بیژن مقدم گفت: شکاف نسلی که همیشه بوده است؛ بین ما و نسل‌های قبل از ما هم بوده است؛ بنابراین باید با نسل جدید به تفاهم برسیم.

نسل جدید هم فرزندان این کشورند و باید حرف‌هایشان شنیده شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت سیاسی این روزهای ایران آرام نیست و مشخص هم نیست که بعد از فروکش‌کردن اعتراضات سیاست‌ورزی به کدام سمت خواهد رفت؛ به ویژه آنکه اکنون با نسلی نوظهور مواجهیم که مشخص است مطالبات اجتماعی و سیاسی متفاوتی از نسل‌های قبل از خود دارد.

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اولین موضوع درباره درگیری‌های خیابانی یک‌ماه اخیر آن است که وقتی ماجرا فروکش‌ کرد، فراموش نشود؛ به این معنی که صریح و بی‌پرده گفت‌وگو شکل بگیرد. همه تصمیم‌سازان بنشینند و درباره علل و ریشه‌های اتفاقات اخیر بحث و گفت‌وگو کنند. اگر فرض شود همه این مسائل توسط دشمن بوده است و عوامل دشمن در میدان بوده‌اند یا همه سهم و علت و ریشه را به آنها منتسب کنیم، صرفا مواجهه سخت باقی می‌ماند و میدان‌دار صحنه هم نیروهای انتظامی و احیانا نظامی خواهند بود اما اگر تحلیل این باشد که بخشی از مسائل ریشه‌هایش در مجموعه حاکمیت، دولت و دستگاه‌های مختلف است و حس ناامیدی، تبعیض، ناکارآمدی و کوتاهی مسئولان در قبال مردم به ویژه نسل جوان برمی‌گردد، نحوه مواجهه تغییر می‌کند. باید هر فرد و هر دستگاه مسئولیتش مشخص شود که اگر نشود ممکن است این حوادث تکرار شود و شاید با شدت بیشتری تکرار شود. وقتی این فضای آشوب‌زده تمام شود باید به سراغ ریشه‌ها برویم».

او ادامه داد: «درباره جریان‌های سیاسی کشور باید گفت که به هر حال جریان‌های دیگری جز اصولگرایان و اصلاح‌طلبان وجود ندارند. جریان‌های خارج از کشور که واقع‌بینی لازم را ندارند و اساسا منافع ملی برایشان مد نظر نیست. هرچه سهم مردم و جبهه‌ها و احزاب سیاسی از مشارکت سیاسی بیشتر باشد، وضعیت کشور بهتر خواهد شد. جبهه‌های سیاسی، احزاب و شخصیت‌ها هم باید تکلیف خود را روشن و خط خود را کاملا از براندازان جدا کنند؛ برای مثال وقتی می‌گوییم اصلاح‌طلبان یعنی آن دسته اصلاح‌طلبانی که خود را مقید به فعالیت در چارچوب نظام می‌دانند نه آن طیفی که در عمل همسو با براندازان عمل می‌کنند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «یکی از آن پروژه‌هایی که باید بر آن کار شود و مجامع سیاسی و تحقیقاتی باید پیگیری کنند، شناخت درست از نسل جدید است. اطلاعات دقیقی از خواسته‌های آنان نیست شناخت مهم‌ترین راهکار فهم مطالبات است. اینها میدان‌دار این اعتراضات بودند اما اطلاعات دقیقی از آنها در دست نیست. این نسل اطلاعات سیاسی‌اش بسیار کم است. بخشی از این نسل دچار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند. ما نمی‌دانیم نگاهشان به آینده چیست؟ ممکن است برخی از آنها بگویند بی‌آینده هستیم و چیزی برای از دست‌دادن نداریم. اما اینکه رسانه‌های بیگانه که جوانی که تازه اول مسیر است را ناامید از زندگی می‌کنند، سیاست بیگانگان است. شناخت این نسل برای ما مهم است و باید با آنها حرف زد. نسل جدید هم فرزندان این کشور هستند و باید حرفشان شنیده شود تا نقاط مشترک پیدا شود. شکاف نسلی که می‌گویم همیشه بوده است. بین ما و نسل‌های قبل از ما هم بوده است؛ بنابراین باید به تفاهم برسیم و ایجاد فرصت کنیم تا آنها هم در چارچوب درستی ادامه مسیر دهند».

مقدم در پایان گفت: «از نسل جدید اول باید شناخت داشته باشیم و بعد ویژگی‌های خوب و بدش را احصا کنیم و بعد ببینیم که برای تقویت خوبی‌ها چه باید بکنیم. تازه در آن شرایط می‌توانیم بگوییم این راهکارهاست و این نهادها مسئولیت دارند و برای رفع تقص‌ها هم همین‌طور. به هر حال باید این نسل را دریابیم».