جهان نیوز | موسوی لارگانی با اشاره به حجم مشکلات به جامانده از دولت گذشته برای دولت جدید، گفت: دولت گذشته قبل از پایان کار خود، یکسری برنامه‌ریزهایی داشته که از همان روزهای اول، کار دولت جدید با چالش و مشکل روبرو شود.

بودجه انقباضی، ارثیه دوران روحانی برای رئیسی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی درباره برخی انتقادها نسبت به اینکه لایحه بودجه سال آینده انقباضی تنظیم شده اظهار داشت: در اینکه بودجه انقباضی است، هیچ شکی نیست. قطعا با توجه به تحریم‌های ظالمانه اعمال شده برکشور و هزینه‌های سنگینی که دولت قبل بر دولت فعلی تحمیل کرده دولت ناچار بوده بودجه را انقباضی تنظیم کند. مدیریت این شرایط کار آسانی نیست امیدوارم که گشایشی ایجاد شود تا بتوانند خدمت رسانی بهتری به مردم داشته باشند.

وی با اشاره به حجم مشکلات به جامانده از دولت گذشته برای دولت جدید، گفت: دولت گذشته قبل از پایان کار خود، یکسری برنامه‌ریزهایی داشته که از همان روزهای اول، کار دولت جدید با چالش و مشکل روبرو شود. در حال حاضر هم برخی جریان‌های حامی دولت قبل، مباحثی را مطرح می‌کنند تا به جامعه القا کنند که دولت جدید در این مدت کوتاه موفق نبوده است و پس از ارائه لایحه بودجه هم این تخریب‌ها شدت گرفته است. در حالی که اگر دولت قبلی هم بود با این وضعیت اقتصادی کشور، شاید بودجه را انقباضی‌تر می‌بست. طرح اینگونه مباحث هم برای کارشکنی است و هم برای ناکارآمد نشان دادن دولت است.

عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه افزود: امید است در دولت انقلابی و مردمی آقای رئیسی که نگاهش به توانمندی‌ها و داشته‌های داخل کشور است نه بیرون آن، بسیاری از مشکلات این روزهای مردم حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر از بودجه سال آینده واقع بینانه تنظیم شده است، توضیح داد: این بودجه بین 80 تا 90 درصد واقع بینانه است و نسبت به بودجه سال گذشته هم واقع بینانه‌تر تنظیم شده تا کمتر شاهد کسری بودجه باشیم. یکی از مواردی که دولت گذشته خیلی خوشبینانه در بودجه سال گذشته پیش بینی کرده بود، فروش روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت بود که فروش این میزان نفت در زمان تحریم دور از تصور و امکان پذیر نبود.

موسوی لارگانی درباره اصلاح ساختار در لایحه بودجه تقدیمی دولت، گفت: نسبت به بودجه سال گذشته تغییر قابل توجهی داشته، اما این اصلاح ساختار با آن چیزی که سالها رهبری از دولت و مجلس درخواست آن را داشتند، فاصله دارد و بسیاری از دغدغه‌ها هنوز برطرف نشده است.

وی با اشاره به اینکه سفره‌های مردم کوچک شده و حتی سفره برخی اقشار جامعه محو شده، بیان کرد: قیمت برخی اقلام سفره مردم افزایش 500 درصدی داشته و بخش عمده‌ای از این افزایش قیمت مربوط به این چند ماه اخیر نیست که دولت جدید روی کار آمده و از دولت گذشته به ارث رسیده است. اگر قرار باشد بیش از این به مردم فشار وارد شود تحمل آن برای عده‌ای بسیار سخت است و قطعا مجلس برای جلوگیری از اینکه در این شرایط فشار بیشتری به مردم وارد شود، ورود خواهد کرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به افزایش سهم مالیات در بودجه گفت: البته رئیس جمهور در مجلس عنوان کردند برای صنوف و واحدهای کوچکی که در کرونا آسیب دیده‌اند، یکسری معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه توضیح درباره افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 1401، خاطرنشان کرد: مشخص نشده که افزایش درآمد دولت از مالیات قرار است از کجا تامین شود. اگر قرار است جلوی فرار مالیاتی گرفته شود یا اینکه مودیان مالیاتی جدیدی را در نظر گرفت منطقی است، اما اگر قرار باشد مالیات تولیدکنندگان و صنعتگران افزایش پیدا کند و به آن‌ها فشار وارد شود قطعا شاهد رکود و تعطیلی برخی از این واحدهای صنعتی خواهیم بود.

موسوی لارگانی در پایان درباره اینکه افزایش حقوق‌ها در بودجه سال آینده متناسب با تورم نیست، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث فشار بیشتر به مردم می‌شود، از طرفی بخشی از مردم هم هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند که قطعا فشار بر آن‌ها بیشتر است. اما دولت وعده داده که جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد و اگر واقعا جلوی این تورم افسار گسیخته گرفته شود قطعا فشار به مردم کاهش می‌یاید.