یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه گفت: عضویت ایران در شانگهای مفید است و همکاری‌ها میان اعضای این سازمان می‌تواند خوب و مفید باشد.

فواید عضویت در شانگهای برای ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از عضویت ایران در شانگهای گفت: در حال حاضر ایران تنها  عضو ناظر در شانگهای است و در بیانیه اجلاس هم که مطرح شده ایران و بلاروس به عنوان  عضو ناظر معرفی شده‌اند. سال گذشته در نشست سران شانگهای در تاجیکستان که موضوع عضویت ایران مطرح شد فرمی را در اختیار ایران گذاشتند تا با تکمیل کردن آن آمادگی خودش را برای عضویت اعلام کند که ظاهرا با امضای امیر عبداللهیان اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: اگر در طی فرآیند عضویت دایم یکی از اعضا مخالف شود و یا اختلافاتی بروز کند کشور متقاضی عضویت دائم نمی‌تواند به عنوان عضو شناخته شود، در صورتی که با همین فرآیند پیش برویم احتمالا تا سال آینده ایران به عضویت کامل شانگهای در آید. 

این استاد دانشگاه درباره فرصت‌هایی که شانگهای می‌تواند در اختیار اعضا بگذارد، گفت: هنوز آن طور که باید و شاید پیمان شانگهای جانیفتاده، علتش این است که درون شانگهای تضادهای درونی وجود دارد به عنوان مثال هند و پاکستان دو عضوی هستند که سال‌هاست با یکدیگر دارای مشکلاتی هستند و یا هند و چین دو رقیبی هستند که  همچنان بر سر مسائل مرزی با یکدیگر اختلاف دارند، بنابراین وقتی این تضادها درون شانگهای وجود دارد نباید خیلی امیدوار بود که شانگهای بتواند تصمیمات مهمی را اتخاذ کند. 

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: در مساله جنگ اوکراین نیز دو عضو اصلی شانگهای یعنی چین و روسیه نتوانستند آن طور که باید و شاید به یکدیگر کمک کنند تنها توانستند مقداری از نفت روسیه را خریداری کنند آن هم با تخفیف ۳۰ درصدی در حالی که انتظار می رفت چینی ها کمک ویژه ای به روسیه کنند. بنابراین اگر در آینده به عنوان عضو کامل در آمدیم نباید روی پیمان شانگهای حساب کنیم آن هم با این نوع برخوردی که از اعضا می بینیم. 

فرجی راد با اشاره به اینکه عضویت در شانگهای خوب است به ویژه این که با بسیاری از این کشورها که در مجاورت ما قرار دارند دارای فرهنگ نزدیک به هم هستیم، گفت: یکی از موضوعاتی که پیمان شانگهای براساس آن شکل گرفته همکاری میان اعضا است و اتفاقاتی هم که در افغانستان رخ داد اعضای شانگهای هماهنگی هایی را با یکدیگر در ارتباط با طالبان داشتند . 

وی افزود: در مورد استفاده از مزیت فعال شدن کریدورهای ترانزیتی هم اگر عضو شانگهای هم نباشیم می توانیم فعال کنیم به عنوان مثال روسیه نیاز به کریدور جنوب دارد اکنون در انزوای اقتصادی قرار گرفته و این مساله از طریق گفت‌وگوهای ایران، آذربایجان و گرجستان می تواند حل شود.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان این که عضویت ایران در شانگهای مفید است، معتقد است: اما نباید خیلی اقتصادمان را به شانگهای پیوند دهیم همکاری میان کشورها خوب است اما تضادها درون شانگهای هم بسیار است و وقتی کشوری عضو پیمان مهمی می شود باید تضادها به حداقل برسد. 

فرجی راد درباره این که ایران علاوه بر شانگهای درصدد عضویت در پیمان بریکس هم می باشد، اظهار کرد: در رابطه با بریکس پنج کشوری که آن را شکل دادند کشورهای نو ظهور شناخته می شوند که باید رشد اقتصادی سریع و زمینه قدرت جهانی شدن در آینده را داشته باشند و ما هم باید اولین کاری که می کنیم این باشد که تحریم ها را رفع کنیم و رشد اقتصادی به ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ برسد و دنیا بپذیرد که ایران رشد اقتصادی اش سریع است.

سفیر پیشین کشورمان در نروژ در پایان بیان کرد: مهم تر از آن باید صندوق ارزی ایران یک صندوق ارزی قابل اعتمادی باشد که بتواند به راحتی در دنیا با ارزهای دیگر  معامله شود این ها  مقدمات عضویت در بریکس است تا ایران هم به عنوان کشور نو ظهور اقتصادی در جهان مطرح شود.

منبع: ایسنا