بی احترامی به گذشته و پشت کردن به خاطرات تلخ و شیرین، بر خلاف تصور اینقدر هم مورد پسند قرار نمی گیرد.

شروع درخشان و  قابل احترام ستاره‌های استقلال- پرسپولیس!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در یک ماه اخیر ستاره های بزرگی در فوتبال ایران بین تیم های نامدار و مشهور جابه جا شده و مسیر آینده آنها تغییر کرده است. ابتدا پرسپولیس موفق به جذب دو بازیکن مهم سپاهان در خط میانی یعنی سروش رفیعی و دانیال اسماعیلی فر شد. در ادامه و در شرایطی که به نظر می رسید توافق این تیم با سجاد شهباززاده نیز نهایی شده، این مهاجم باتجربه ترجیح داد به پیشنهاد استقلال پاسخ مثبت داده و برای سومین مقطع لباس آبی را به تن کند. اما این پایان کار نبود و سپاهان نیز بعد از اینکه سه مهره ارزشمند خود را از دست داد، شبانه و بی سر و صدا، با محمد دانشگر به توافق رسیده و یکی از مدافعان باکیفیت استقلال را به ترکیب خود برای فصول بعد اضافه کرد.

اما یک نکته مشترک و مهم بین ستاره های این چهار انتقال بزرگ وجود داشت. همه این بازیکنان بعد از خداحافظی از باشگاه سابق خود و امضای این قراردادهای حساسیت برانگیز و جنجالی، رفتاری محترمانه و دوستانه نسبت به تیم سابق خود داشته و با ادای احترام و تشکر بابت بازی در مدتی کوتاه یا طولانی، راهی باشگاه جدید خود شدند.

هر چهار ستاره فوتبال ایران دوران بازی در تیم سابق خود را شیرین و مهم توصیف کرده و تمایلی به ناراحت کردن هواداران تیم های مذکور و البته خود شیرینی برای طرفداران تیم جدید نشان ندادند. در سال های گذشته اما گاهی رفتارهای متفاوتی از ستاره های فوتبال ایران بعد از چنین انتقال هایی شاهد بودیم. پاک کردن پست های اینستاگرام با لباس تیم سابق، رفتارهایی حساسیت برانگیز و غالبا با انگیزه محبوب شدن در تیم جدید و در واقع پشت کردن به روزهای تلخ و شیرین گذشته، توسط برخی از بازیکنان مهم فوتبال ایران به نمایش گذاشته می شد.

طبیعتا چنین منشی در روزهای ابتدایی به شدت مورد توجه کاربران و هواداران تیم های جدید قرار گرفته و از سوی بخشی از آنها شاهد استقبالی قابل توجه نیز بودیم. مطابق انتظار آن بازیکنان از چشم طرفداران تیم سابق افتاده و به شدت مورد سرزنش و البته احتمالا توهین قرار می گرفتند. اما بروز چنین خود شیرینی هایی بیشتر از همه در طول فصل به ضرر خود بازیکن تمام می شد. بعد از سپری شدن این روزهای پرحاشیه در طول فصل تابستان، نوبت برآورده کردن انتظارات شدید و بیش از اندازه در طول فصل فرا می رسید.

فشار بیش از اندازه برای درخشش در ترکیب تیم جدید و در حقیقت در چشم بودن فراوان، کار را بیشتر از همه برای خود بازیکنان دشوار می کرد. هر خطایی در زمین، خراب کردن موقعیت یا چیزی مشابه، به شدت مورد تمسخر قرار می گرفت و بازیکنان مذکور به دست خودشان فرصت کافی برای جا افتادن در تیم جدید را می گرفتند.

یک خداحافظی محترمانه و دوستانه چیزی از یک بازیکن کم نمی کند. ستاره های فوتبال ایران نیز باید اینقدر از اعتماد به نفس کافی برخوردار باشند که برای جلب رضایت در تیم جدید دست به چنین رفتارهای عوام فریبانه ای نزنند. هیچ یک از هواداران استقلال، پرسپولیس و سپاهان در این مدت بازیکنانی چون سروش، اسماعیلی فر، سجاد یا دانشگر را بابت احترام به تیم سابق سرزنش نکردند. رفیعی، دانیال و سجاد از روزهای خوب خود در اصفهان گفته و از باشگاه سپاهان تشکر کردند. دانشگر نیز از احترام خود به استقلال حرف زد و این رفتار مورد پسند اغلب هواداران فوتبال در ایران قرار گرفت.

هر چقدر هم که یک انتقال جنجالی و مهم باشد، در نهایت بازیکنان باید در طول فصل از نظر فنی خود را ثابت کنند. آن محبوبیت پوشالی ابتدای فصل بابت پشت کردن به گذشته، خیلی زود رنگ می بازد و نوبت سنجش توانایی بازیکنان فرا می رسد. باز گذاشتن راه برای بازگشت و احترام به گذشته (ولو تلخ و ناراحت کننده)، در روابط اجتماعی حتی سنین پایین تر نیز رواج پیدا کرده و از ستاره های بزرگ فوتبال ایران با جایگاه اجتماعی مهم، درآمد قابل توجه و اهمیت بالا در جامعه نیز چنین انتظاری می رود.