کمیته اخلاق حکم شش نفر و سه باشگاه از مباشرین تبانی در دو بازی حساس لیگ دسته دوم در فصل گذشته را اعلام کرد.

بازخوانی پرونده تبانی عجیب در لیگ دسته دوم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، امروز کمیته اخلاق جدیدترین آراء خود درباره رقابت های لیگ دسته دوم را صادر کرد تا یک بار دیگر پای دیدار جنجالی شهید قندی یزد و سردار بوکان به محافل فوتبالی باز شود. جدا از حکم سنگینی که برای باشگاه ها، بازیکنان و عوامل دو تیم صادر شده، با توجه به اینکه معمولا حافظه بسیاری از فوتبالدوستان کوتاه مدت است، شاید برای خیلی ها سوال مطرح شده باشد که علت صدور این حکم چه بوده که در زیر به مرور اتفاقات این دیدار می پردازیم.

فصل گذشته صعود تیم مس شهربابک به دسته یک قطعی شده بود و دو تیم شهید قندی یزد به همراه شاهین بندرعامری رقابت سختی برای تصاحب رتبه دوم و حضور در پلی آف صعود داشتند. هم امتیاز بودن دو تیم سبب شده بود که برای انتخاب تیم صعود کننده کار به تفاضل گل کشیده شود و همین مسئله باعث رقم خوردن نتایج عجیبی در دو هفته پایانی شد.

ابتدا شاهین بندرعامری با 7 گل سردار بوکان را شکست داد و سپس شهید قندی یزد در روز پایانی برای جبران تفاضل گل عقب مانده، با 10 گل از سد همین تیم سردار بوکان عبور کرد. در همان روز و در دیدار همزمان، شاهین بندرعامری با 5 گل از سد میلاد مهر گذشت. پس از برگزاری این بازی ها بود که فیلم دیدارهای هفته پایانی لیگ دسته دوم در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد جایی که تیم بوکانی به طرز عجیب و غریبی دروازه اش با اشتباهات ساده لوحانه ای باز می شد و همین مسئله باعث اثبات تبانی در دیدارهای هفته های پایانی شد.

در روز پایانی که شهیدقندی برای صعود به پیروزی پر گل احتیاج داشت، روی اشتباهات عجیب و غریب بازیکنان سردار به گل های متعددی دست یافت. از جمله آنها می توان به گل هفتم این تیم اشاره کرد جایی که یک ارسال از سمت راست با تکل یکی از متهمان اصلی این پرونده به یک گل بخودی عجیب ختم شد و کاپیتان سردار بوکان دروازه تیمش را باز کرد.

یکی دیگر از گل های عجیب یزدی ها جایی بود که دو بازیکن این تیم از میانه های میدان با سنگربان سردار بوکان در موقعیت تک به تک قرار گرفتند و خبری از مدافعان حریف نبود. دقایقی بعد و روی تعلل عجیب و غریب خط دفاعی سردار بوکان، این شهید قندی بود که گل نهم را نیز زد. در صحنه گل، متهم درجه اول این ماجرا که چند دقیقه پیش به اشتباه دروازه خودی را باز کرده بود، روی خط دروازه حضور داشت و در حرکتی عجیب خود را کنار کشید و به سمت چپ رفت تا مهاجم شهید قندی به راحتی دروازه را باز کند.

اما در این لحظه کمک داور بازی پرچم خود را بالا برد و گل را مردود اعلام کرد. در حالیکه بازیکنان میزبان در حال اعتراض به داور بازی بودند، مدافع سردار بوکان در حرکتی عجیب بازی را خیلی سریع به جریان انداخت ولی در واقع توپ را به مهاجم شهید قندی پاس داد تا او در برابر دروازه خالی قرار بگیرد!

محمد نوروزی که پاس مدافع سردار بوکان را دریافت کرده بود، با شوتی از پشت محوطه جریمه گل نهم را به ثمر رساند. این گل در شرایطی رقم خورد که بازیکنان تیم بوکان سر جای خود ایستاده و تلاشی برای تصاحب توپ نداشتند. در ادامه نیز سیدجواد شفیع پور گل پنجم خودش و گل دهم شهید قندی را به ثمر رساند تا یزدی ها با حساب 10 بر یک از سد حریف خود عبور کنند.

این نتایج عجیب و غریب باعث ورود کمیته انضباطی به پرونده شد و در نهایت ضمن غیر قبول واقع شدن نتایج، این تیم ها با محرومیت های سنگینی روبرو شدند و در نهایت این تیم شهرداری ماهشهر بود که از این گروه راهی دیدار پلی آف صعود شد و آنها نیز در تقابل با ویستا توربین تن به شکست دادند و از صعود به لیگ آزادگان بازماندند.

به هر شکل در این سالها شائبه تبانی در دسته های پایین تر فوتبال ایران خیلی جدی است که علت این امر نیز مسائل مالی جدی و ورود شرط بندی به مسابقات فوتبال دسته های پایین تر شده که این موارد باعث آسیب پذیری مسابقات و شک و شبهه در سلامت بازی ها شده است و فدراسیون فوتبال نیز به عنوان متولی این امر، واکنش مناسبی به این مسائل از خود نشان نداده است.