنگره این تحریم ها را لغو می کند و اگر آنها این اضافه را انجام دهند دولت ما معتقد است که ما نیز پروتکل الحاقی را بررسی می کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا از گذشته در پی اجماع سازی بر ضد جمهوری اسلامی ایران بوده است و آرزوی آن را دارد افزود: فشار حداکثری آمریکایی ها رو به افول و ارتباط ما با دنیا در حال گسترش است و آمریکایی ها هر کاری که می خواستند بکنند در زمینه تحریم ها انجام دادند و دیگر تحریمی باقی نمانده است.
وی گفت: بسیاری از کشورها از تهدیدهای آمریکایی ها نترسیدند و به رابطه خود با ایران ادامه می دهند البته باید کشورهای اروپایی را کنار گذاشت زیرا آنها از ابتدا نقش پلیس خوب را در مقابل پلیس بد بازی می کردند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه رئیس جمهور آمریکا در پی اجماع بر ضد ایران است بدانیم هیچگاه این اجماع ایجاد نمی شود.
حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدا فرمودند به مذاکرات خوشبین نیستم و دشمن را عهد شکن نامیدند و ما به این موضوع رسیده ایم.
وی افزود: درباره اروپایی ها نیز معظم له چندین بار فرمودند به اروپایی ها دلخوش نکنیم البته منع از مذاکره با اروپا نکردند اما اروپا نیز از ابتدا صادق نبود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه آقای ظریف می گوید اروپا می خواهد اما نمی تواند درست نیست زیرا اروپایی ها اگر بخواهند می توانند اما نمی خواهند هزینه بدهند و صداقت ندارند.
حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری با بیان اینکه اروپایی ها خودشان فهمیده اند خطا می کنند افزود: مستندات نشان می دهد حملات یمنی ها به تاسیسات نفتی عربستان از طرف این کشور بوده است اما غربی ها به ویژه آمریکایی ها نمی خواهند قدرت یمن را بپذیرند و با نسبت دادن آن به جمهوری اسلامی ایران در پی راهکارهایی برای افزایش فشار به ایران هستند.
وی گفت: باید محکم در مقابل این اتهام زنی ها بایستیم.
آقای سید مصطفی خوش چشم کارشناس روابط بین الملل نیز گفت: اگر هدف آمریکایی ها از تهدید نظامی جنگ بود با سرنگونی پهپاد آن، توقیف کشتی خطا کار انگلیسی و اقدامات نظامی محکم آنها از جنگ منصرف می شدند و ما به هدفمان رسیده بودیم اما آمریکایی ها هدف نظامی از تهدید نداشتند بلکه از تهدید و تحریم به عنوان بخشی از فرمولی که ادامه آن در حوزه دیپلماسی و مذاکره بود استفاده می کردند.
وی افزود: هدف آنها امتیاز گیری از جمهوری اسلامی ایران و عقب راندن ما در مذاکرات سیاسی بود.
آقای خوش چشم گفت:​ جایی که قرار بود تهدید نظامی برای آنها دست برتر باشد اتفاقاً دست برتر برای ما شد و در جایی که قرار بود در ادامه تهدید نظامی آنها به اهداف خود در مذاکره برسند ما باید ادامه این تقابل را در همان حوزه به پیش ببریم زیرا دست برتر در حوزه نظامی و امنیتی در منطقه با ماست و می توانیم دیپلماسی قدرت را اجرا کنیم.
این کارشناس روابط بین الملل افزود: در حوزه ارتباط گرفتن با اروپایی ها باید با دیپلماسی قدرت با آنها روبرو شویم و اکنون که آنها بر ضد ما بیانیه صادر می کنند نباید با اروپایی ها دیدار شود تا بفهمند هر گونه اقدام خصمانه ای بر ضد جمهوری اسلامی ایران هزینه دارد.
وی گفت: همانگونه که آمریکایی ها کمپین فشار حداکثری بر ضد کشورمان راه انداختند و اروپایی ها بر ضد ما بیانیه دادند ما نیز باید با مقاومت فعال کمپین فشار حداکثری بر ضد آمریکا برگزار کنیم.
آقای خوش چشم افزود: مهم نیست آمریکایی ها و اروپایی ها چه کاری انجام می دهند اما آنچه که ما انجام می دهیم مهم است و اگر با رئیس جمهور فرانسه یا مقامات آلمانی ملاقاتی انجام می دهیم باید با عتاب و خطاب و دست برتر صحبت کنیم.
این کارشناس روابط بین الملل گفت: دست برتر نظامی کشورمان باید در حوزه سیاسی استفاده شود و دادن هر امتیازی از طرف ما در اوج مقاومت فعال و دیپلماسی قدرت به طرف مقابل امید می دهد که راهی برای آنها باز شده است.
وی افزود: این مسئله به مقاومت حداکثری و نتیجه گیری ما از این مقاومت ضربه می زند و به آن خدشه وارد می کند.
آقای خوش چشم گفت: تحریم ها به سقف خود رسیده است و اگر حوزه جدیدی برای تحریم ها وجود داشت آن را بر ضد ما اعمال می کردند.
این کارشناس روابط بین الملل افزود: آمریکایی ها 40 سال است که با جمهوری اسلامی ایران تقابل ماهوی دارند و انقلاب اسلامی را در تضاد با منافع خود می دانند اما از 15 سال پیش به این نتیجه رسیدند که تغییر نظام اسلامی امکان پذیر نیست بنابراین در پی تضعیف مولفه های قدرت کشورمان هستند.
وی گفت:​ راهکار جدید آنها تهدید نظامی و تحریم اقتصادی بود البته این اتفاق پیش از برجام روی داد که در دوره ای پیش از امضای برجام رئیس جمهور آمریکا این تحریم ها را در حال فروپاشی خواند.
آقای خوش چشم افزود: با امضای برجام مقامات آمریکایی امیدوار شدند و به شرکای خود که از تحریم های آمریکا آسیب دیده بودند امیدواری دادند که برجام را به توافقنامه ای دائمی تبدیل کنند.
این کارشناس روابط بین الملل گفت: اکنون که تحریم های آمریکا به اوج خود رسیده با مقاومت فعال رو به افول است و تا پایان سال در صورت به سمت مذاکره نرفتن مسئولان کشورمان، کارایی خود را از دست می دهد.
وی افزود: ممکن است مقامات آمریکایی برای اینکه ابزار تحریم را از دست ندهند تا پایان سال در چند دوره عقب نشینی های تاکتیکی انجام دهند و اگر پای ایران در این دوران به میز مذاکره باز شود تحریم های مرده با این شوک دوباره زنده می شوند و دوران اوج تقابل آمریکایی ها با جمهوری اسلامی ایران تکرار می شود.
آقای خوش چشم گفت: رئیس جمهور آمریکا پیش از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به صورت مستقیم و غیر مستقیم بارها ایران را تهدید نظامی می کرد اما در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد من جنگ نمی خواهم و در پی جنگ نیستم و ایران را جنگ طلب معرفی کرد.
این کارشناس روابط بین الملل افزود: برخی اوباما را به اشتباه صلح طلب معرفی می کنند اما او نیز بارها جمهوری اسلامی ایران را تهدید نظامی کرد و می گفت این تهدید برای به هم ریختن محاسبات ایران است و اصلا عملی نمی شود.
وی گفت: ترامپ تلاش می کرد گزینه نظامی را تا زمانی که مفاد برجام را اجرا می کردیم چاشنی سخنان خود درباره ایران کند اما پس از به کارگیری راهبرد مقاومت فعال در کشورمان و سرنگونی پهپاد آمریکایی تهدید نظامی آمریکایی ها اعتبار خودش را از دست داد.
آقای خوش چشم افزود: آنجا که جمهوری اسلامی ایران از مؤلفه های قدرت خود استفاده می کند آمریکایی ها عقب می کشند.
این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه مولفه های قدرت ایران بخش های گوناگونی از جمله موشکی و قدرت منطقه ای دارد گفت: رئیس جمهور آمریکا می خواهد ایران را برای کشورهای منطقه تهدید نشان دهد در حالی که داعش را ما شکست دادیم، تروریست ها را ما عقب زدیم و نقش ثبات زا به وسیله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ما در منطقه ایفا کردیم.
وی افزود:​ مدارک بسیار زیادی وجود دارد که آمریکا، رژیم سعودی و برخی شرکای آنها در منطقه تروریسم را در سوریه و عراق پایه گذاری کردند اما رئیس جمهور آمریکا با دروغگویی می خواهد برضد کشورمان اجماع سیاسی ایجاد کند تا مؤلفه های قدرت منطقه ای مان را از دست بدهیم.
آقای سیدجلال دهقانی فیروزآبادی استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل فرار رو به جلو بود و به جای اینکه ترامپ برای خارج شدن از یک قرارداد بین المللی که پنج عضو شورای امنیت آن را امضا کرده اند بازخواست شود به جمهوری اسلامی ایران اتهامات بدون پایه و اساس نسبت داد.
وی افزود: آمریکا به صورت نامشروع قرارداد بین المللی را ترک کرد و اروپایی ها نیز که با آمریکایی ها همسو هستند هنوز به تعهدات خود عمل نکرده اند.
آقای دهقانی فیروزی آبادی گفت: سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی و افتضاح امنیتی و نظامی و تحقیر راهبردی آمریکایی ها و همپیمانانش در حملات یمن به عربستان موجب شد که ترامپ دیگر درباره ایران به گزینه نظامی اشاره نکند.
استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی افزود: فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران برای تغییر نظام اسلامی با مایوس کردن مردم از این نظام است.
وی گفت: آمریکایی ها از مردم ایران می گویند اما بیشترین فشار را با تحریم های اقتصادی بر مردم وارد می کنند تا آنها نیز به حکومت فشار بیاورند و این تناقض رفتار آمریکایی ها را نشان می دهد.
آقای دهقانی فیروزآبادی افزود: آمریکا ایجاد شکاف بین ملت و دولت و ایجاد شکاف بین مردم و دو قطبی کردن لایه های ملت و حاکمیت را دنبال می کنند.
این استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در شرایط تحریم و تهدید یکی از مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران وحدت ملی در همه سطوح بوده است اما آمریکایی ها می خواهند با تحت فشار قرار دادن ملت ایران مشروعیت نظام سیاسی کشور را از بین ببرند و مردم از نظام خود حمایت نکنند.