پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشرق نوشت: سیدحسین موسوی‌تبریزی، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه گفته است:

"یکی از شعارهای مهم انقلاب اسلامی شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود. این شعار به معنای این نبود که ما با شرق و غرب ارتباط نداشته باشیم و بلکه به معنای این بود که ما باید منافع ملی خود را دنبال کنیم و به همین دلیل به شرق و غرب باج نخواهیم داد. نباید شرایط به شکلی رقم بخورد که ما کشورهای غربی را کنار بگذاریم و با عناوینی مانند استکبار جهانی با آنها برخورد کنیم و در مقابل تنها با کشورهایی ماننـد روسیه و چین ارتباط داشته باشیم. مسیر حرکت ما باید بر اساس منافع مردم و کشور باشد."

***

*این تحلیل در حالی است که این آقایان طی ۸ سال دولت اعتدال تلاش کردند تا در سمت دیگر ماجرا؛ شرق را به کناری بگذارند و برکت از دامن آمریکا و غرب بجویند. اما چیزی که دست آخر در کاسه‌شان نهاده شد "تقریبا هیچ" بعلاوه تحریم‌های بیشتر بود.

جالب است که اقوالی موجود دارد مبنی بر اینکه آقایان در دوران دولت اعتدال حتی روی خوشی هم به تمایلات چین و روسیه برای همکاری با ایران نشان نمی‌دانند و تمام و کمال در خدمت آمال لیبرالیستی خود بودند.

آمالی که همانطور که عرض شد دستاوردی جز هیچ و شکست نداشت...

حرف آقای موسوی تبریزی همچنین در حالی است که دولت ایران مشغول مذاکرات برجامی نیز هست و بصورت غیر مستقیم مذاکراتی را با آمریکا در پیش گرفته است که این رخداد نیز سطح نازل تحلیل موسوی‌تبریزی را اثبات می‌کند.

در باب شعار منطقی نه شرقی نه غربی هم باید دانست که این شعار به معنی کرنش نکردن در مقابل هژمون غرب و شرق و تأکید بر استقلال و آزادی ایران است.

شعاری عقلانی که طی ۴۳ سال حکومت نظام اسلامی شاهد تحقق آن هستیم و امروز می‌بینیم که ایران اسلامی توانسته یک هژمون نوپدید، قوی و مستقل در جهان باشد که پارادایم موجود را از حالت دوقطبی نیز خارج کرده است.