امیرعبداللهیان: در تأمین امنیت خود و منطقه با کسی تعارف نداریم

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با لاوروف: تغییر ژئوپلتیک منطقه در حوزه قفقاز را نخواهیم پذیرفت.

نگرانی خود را حضور صهیونیست‌ها و تروریست‌ها را کماکان داریم. 

از اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی نگرانی داریم و در تأمین امنیت منطقه و ایران با هیچ کسی تعارف نداریم.

مدیرکل آژانس هر زمان بخواهد در چارچوب مأموریت فنی به ایران سفر کند استقبال می‌کنیم. از عدم واکنش آژانس به حادثه تروریستی در کرج گلایه داریم.

با لاوروف در زمینه مذاکرات وین مشورت داشتیم و تأکید کردم بعد از پایان جمع‌بندی‌ها، ما به زودی گفت‌‌وگوها را از سر خواهیم گرفت.

دولت رئیسی دولت عملگرا و نتیجه گراست و به طرف‌های مقابل می‌گوییم فرصتی که در حال جمع‌بندی هستیم طرف‌های مقابل باید تصمیم جدید بگیرند.

ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است ولی مذاکره‌ای که حقوق ملت ایران را تأمین کند و همه طرف ها را وادار کند به تعهداتشان برگردند.

بررسی‌های ما درباره گفت‌وگوهای وین در حال جمع‌بندی نهایی است و بعد از پایان آن، زمان آغاز مذاکرات را اعلام خواهیم کرد.

آقای لاوروف به مانورهای نظامی در منطقه قفقاز اشاره کرد که باید بگویم ۶ مانور توسط جمهوری آذربایجان و دیگر کشورها صورت گرفت. ایران فقط یک مانور در روزهای گذشته برگزار کرد که از مجاری دیپلماتیک به کشورها اعلام شد. این مانور در درون خاک ایران و توسط نیروهای مسلح ایران انجام شده و پیام آن صلح و دوستی و تثبیت امنیت در منطقه بوده است و لاغیر.

دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی برگزار شده و ایده‌ها و پیشنهادات سازنده‌ای را در آخرین جلسه خود ارائه دادیم و برای بازگشت روابط به حالت طبیعی همواره به مقامات عربستان اعلام کردیم ایران آمادگی لازم را دارد، ولی بسته به تصمیم طرف سعودی است چه زمانی بخواهد این کار را صورت دهد./ فارس