دورتموند همواره با فروش بازیکنان و ستاره‌های خود توانسته است درآمدهای چند صد میلیون دلاری را به دست آورد و نام هالند نیز به این لیست بلندبالا اضافه شد.

 بی وی بی؛ با بزرگترین فروشنده تاریخ فوتبال آشنا شوید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، انتقال ارلینگ هالند از دورتموند به منچسترسیتی، یکی دیگر از جابه‌جایی‌های بزرگ زردپوشان آلمان بود. زنبورها که در این سال‌ها به کسب درآمد از فروش بازیکنان خود مشهور بوده‌اند، با فروش ۷۵ میلیون یورویی این بازیکن به سیتیزن ها، یکبار دیگر موفق به جمع آوری آورده های مالی بابت فروش بازیکنان خود شدند.

از سال قبل و پس از درخشش ارلینگ هالند با لباس دورتموند، بسیاری از باشگاه های بزرگ و مطرح اروپایی از جمله رئال مادرید، بارسلونا، چلسی، منچستر یونایتد و... به دنبال جذب این ستاره نروژی بودند ولی در نهایت این سیتی بود که توانست با پرداخت بند فسخ این بازیکن و پرداخت دستمزدی سرسام آور، هالند را به خدمت بگیرد.

در تاریخچه انتقالات دورتموند، همواره نام های بزرگی دیده شده که این تیم آلمانی توانسته است از فروش آنها، درآمدهای میلیون دلاری کسب کند. نشریه کیکر به بهانه این جابجایی، فهرستی از بزرگترین انتقالات دورتموند طی سالهای گذشته را منتشر کرده که آن را مرور می کنیم:

1- آدریان راموس نیز در سال 2016 مبلغ 12 میلیون یورو را به خزانه دورتموند ریخت. این بازیکن کلمبیایی به چین فروخته شد اما ابتدا توسط باشگاه گویان پکن به گرانادا قرض داده شد.

2- یورگ هاینریش نیز نباید از این لیست خارج شود: در تابستان 1998 انتقال او به فلورانس 25 میلیون مارک آلمان (حدود 12.5 میلیون یورو) به همراه داشت. همچنین این بالاترین مبلغی بود که تا آن زمان برای یک بازیکن آلمانی پرداخت شده است.

3- اسون بندر از سال 2009 پیراهن دورتموند را بر تن کرده است و در تابستان 2017 در کمال تعجب به برادر دوقلوی خود لارس در لورکوزن ملحق شد، ارزش این انتقال برای تیم دورتموند 12.5 میلیون یورو بود.

4- در طول تعطیلات تابستانی 2012، صندوق BVB به لطف شینجی کاگاوا پر شد. این بازیکن ژاپنی که فصل قبل از آن انتقال نقش مهمی در دوگانه دورتموند داشت، باشگاه را به مقصد منچستر ترک کرد. یونایتد مبلغی را برای انتقال پرداخت کرد که باید حدود 16 میلیون یورو می بود. در 31 آگوست 2014، کاگاوا به دورتموند بازگشت.

5- در تابستان 2013، BVB خدمات سوکراتیس را تضمین کرد. این یونانی به مدت پنج سال در خط دفاعی BVB حضور داشت تا اینکه در تابستان 2018 به باشگاه آرسنال رفت. وستفالنی ها برای این بازیکن 30 ساله 16 میلیون یورو از لندنی ها دریافت کردند.

6- ماتیاس گینتر در تابستان 2014 با مبلغ ده میلیون یورو از فرایبورگ به BVB رفت. سه سال بعد، دورتموند به این بازیکن که توانسته بود با آلمان قهرمان جهان شود، در سال 2014 اجازه داد به گلادباخ برود. زنبورها برای این انتقال 17 میلیون یورو، که می تواند از طریق پرداخت پاداش به 20 میلیون یورو افزایش یابد، دریافت کردند.

7- در ژانویه 2020، یولیان ویگل پس از 116 بازی در بوندسلیگا به بنفیکای پرتغال رفت. به هر حال، او 20 میلیون برای باشگاه آورده مالی داشت. در بنفیکا او به سرعت به یک بازیکن برتر تبدیل شد.

8- آندری یارمولنکو در تابستان 2017 به دورتموند پیوست تا خلاء ناشی از جدایی عثمان دمبله به بارسلونا را پر کند. با وجود شروع خوب، اوکراینی در این امر موفق نشد و تنها پس از یک سال پایان این تیم را ترک کرد. او با مبلغ 20 میلیون یورو به وستهام یونایتد رفت.

9- اوانیلسون در آگوست 1999 به دورتموند پیوست، جایی که به عنوان یک دفاع راست هجومی نامی برای خود دست و پا کرد. وضعیت قرارداد او کاملاً مشخص نبود: هموطنش مارسیو آموروسو در سال 2001 با 21.5 میلیون یورو از پارما به BVB رفت. در عوض، اوانیلسون به مبلغ 20 میلیون به پارما فروخته شد. هر دو مبلغ به دلایل حسابداری جبران شد و دورتموند هزینه اجاره سالانه 250 هزار یورو را پرداخت کرد. در سال 2003، یک بند قراردادی اجرایی شد، به طوری که دورتموند مجبور شد اوانیلسون را با 15 میلیون یورو بازخرید کند.

10- ماکسیمیلیان فیلیپ در سال 2017 با 20 میلیون یورو از فرایبورگ آمد و در سال 2019 با 20 میلیون یورو به دینامو مسکو رفت.

11- دورتموند در نوامبر 2018 تصمیم به خرید پاکو آلکاسر گرفت و 23 میلیون یورو به باشگاه بارسلونا پرداخت کرد. در پایان ژانویه او به اسپانیا بازگشت. مبلغ 25 میلیون یورو او را به گران ترین بازیکن باشگاه ویارئال تبدیل کرد.

12- ایلکای گوندوگان اولین خرید پپ گواردیولا در منچسترسیتی بود، دورتموند 25 میلیون یورو از این معامله (به علاوه پرداخت های پاداش مرتبط با موفقیت) به دست آورد.

13- در تابستان 2018، BVB عبدو دیالو را با 28 میلیون یورو از ماینتس ره خدمت گرفت و تنها یک سال بعد، مدافع فرانسوی با چهار میلیون یورو بیشتر از قیمت خریدش (به اضافه پرداخت پاداش) به پاریس سن ژرمن رفت تا شاگرد توماس توخل شود.

14- در تابستان 2016، متس هوملز به بایرن مونیخ رفت. انتقال کاپیتان BVB حدود 35 میلیون یورو به ارمغان آورد.

15- بایرن پیش از این در سال 2013 بیش از 30 میلیون یورو به وستفالن انتقال داده بود: در آن زمان، انتقال ماریو گوتزه قبل از بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل رئال مادرید علنی شد. بایرن از سایر طرف های علاقه مند به گوتزه مانند بارسلونا، منچستر سیتی و آرسنال بهتر عمل کرد.

16- تابستان 2016 برای BVB دردناک اما پربار بود، زیرا: پس از کاپیتان متس هوملز و ایلکای گوندوگان، آنها یکی دیگر از بهترین بازیکنان خود به نام هنریک مخیتاریان را از دست دادند. منچستریونایتد با پیشنهادی 42.5 میلیون یورویی این بازیکن را جذب کرد.

17- پیر امریک اوبامیانگ برای انتقالش به آرسنال در ژانویه 2018 مبلغی نزدیک به 64 میلیون یورو برای دورتموند آورده مالی داشت. توپچی ها برای این انتقال، رکورد گرانترین جابجایی باشگاه را شکستند.

18- در ابتدای سال 2019، BVB اعلام کرد که کریستین پولیسیچ در تابستان باشگاه را به مقصد لندن ترک خواهد کرد. باشگاه چلسی 64 میلیون یورو پرداخت و این بازیکن آمریکایی را تا پایان فصل به دورتموند قرض داد.

19- ارلینگ هالند نروژی به مدت دو سال و نیم برای BVB گل های زیادی را به ثمر رساند و مقصد بعدی او در تابستان 2022 تعیین شد: منچسترسیتی از بند خروج 75 میلیونی او استفاده کرد تا بتواند این جوان مستعد را به خدمت بگیرد.

20- جیدون سانچو نیز در تابستان 2021 به جزیره کشیده شد. منچستریونایتد 85 میلیون یورو برای استفاده از خدمات این بازیکن انگلیسی هزینه کرد.

21- او فراتر از همه اهداف دورتموند عمل کرد: بارسلونا برای به خدمت گیری عثمان دمبله در تابستان 2017 هزینه 105 میلیون یورویی را به زنبورها پرداخت کرد. این مبلغ حتی تاکنون به لطف پرداخت های مختلف پاداش به 140 میلیون یورو رسیده است.