حسین کنعانی‌مقدم گفت: صهیونیست‌ها هم می‌خواهند آمریکا را به سمت جنگ با ایران بکشانند که البته بعید است آمریکا وارد چنین شرایطی شود.

درباره ادامه حضور ایران در برجام را به همه‌پرسی برگزار شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت دیپلماتیک میان ایران و غرب دشوارتر از همیشه است؛ از یک سو سرنوشت برجام مشخص نیست و از سوی دیگر هم اروپایی‌ها علیه ایران تحریم‌های جدیدی را وضع کرده‌اند و هم ایران در اقدامی متقابل برخی نهادها و مسئولان اروپایی را تحریم کرده است و در عین حال آمریکا هم اقداماتی علیه ایران را برنامه‌ریزی می‌کند.

حسین کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث» گفت: «آمریکا یک نقشه راهی علیه ایران دارد؛ فشار از بیرون و آشوب از درون. این شیوه‌ای است که آنها علیه جمهوری اسلامی پیش گرفته‌اند که ناآرامی‌های اخیر را هم در همین راستا باید تحلیل کرد. آمریکا برای اینکه ایران امتیاز دهد، چهار راه را دنبال می‌کند؛ نخست تشکیل اپوزیسیون‌ها که در عمل دید در تظاهرات وین از کومله و جدایی‌طلبان تا سلطنت‌طلبان، همجنس‌گرایان و منافقین هیچ یک نمی‌توانند آلترناتیوی برای جمهوری اسلامی باشند. دومین راه تجریه ایران بود که در آن موضوع هم باتوجه به حوادث کردستان و زاهدان متوجه شدند بی‌نتیجه است. راهکار سوم براندازی بود که تصور می‌کردند با ناآرامی‌های اخیر محقق می‌شود که شواهد نشان می‌شود چنین خیالی به واقعیت نمی‌پیوند و راه سوم برای آنها این بود که افکار عمومی داخل ایران را به نقطه‌ای برسانند تا به حاکمیت فشار بیاورد که خواسته‌های غرب را بپذیر که این هم محقق نشد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد «آمریکا بعد از امتحان همه این راه‌ها دنبال تقابل مستقیم با ایران است و می‌خواهد مکانیزم ماشه فعال شود. از آن سو سعی می‌کند گروه‌های معاند علیه جمهوری اسلامی را فعال کند و نافرمانی‌های مدنی، آشوب‌های خبابانی و اعتصابات را فعال کند. آمریکا تصور می‌کند راهی برای مصالحه با ایران نیست و از آن سو صهیونیست‌ها هم می‌خواهند آمریکا را به سمت جنگ با ایران بکشانند که البته بعید است آمریکا وارد چنین شرایطی شود زیرا فعلا درگیر جنگی غیرمستقیم با روسیه است».

کنعانی‌مقدم در پایان درباره سرنوشت برجام گفت: «ما فعلا از برجام بیرون نمی‌آییم زیرا یک تعهد بین‌امللی را امضا کرده‌ایم و نمی‌خواهیم اجماع جهانی علیه‌مان شکل بگیرد اما می‌شود درباره ادامه حضور ایران در برجام را به همه‌پرسی گذاشت تا همه مردم و نخبگان نظرشان را بدهند و در نهایت با چنین قیدی که مردم چه می‌خواهند پاسخ هوشمندانه‌ای به غربی‌ها دهیم».