حسین کنعانی‌مقدم گفت: مدت‌هاست که چین و آمریکا وارد یک جنگ سرد شده‌اند.

ممکن است شاهد جنگ جهانی سوم باشیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مناشقه میان آمریکا و چین بالا گرفته است و باتوجه به سخنان اخیر بایدن مبنی براینکه اگر چین حمله نظامی علیه تایوان انجام دهد، آمریکا علیه چین مداخله نظامی می‌کند، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که هیچ بعید نیست در آینده‌ای نزدیک میان دو قدرت مهم دنیا یعنی آمریکا و چین جنگ در بگیرد.

حسین کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «مدت‌هاست که چین و آمریکا وارد یک جنگ سرد شده‌اند. می‌بینیم که جنگ اقتصادی علیه یکدیگر در جریان است و در سال‌های اخیر روابط این دو کشور هیچ‌وقت عادی نبوده است. چین هم همواره مدعی تایوان بوده است و مقامات این کشور بارها تأکید کرده‌اند که تایوان باید به خاک چین ملحق شود. در این بین مداخلات آمریکا در تایوان حکایت از رویارویی احتمالی آمریکا با چین دارد. از سوی دیگر چین هم پس از ممکن است با استفاده از فضای جنگ روسیه و اوکراین به تایوان حمله کند و اگر چنین یک دمینو به وجود می‌آید و ممکن است بعد از حمله روسیه به اوکراین و حمله احتمالی چین به تایوان کره شمالی هم به کره جنوبی حمله یا هر کشور دیگری که با کشور هم‌جوارش مناقشات مرزی و سرزمینی دارد، دست به حمله بزند و در نهایت شاهد جنگ جهانی سوم باشیم».

او ادامه داد: «آمریکا قدرت رویارویی نظامی با چین را ندارد زیرا علاوه بر اینکه چین یک کشور هسته‌ای است، نیروی نظامی‌اش در حد ابرقدرتی است. اکنون چین آماده حمله به تایوان است و حتی زیرساخت‌های حمله را هم آماده کرده‌اند و آمریکا هم قصد مقابله با چین را دارد و هیچ بعید نیست که تنشی نظامی میان آمریکا و چین به بهانه تایوان به وجود آید».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «دکترین نظامی آمریکا این است که باید قدرت‌های اقتصادی ضعیف شوند تا آمریکا در قدرت بماند به همین دلیل آمریکایی‌ها قصد کشاندن قدرت‌های بزرگ به جنگ‌های منطقه‌ای را دارند و امروز علاوه بر اینکه خود چین خواهان حمله به تایوان است، آمریکا هم بدش نمی‌آید همان شرایطی که بر روسیه رخ داد، حالا بر چین اتفاق بیافتد و یک جنگ سرد کامل به وجود آید تا در آن شرایط هم قدرت اقتصادی چین ضعیف شود و هم سلاح‌های بسیاری را به فروش برساند».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «یکی از نقاط ضعف آمریکا وابستگی شدید اقتصادی‌اش به چین است. من روزی با یکی از مسئولان چین صحبت می‌کردم و به او گفتم: شما چرا مرگ بر آمریکا نمی‌گویید؟ و او گفت که ما هم می‌گوییم اما نه به شکل شما. گفتم: چه‌طور؟ گفت: من وقتی به فروشگاه‌های مطرح آمریکا در شهرهای بزرگ این کشور می‌روم و می‌بینم که 40 تا 50درصد اجناسشان چینی است در دلم می‌گویم آمریکا مُرد. به نظر می‌رسد آمریکا در مقطع کنونی برای فرار از این وابستگی شدید به چین می‌خواهد این کشور را در آستانه جنگی منطقه‌ای قرار دهد و از آن سو هم چین هم احتمالا می‌خواهد به تایوان حمله کند. نقشه چین شبیه به مرغی است که سرش را خم کرده تا دانه بخورد و آن دانه هم انگار تایوان است؛ بنابراین تایوان می‌تواند در آینده منشأ تحولات مهمی در عرصه بین‌المللی باشد».