رالف رانگنیک، سرمربی منچستریونایتد، می‌گوید تغییرات گسترده‌ای در ترکیب این تیم در فصل آینده ایجاد خواهد شد.

اعتراف‌های تلخ رانگنیک در نشست مطبوعاتی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، منچستریونایتد شب گذشته در آنفیلد مهمان لیورپول بود تا دیدار معوقه هفته سی‌ام لیگ برتر را برگزار کند. 

شیاطین سرخ در  این بازی نتوانستند عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند و در نهایت با دریافت چهار گل از رقیب سنتی، آنفیلد را ترک کردند تا بحران هفته‌های اخیر در این این تیم پابرجا بماند. 

رانگینک در کنفرانس خبری پس از بازی اعلام کرد که از عملکرد بازیکنان تیمش در نیمه اول به هیچ وجه راضی نیست اما در عین حال تاکید کرد که فاصله ایجاد شده با لیورپول قابل جبران است.

خبرنگار: شما پس از بازی گفتید که این شکست شرم‌آور و حتی تحقیرآمیز بوده است. آیا هیچ یک از کارهایی که خواهان انجام آن در زمین بودید را ندیدید؟

رانگنیک: ما باید از خودمان انتقاد کنیم چون نمایشی که در 45 دقیقه ابتدایی بازی داشتیم در هیچ بخشی از زمین چیزی نبود که می‌خواستیم ببینیم یا ارائه دهیم. چون هیچ یک از هافبک‌های میانی ما و معدود بازیکنانی که با قدرت ذاتی بازپس‌گیری توپ در اختیار داریم در دسترس ما نبودند، تصمیم گرفتیم که به سیستم دفاع پنج نفره برگردیم. صادقانه باید بگویم که پس از بازی برابر نوریچ این تصمیم را گرفتم چون در آن بازی به آنها پنج یا شش فرصت خوب گلزنی دادیم. اگر داوید (دخیا) در دروازه نبود به راحتی سه یا چهار گل از نوریچ در خانه دریافت می‌کردیم. به همین دلیل من تصمیم گرفتم از یک مدافع میانی اضافه در ترکیب تیم استفاده کنم. فکر نمی‌کنم نیمه اول به هیچ وجه ربطی به ساختار ما و سبک بازی ما داشته باشد. اتفاقی که روی گل اول افتاد مطمئنا در برنامه ما برای بازی جایی نداشت، این که به آنها اجازه دادیم فرصت تغییر از فاز دفاعی به فاز هجومی را داشته باشند و سپس در برابر آنها عقب بمانیم. این گل بار دیگر روی سطح اعتماد به نفس ما تاثیر گذاشت. نیمه اول به هیچ وجه خوب نبود و پس از آن سیستم را تغییر داده و از دفاع پنج نفره بار دیگر به دفاع چهار نفره برگشتیم. فکر می‌کنم 25 دقیقه ابتدایی نیمه دوم بهتر بود، خیلی بهتر بود. اما باز هم در موقعیت‌هایی که داشتیم نتوانستیم گل بزنیم. اگر گل زده بودیم ممکن بود جریان بازی تغییر کند اما نزدیم. باید بگویم که گل سوم باز هم دقیقا از آن دست توپ‌هایی بود که جز کارهایی است که در دیدار برابر لیورپول نباید انجام داد. پاس 12 متری به آنتونی الانگا که بازیکنی نیست که چنین توپ‌هایی را مهار کند. لیورپول درست منتظر چنین توپ‌هایی بود و سپس ما گل سوم را دریافت کردیم.

خبرنگار: شما گفتید که یونایتد شش سال با لیورپول فاصله دارد. می‌توانید توضیح دهید که چرا معتقد هستید که چنین فاصله‌ای وجود دارد؟

رانگنیک: بله، چون یورگن شش سال پیش به اینجا آمد و اگر فهرست بازیکنانی که داشت را مقایسه کنید، در حالی که فکر می‌کنم او پس از هشت یا 9 بازی از فصل به این تیم اضافه شد که در انتها در رده هشتم قرار گرفت می‌بینید که ما هم تقریبا الان در  همان شرایط هستیم. میانگین امتیاز او در آن فصل 1.6 بود اما آنها در تمامی پنجره‌های نقل و انتقالاتی پس از آن توانستند شرایط تیم را بهبود ببخشند تا به فهرستی که امروز دارند برسند. بار دیگر تاکید می‌کنم که من هیچکس را مقصر نمی‌دانم، نه بازیکنانم و نه هیچکس دیگری اما باید متوجه باشیم که آنها امروز چه بازیکنانی را در اختیار داشتند. به نیمکت آنها نگاه کنید، به چهار بازیکنی که حتی در فهرست این تیم نبودند مانند روبرتو فیرمینو که تنها بازیکن مصدوم بود. اوکسلید چمبرلین هم در فهرست حضور نداشت. مینامینو نبود و هاروی الیوت هم همینطور. این نشان می‌دهد که آنها چه تیم باکیفیتی را شکل داده‌ و در شش سال اخیر با یورگن کار کرده‌اند. مسئله فقط کیفیت تیم نیست، بلکه بازی آنها در کنار یکدیگر، روحیه و ذهنیتی که دارند، انرژی و قوای جسمانی در ترکیب با سرعت بالا باید در نظر گرفته شود. می‌توانم بگویم که آنها 25 ماشین فرمول یک از نظر سرعت دوندگی در تیم دارند.

خبرنگار: پیش از این درباره تغییرات این تیم در تابستان پس از نتایج شرم‌آوری مانند امشب صحبت کرده بودید. چند نفر از بازیکنان باید از این تیم جدا شوند چون به نظر می‌رسد که بسیاری از آنها از لحاظ روحی و ذهنی دیگر همراه تیم نیستند. 

رانگنیک: صادقانه من چنین نظری ندارم. من فکر نمی‌کنم که آنها از نظر ذهنی همراه ما نباشند. این فقط تفاوت سطح است. اگر به صورت کلی نگاه کنید آنها بازیکنانی بهتر از ما دارند. این چیزی است که به خوبی در نتیجه امروز مشخص شد. مطمئنا بازسازی در تیم صورت خواهد گرفت اما این موضوع در حال حاضر کمکی به ما نمی‌کند چون هنوز پنج بازی دیگر در پیش داریم. وقتی در ماه دسامبر به اینجا آمدم پس از سه یا چهار هفته اول فهمیدم که باید بازسازی در این تیم صورت بگیرد اما در حال حاضر این موضوع کمکی به ما نمی‌کند. داشتن چنین کنفرانس خبری‌هایی مثل امشب برای ما به عنوان اعضای کادر فنی هم شرم‌آور است اما در حال حاضر باید تایید کنیم که آنها واقعا بهتر از ما هستند.

خبرنگار: شما گفتید که باید از خودتان انتقاد کنید. آیا بازیکنان هم این ویژگی را دارند؟ آیا آنها به اندازه کافی از خودشان انتقاد می‌کنند؟ آیا مدیریت باشگاه به اندازه کافی از خودش انتقاد می‌کند؟

رانگنیک: بله، فکر می‌کنم همینطور باشد. ما همین الان مکالمه‌ای در رختکن داشتیم که برونو هم صحبت‌هایی با تیم داشت و چیزهایی گفت اما بله، در آخر این موضوع در حال حاضر کمکی نمی‌کند. ما باید امیدوار باشیم که بعضی از بازیکنان مصدوم به بازی روز شنبه برسند و پس از آن بازی به بازی پیش برویم. فکر می‌کنم گمانه‌زنی درباره شانس ما برای قرار گرفتن در جمع چهار تیم صدر جدول پس از نمایشی که امشب داشتیم منطقی نیست. تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که تمرکزمان را روی بازی بعدی بگذاریم که بازی روز شنبه در خانه آرسنال است.

خبرنگار: ممکن است به ما بگویی چه صحبت‌هایی با بازیکنان داشتی تا آنها را به چالش بکشی و بهترین عملکرد ممکن را برای قرار گرفتن در جمع چهار تیم صدر جدول از آنها بگیری؟ 

رانگنیک: حرفی که من در رختکن می‌زنم مسلما همان جا هم می‌ماند اما به صورت کلی شبیه به همان حرفی است که الان می‌زنم که ما در نیمه اول خوب نبودیم و نتوانستیم حتی روی یک توپ دوم برنده شویم. در اکثر دقایق بازی فقط تماشاگر بودیم که چه اتفاقی در زمین در حال رخ دادن است. اگر در برابر تیمی مثل لیورپول اینطور بازی کنید، کارتان سخت می‌شود.

خبرنگار: چرا این اتفاق مدام تکرار می‌شود؟ چطور چنین اتفاقی ممکن است برای بازیکنان حرفه‌ای درجه یک رخ دهد که پول زیادی برای بازی با پیراهن منچستریونایتد می‌گیرند؟ این مثال اصول اولیه فوتبال است. چه اتفاقی رخ داده است؟ 

رانگنیک: اگر نتوانید توپ را حفظ کنید، اگر نتوانید در برابر تیمی مثل لیورپول روی توپ فشار بیاورید همین است. ما به آنها حمله نکردیم، ما جسارت حمله به آنها را نداشتیم. اینطور به نظر می‌رسید که آنها از این می‌ترسیدند که از جریان بازی خارج شوند اما شرایط در نیمه دوم بهتر شد و 25 دقیقه اول نیمه دوم نشان داد که ما می‌توانیم برای آنها دردسرساز شویم، اگر که سعی کنیم به آنها فشار بیاوریم. اما این اتفاق در نیمه اول رخ نداد.

خبرنگار: مشکل پل پوگبا چه بود که باعث تعویض او شد؟ 

رانگنیک: او از ناحیه ماهیچه ران پا احساس درد داشت که شبیه مشکل فرد بود، بنابراین احتمالا دچار کشیدگی ماهیچه شده و در حال حاضر فکر نمی‌کنم که او در دو بازی بعدی در اختیار ما باشد.

خبرنگار: گفتی که یونایتد شش سال با لیورپول فاصله دارد. آیا فکر می‌کنی که یونایتد که هر دو یا سه سال مربی‌اش را تغییر داده می‌تواند این فاصله را جبران کند؟

رانگنیک: چرا که نه؟ این مسئله شهر نیست. این اتفاق در شهر ما هم برای پپ رخ داده و او شش سال پیش آمد. اگر به این دو باشگاهی که در حال حاضر سلطه کاملی بر لیگ برتر دارند نگاه کنید می‌بینید که دقیقا یک کار را انجام داده‌اند. آنها دو سرمربی اضافه کردند و نه تنها دو مربی به تیم‌شان آوردند، بلکه همه موارد مربوط به ساختار تیم، سبک بازی، فوتبالی که می‌خواستند ارائه دهند را تغییر دادند. در واقع نکته اصلی آنها در تمامی موارد صرفا معطوف «چطور می‌خواهیم بازی کنیم» شد و بنا به این نکته در تمامی پنجره‌های نقل و انتقالات تیمی را ساختند که حالا دارند.

خبرنگار: آیا مالکان باشگاه را مقصر نمی‌دانی؟ هواداران خواهان جدایی مالکان باشگاه هستند. شاید آنها بخشی از این مشکل باشند. 

رانگنیک: نمی‌دانم. اینطور فکر نمی‌کنم اما اگر بخواهید این موقعیت را تحلیل کنید، کار دشواری نیست. این تیم نیاز به بازسازی دارد. نه فقط چون بعضی از بازیکنان باید بروند، بلکه به این خاطر که قراردادهای چند نفر از بازیکنان در حال پایان یافتن است. از نظر من شش، هفت، هشت یا حتی 10 بازیکن جدید به این تیم خواهند آمد. اما پیش از جذب این بازیکنان باید بدانید که چطور می‌خواهید بازی کنید، سرمربی جدید می‌خواهد چه فوتبالی را ارائه دهد و سپس از همین جا کار را پیش برد و هر بازیکنی که سازگاری بیشتری با این شرایط دارد را جذب کرد.