صبح یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۰۷ خورشیدی هیات‌دولت، اعیان و رجان، نمایندگان مجلس شورای ملی، روسای ادارات، تجار و اصناف و طبقات لشکری طی مراسمی به حضور رضاشاه در عمارت شمس‌العماره رسیدند. روزنامه اطلاعات مورخ دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۰۷ در مورد نوع پوشش حضار در این مراسم، که حدود چهار ماه پس از این صورت می‌گرفت که علی‌اکبر داور لایحه متحدالشکل کردن لباس را به مجلس برده بود، چنین گزارش داد:

ماجرای اجرای یک دستور در دیدار رضاشاه در شمس العماره
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«عموم آقایان تجار و اصناف که بالغ بر پنجاه نفر بوده‌اند به استثنای قلیلی (هفت یا هشت نفر)، بقیه با کت و شلوار مشکی و کراوات و کلاه پهلوی شرفیاب گردیده بودند. آن چند نفر هم گویا به واسطه حاضر نبودن لباس‌های‌شان با همان عمامه و کلاه‌های قدیم! مشرف شده بودند.»

اطلاعات همچنین در وصف رفتار رضاشاه هنگام دیدن رجال کشوری و لشکری در لباس‌های متحدالشکل نوشت:

«اعلیحضرت همایونی در بدو شرفیابی تجار و اصناف که به عکس سابق صف متحدالشکلی را تشکیل داده بودند، خیلی مسرور و خوش‌وقت گردیده...»

گزارشگر اطلاعات در ادامه سخنان رضاشاه را در آن جمع به شرح زیر منعکس کرد:

«خوش‌وقتم که هیات تجار متوجه رفع این معایب گردیده، در رفع اختلافات شکلی کنونی که بالنتیجه رفع اختلاف فکر و عمل و عقیده می‌باشد کوشش دارند، آقایان تجار هم باید مثل سایر ملل عالم اختلافات را کنار گذاشته وارد میدان اصلاح و عمل گردیده وطن‌پرستی را شعار خود سازند.

اختلاف لباس و زبان که فیمابین ملت ایران از سال‌های متمادی بوده است فوق‌العاده جلب نظر ما را کرده من این مسئله اتحاد لباس و زبان را از وظایف حتمی ملت می‌دانم و معتقدم که عموم ملت ایران مخصوصا ایلات و عشایر باید در اتحاد شکل پیش‌قدم شده متحدالشکل و متحدالزبان شوند. ضمنا این نکته را باید متذکر باشید که این اتحاد لباس به هیچ وجه مخالفتی با اجرای احکام شرع و قوانینی مقدس اسلام ندارد. اجرای احکام اسلام وظیفه من بوده و هست و من معتقدم که مملکت باید در لوای اسلام و تشیع پیشرفت و ترقی نماید و این اصلاحات هنوز صدم اصلاحاتی را که بزرگان مذهبی ما دانسته‌اند نیست و باید حتی‌الامکان در صدد اصلاحات و ترقیات خود برآییم.

این قدمی که آقایان تجار به طرف ترقی و اصلاح برداشته‌اند مقدمه سایر اصلاحات مملکتی است و من علاقه‌مند به آن می‌باشم و باید به طرف اصلاحات و ترقیاتی که تباینی با احکام شرع و قوانین مذهبی ما نداشته باشد پیش برویم. این اتحاد لباس، روح شجاعت و شهامت و وحدت را به شما آموخته و شما را وادار به جلب ترقیاتی می‌نماید و مخصوصا آقایان تجار باید مستحضر بوده و از القای شبهاتی که ممکن است بنماید جلوگیری کرده و در مقابل اشخاصی که این عملیات را می‌خواهند مخالف دیانت جلوه‌گر سازند مقاومت نمایند.»