اشکان خورشیدی یکی از داوران باتجربه ای است که در تست آمادگی جسمانی پیش از فصل نمره قبولی نگرفت و شانس قضاوت در دیدارهای نیم فصل نخست را از دست داد.

خورشیدی: VAR نیم فصل دوم؛ خوشبین نیستم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، او در خصوص کلاس دانش افزایی پیش از فصل داوران و هم چنین تست آمادگی جسمانی که منجر به مردود شدن چند ده داور شد، به خبرنگار ما گفت: خب این کلاس ها هر فصل برگزار می شود و در همه جا مرسوم است. کمیته داوران فیلم های آموزشی جدید نشان می دهد و هدفش از برگزاری این کلاس هماهنگی داوران برای فصل جدید و کاهش اشتباهات است ودر پایان هم بر اساس نمونه های جهانی از داوران تست می گیرد. خب این تست های آمادگی جسمانی سخت است و می طلبد که داور شرایط ایده آلی داشته باشد. قبول شدن در این تست به حال خوب داور در روز تست هم بستگی دارد و شاید برخی از داوران که در این آزمون نمره قبولی نگرفتند در آن روز شرایط روحی و روانی و ذهنی خوبی نداشتند همان طور که در مورد بازیکن می گویند روز، روز او نبود. من هم جز داورانی هستم که در تست آمادگی جسمانی قبول نشدم. به تمرینات خود ادامه می دهیم در زمانی که کمیته داوران تعیین می کند دوباره تست بدهیم و به جریان قضاوت بازی ها برگردیم. فعلا در هفته های ابتدایی در کنار دیگر داوران نخواهیم بود.

او در پاسخ به این سوال که حجم داوران باتجربه ای که تست ها را پاس نکردند آیا نگرانی را بابت قضاوت های خوب در بازی های لیگ برتر ایجاد نمی کند؟ گفت: داوری فوتبال کشور در حال پوست اداختن است. داوران جوان خوبی وارد گود شده اند و داوران باتجربه هم در لیست قضاوت هستند. امیدوارم این داوران به خوبی بازی ها را شروع کنند و در ادامه ما به جمع آنها اضافه خواهیم شد. ما تمرینات خود را ادامه می دهیم و کمیته داوران هم قول داده در یک فرصت خوب از داوران باز مانده دوباره تست می گیرد و من تصور می کنم در اواسط فصل به جمع داوران اضافه خواهیم شد. در این زمینه تابع تصمیم فدراسیون فوتبال و هم چنین کمیته داوران هستیم. هم چنین در خصوص شبهاتی که در موردتست از داوران وجود داشت باید بگویم آیتم های تست همان آیتم های گذشته بوده و  این تست ها را قبلا هم داده بودیم.

داور باتجربه فوتبال ایران پیرامون صحبت های وزیر در مورد ورود تکنولوژی VAR در نیم فصل گفت: من نسبت به این موضوع خوش بین نیستم. ما در نیم فصل نخست به طورحتم این تکنولوژی را نخواهیم داشت و در دور برگشت هم من بعید می دانم که بتوانیم از آن استفاده کنیم. تنها بحث خرید مطرح نیست که البته ما در این زمینه هم مشکل داریم. باید دوره هایی را در ایران زیر نظر فیفا برای داوران برگزار کنیم و تا زمانی که این کلاس ها برگزار نشود حتی  اگر VAR هم بخریم قادر به استفاده از آن نخواهیم بود.

اشکان خورشیدی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی می خواهد در بازی های لیگ برتر داوری کند؟ گفت: فدراسیون فوتبال این اجازه را به ما می دهد تا 45 سالگی داوری کنیم. من یکی دو سال دیگر می توانم در صحنه قضاوت حضور داشته باشم و به طور حتم از این فرصت استفاده خواهم کرد.