فرارو | آمریکا و کشورهای عربی به دنبال ایجاد سازوکار جدید برای مقابله با ایران هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایالات متحده آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس چهارشنبه شب با صدور یک بیانیه مشترک از برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران به شدت انتقاد کردند.

در این بیانیه که پس از نشست گروه کاری ایران ایالات متحده و شورای همکاری در ریاض صادر شد، جمهوری اسلامی به تحریک یک بحران اتمی و بی‌ثبات کردن خاورمیانه با برنامه‌های موشکی و پهپادی متهم شده است.

در بیانیه نمایندگان آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، عمان و کویت آمده است: "ایران گام هایی برداشته که هیچ کاربرد غیرنظامی ندارد اما برای یک برنامه هسته ای نظامی اهمیت دارد."

این بیانیه مشترک کم‌سابقه در حالی منتشر می‌شود که دولت دموکرات جو بایدن، نسبت به دونالد ترامپ همگرایی کمتری با کشورهای عرب خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی دارد.

کشورهای صادر کننده این بیانیه از دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی خواسته‌اند تا با استفاده از فرصت دیپلماتیک مذاکرات وین، برجام را از خطر نابودی نجات دهد و از بروز یک بحران و مخاصمه منطقه‌ای جلوگیری کند.

این در حالی است که آمریکا و کشورهای عربی به دنبال ایجاد سازوکار جدید برای مقابله با ایران هستند. 

دنیل بنایم دستیاور وزیر خارجه آمریکا در امور «خاور نزدیک» در این رابطه گفت پیام آمریکا به کشورهای عربی و منطقه این است که «ما در منطقه هستیم و باقی می‌مانیم. شراکتهای پایداری داریم که از چند دهه پیش شکل گرفته است و قصد داریم آن را تا چند دهه آینده ادامه دهیم».

پیش از این کشورهای غربی طرف برجام و ایالات متحده آمریکا در ماه اکتبر و در جریان نشست رهبران گروه ۲۰، بیانیه مشابهی با عبارات یکسان صادر کرده بودند. بیانیه چهارشنبه شب، مانند بیانیه رم می‌گوید توسعه برنامه هسته‌ای ایران به‌هیچ وجه پاسخگوی نیازهای غیرنظامی نیست اما گام‌ مهمی برای ساخت سلاح اتمی به شمار می‌رود.

اظهارات ضد ایرانی وزیر دفاع آمریکا 

در همین راستا لوید آستین وزیر دفاع آمریکا قرارا است به منطقه سفر کند. آستین در پاسخ به سوالی درباره سفر آتی خود به منطقه غرب آسیا و کشور بحرین مدعی شد: «ایالات متحده عمیقاً به امنیت خاورمیانه متعهد است».

وزیر دفاع آمریکا ضمن ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای تهران، ادعا کرد: «جدای از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای، ایران چالش‌های امنیتی جدی [برای آمریکا و متحدانش] دارد».

آستین درباره تقابل اخیر بین نیروهای ایرانی و آمریکایی در آب‌های منطقه نیز مدعی شد: «کسی اشتباه نکند، ما از خود و منافع‌مان دفاع می‌کنیم. این نوع رفتار قابل تحمل نخواهد بود. ما آماده دفاع از منافع و شرکای خود هستیم».