با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه های مختلف صنعت خودرو سازی نیز پیشرفت هایی داشته است که باعث بهتر شدن و پیشرفت در همه عرصه های خودروسازی شده است و راحتی و کیفیت خودرو ها نیز بالاتر رفته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تعمیر گیربکس اتوماتیک چیست؟  جلوگیری از اسیب این گیر بکس

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه های مختلف صنعت خودرو سازی نیز پیشرفت هایی داشته است که باعث بهتر شدن و پیشرفت در همه عرصه های خودروسازی شده است و راحتی و کیفیت خودرو ها نیز بالاتر رفته است.یکی از این پیشرفت ها که رانندگی را راحت تر کرده است استفاده از گیربکس های اتوماتیک می باشد.اگر فرق بین خودروهای ساخته شده با گیربکس اتوماتیک و معمولی را نمی دانید حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید.

گیربکس اتوماتیک چیست

خودروهایی که دارای گیربکس های اتوماتیک هستند که از موتور نیرو را دریافت می کنند و به باعث ایجاد قدرت و سرعت در خودرو می شود و به این ترتیب خودرو شروع به حرکت می کند.

خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند به دلیل کیفیت و تکنولوژی جدیدی که در آنها استفاده شده است معمولا از لحاظ قیمتی نیز نسبت به سایر خودرو ها قیمت بالاتری دارند و باید در نگهداری آنها نیز دقت بیشتری را داشته باشید. 

فرق خودروهای با گیربکس اتوماتیک و معمولی

حالا با خود فکر می کنید چگونه می توانیم بفهمیم که یک خودرو دارای گیربکس اتوماتیک است و یا گیربکس معمولی دارد باید بگوییم که اولین تفاوت بین خودروهای گیربکس اتوماتیک و خودرو های دنده ای وجود دارد کلاچ می باشد به عبارت دیگر خودروهای گیربکس اتوماتیک فاقد پدال کلاچ هستند.

از دیگر تفاوت ای این دو خودرو می توان به نبودن دنده در خودرو های با گیربکس اتوماتیک اشاره کرد در این خودرو ها شما کافی است تا خودرو را روشن کرده و بر روی حالت drive  قرار دهید و خودرو در سرعت های مختلف با توجه به گشتاور و شرایط دنده مورد نظر را انتخاب خواهد کرد اما در خودرو هایی که دارای دنده هستند این راننده است که تصمیم می گیرد در چه سرعتی و با توجه به شرایط محیطی مانن وضعیت جاده از کدام دنده و با چه سرعتی استفاده کند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک یک کار بسیار حساس و تخصصی می باشد که باید توسط یک فرد متخصص در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک نیز انجام شود زیرا افراد ی که در این زمینه سر رشته ای ندارند می توانند با تصمیم های غلط در تعمیر و یا تعویض خودرو هزینه بسیار سنگینی را روی دست شما بگذارند به طور مثال شاید گیربکس خودرو شما فقط به تعمیر احتیاج داشته باشد اما تعمیرکار اقدام به تعویض گیربکس کند که این می تواند برای شما هزینه سنگینی را داشته باشد و یا با تعمیر ناصحیح گیربکس باعث شود تا در آینده گیربکس شما به طور کلی آسیب ببیند و دیگر قابل استفاده نباشد.

نکات مهم در هنگام رانندگی 

برخی نکات هستند که اگر در هنگام رانندگی آنها را رعایت کنید گیربکس اتوماتیک خودرو شما کمتر دچار آسیب خواهد شد و کمتر هم نیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد:

  • اگر در هنگام رانندگی از پشت چراغ قرمز قرار گرفتید و این توقف تا 2 دقیقه طول کشید خودرو را در حالت N قرار دهید و اگر هم این زمان بیشتر می باشد باید خودرو را در حالت P قرار دهید.
  • اگر در یک ترافیک سنگین گیر کرده اید و با سرعت پایین حرکت می کنید بهتر است از تعویض دنده دستی استفاده کنید و بعد از باز شدن ترافیک دوباره خودرو را در حالت drive قرار دهید.
  • اگر خودرو در سراشیبی و یا سربالایی قرار دارد و می خواهید خودرو را پارک کنید بهتر است خودرو را در حالت  N قرار دهید ترمز دستی و یا ترمز پایایی را فعال کنید و بعد خودرو را در حالت پارک قرار دهید تا در هنگام حرکت از تقه نزند.

جلوگیری از آسیب گیربکس اتوماتیک

  • برخی از کارها هستند که اگر رعایت نشوند گیربکس شما آسیب خواهد این کارها عبارت اند از:
  • قسمت گیربکس اتوماتیک خودرو شما نباید با آب تماس داشته باشد و در هنگام شستشو خودرو باید به این نکات توجه شود و این قسمت از خودرو باید با بخار خشک تمیز شوند.
  • باید سعی کنید از نصب کردن قطعات برقی اضافه در خودرو مانند بوق،سیستم صوتی جلوگیری کنید.
  • اگر خودرو شما دچار نقص فنی شد و شما احتمال داده اید که این نقص از گیربکس اتوماتیک است خودرو به هیچ وجه نباید حرکت کند و باید سریعا به تعمیرگاه تخصصی منتقل شود تا توسط افراد خبره در این زمینه بررسی و تعمیر شود.