عباس امیری‌فر گفت: اگر مشکل فرهنگی وجود دارد باید با کارهای فرهنگی حلش کرد نه اینکه مدام با طوری حرف زده شود که مردم احساس کنند نوعی تقابل وجود دارد.

بسیاری از مسائل باید اصلاح شود تا اصلا زمینه‌ اعتراض به وجود نیاید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست سایت مثلث‌آنلاین: اصلاح بسیاری از رویکردها و شیوه‌ها حتما باعث می‌شود اعتماد عمومی مردم به کارگزاران نظام افزایش یابد تا متعاقبش اصلا مردم نیاز به اعتراض احساس نکنند. اما چه‌طور می‌شود این اصلاحات را پدید آورد؟

عباس امیری‌فر، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اصلاحات در شیوه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی امری است که چه اعتراض باشد یا نباشد باید رخ دهد. وقتی یک جوان به عرصه که نگاه می‌کند می‌بیند که بعد از کلی درس‌خواندن شغلی ندارد یا خانواده‌ای که می‌بیند نمی‌تواند از پس هزینه‌ها بر آید. یا مردم می‌بینند بسیاری از مسئولان، بعد از چنددهه هنوز مسئولیت را رها نمی‌کنند. خب همه اینها نیاز به تحول در شیوه حکمرانی دارد».

او ادامه داد: «نسل تغییر کرده، خواسته‌های جوانان متفاوت شده است و این شرایط ضرورت اصلاحاتی واقعی را پدید آورده است. مسئولان نباید برای اصلاحات منتظر اعتراض باشند و باید همواره صدای مردم را بشنوند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «هرکسی می‌آید و مسئولیتی می‌گیرد، اظهارنظری می‌کند که شاید حتی در تخصصش نباشند. نباید این میزان هر کسی با اظهارهای شخصی ذهن مردم را آشفته کند. مسئولان باید به سرعت به اوضاع اقتصادی سروسامان دهند. یک سال از دولت گذشته است و ما هنوز اتفاق خاصی را شاهد نبوده‌ایم؛ حالا ممکن است مسئولان بگویند شاخص‌ها بهتر شده است اما در عمل مردم وقتی به خرید می‌روند با گرانی بیش از حدی مواجه‌اند و هر روز هم شاهد افزایش گرانی‌ها هستند که این هم از آن مواردی است که باید اصلاح شود. چرا در این کشور هیچکس توضیح نداد سرنوشت اموال بر باد رفته مردم در بورس چه شد؟ مگر همین مسئولان نبودند که مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کردند و مردم هم رفتند ماشین و خانه‌شان را فروختند و ناگهان دیدند همه سرمایه‌ زندگی‌شان بر باد رفته است. مردم از همه اینها گلایه دارند. حالا دولت می‌گویند مقداری حقوق‌ها را افزایش می‌دهیم که کار خوبی است اما وقتی به همان نسبت و بلکه بیشتر گرانی هم به وجود می‌آید، آن افزایش حقوق به چه کاری می‌آید؟ باید همه این مسائل اصلاح شود تا اصلا زمینه‌ای برای اعتراض وجود نداشته باشد».

امیری‌فر در پایان گفت: «یک نماینده می‌آید می‌گوید فعلا نیرو نداریم برای گشت ارشاد یا آن مسئول در ستاد امر به معروف بر موضوع گشت ارشاد در این شرایط اصرار می‌کند و می‌گوید عقب‌نشینی نکرده‌ایم. خب این چه حرف‌هایی است؟ اداره امور که با شاخ‌وشانه کشیدن نمی‌شود. اگر مشکل فرهنگی وجود دارد باید با کارهای فرهنگی حلش کرد نه اینکه مدام با طوری حرف زده شود که مردم احساس کنند نوعی تقابل وجود دارد. می‌شود کارهای فرهنگی کرد و احیانا اگر نیاز به اصلاح قوانین داریم، برویم و قانون را اصلاح کنیم. نباید برخی اظهارنظرها جو اجتماعی را ملتهب‌تر از اینی که هست کند».