اگرچه ژوزه مو رایس برای تقویت تیم خود در پنجره زمستانی روی یک پست تمرکز ویژه دارد، اما ممکن است اتفاقاتی رخ بدهد که شاهد خروج و ورودهای خبرسازی به این تیم باشیم.

تمام احتمالات نقل و انتقالات زمستانی سپاهان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش‌سه"، استعفای محرم نویدکیا، اسطوره اصفهانی‌ها، در پایان لیگ بیست‌ودوم محمدرضا ساکت را وارد بحرانی جدی کرد و در این بین جدایی چند بازیکن مهم تیم طی سال‌های اخیر، نظیر سجاد شهباززاده، سروش رفیعی، گئورگی گولسیانی، دانیال اسماعیلی‌فر و عزت‌ پورقاز زنگ هشدار را به صدا در آورد. 

برای گذر از این بحران، مدیرعامل باتجربه باشگاه سپاهان جذب یک مربی شناخته‌شده و کارنامه‌دار در سطح جهان را در دستور کار قرار داد و با پاسخ مثبت ژوزه مورایس به پیشنهاد محمدرضا ساکت بخش عمده‌ای از دغدغه‌های دوران پسامحرم به یک‌باره رخت بربست.

در ادامه اضافه شدن چهره‌هایی مثل میلاد زکی‌پور، رامین رضائیان، محمد دانشگر، محمد علی‌نژاد و پیام نیازمند و قرار گرفتن آن‌ها در کنار 4 خارجی تازه‌وارد که نیلسون جونیور، رناتو داسیلویرا، مانوئل فرناندز و الویس کامسوبا بودند، شکی باقی نگذاشت که سپاهان ترمیم شده و با داعیه قهرمانی به مسابقات پا خواهد گذاشت.

حالا اما پس از پشت سر گذاشتن نیمه اول فصل نقاط ضعف و قوت سپاهان مشهود شده. آن‌ها با 5 امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس و یک بازی بیشتر در مقایسه با گل گهر، هم‌امتیاز با این تیم رتبه دوم را در جدول به نام خودشان زده‌اند. جذب یک مهاجم گلزن اولین هدفی است که هر هوادار سپاهانی در پنجره زمستانی به آن چشم دوخته است، اما تغییرات سپاهان تا تاریخ 13 بهمن 1401 که مهلت نقل و انتقالات نیم فصل به پایان خواهد رسید، ممکن است خیلی وسیع‌تر از چیزی باشد که در نگاه اول به نظر می‌رسد.

*خط دروازه؛ پایان رقابت نیازمند و مظاهری 

پیام نیازمند پس از پایان هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر به یک‌باره سر از سپاهان درآورد تا فرصت حضور در جام جهانی را از دست ندهد. از همان ابتدا مشخص بود با اضافه شدن نیازمند، بار دیگر موقعیت مظاهری به خطر خواهد افتاد و حتی این گمانه‌زنی به وجود آمد که این دروازه‌بان باسابقه در همان فرصت کوتاهی که در اختیار داشت تصمیم به جدایی بگیرد، اما ماند تا با رقابت به ترکیب اصلی برسد. با این حال در 15 مسابقه نیمه اول فصل حضور رشید مظاهری فقط به 2 دیدار ابتدایی (پیش از جذب نیازمند) و دیدار هفته هفتم برابر هوادار که نیازمند تازه از اردوی تیم ملی بازگشته بود، محدود ماند تا ادامه حضور این گلر در سپاهان چندان قابل‌تصور نباشد. رشید که به‌صورت غیرمستقیم ناراحتی خود را از نیمکت‌نشینی ابراز کرده، با چند پیشنهاد هم روبرو شده و این روزها در تلاش است تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشد. در صورت جدایی مظاهری، نیما میرزازاد تبدیل به گلر دوم سپاهان می‌شود و علی کی‌خسروی به عنوان دروازه‌بان سوم تیم معرفی می‌شود.

*قلب خط دفاعی؛ یک ناراضی مطلق در جمع 4 نفره

پس از فسخ قرارداد محمدرضا مهدی‌زاده، مورایس با 2 مدافع میانی برزیلی و 2 مدافع میانی ایرانی تیمش را برای ورود به مسابقات آماده کرد. محمد نژادمهدی، محمد دانشگر، نیلسون جونیور و رناتو داسیلویرا 4 بازیکنی بودند که سرمربی پرتغالی سپاهان برای این منطقه حیاتی تیمش در نظر گرفت. او کارش را با زوج برزیلی آغاز کرد و سپس محمد دانشگر خودش را به ترکیب اصلی تحمیل کرد. در هفته‌های پایانی هم نیلسون جونیور جای هموطن خود را گرفت که تا پایان هفته دوازدهم بازیکن همیشه‌ثابت سپاهان بود. با این حال، طی 15 مسابقه حتی یک دقیقه هم فرصت به نژادمهدی داده نشد تا این مدافع بابلی، که سال گذشته تقریبا در تمامی مسابقات لیگ و آسیایی سپاهان به‌طور کامل بازی کرد، در پنجره زمستانی به دنبال جدایی باشد. از فولاد خوزستان که پیش از شروع مسابقات هم به جذب نژادمهدی علاقه‌مند بود، به عنوان مقصد احتمالی نژادمهدی یاد می‌شود.

*دفاع راست؛ پر کردن خلأ روزهای بدون رامین 

با جدایی هم‌زمان رضا میرزایی و دانیال اسماعیلی‌فر، که طی سال‌های اخیر در سمت راست خط دفاعی سپاهان بازی می‌کردند، طی 15 هفته ابتدایی مورایس در این پست تنها رامین رضائیان را در اختیار داشت؛ بازیکنی که البته با انگیزه و آمادگی بالایی در مسابقات دیده شد و حتی یک مسابقه را هم از دست نداد. آریا یوسفی هافبک مهاجم پرورش‌یافته باشگاه سپاهان گاهی در تمرینات بازی در این پست را تجربه کرده است، اما اضافه شدن یک مدافع راست به اردوی سپاهان برای روزهایی که این تیم رضائیان را در اختیار ندارد به نظر می‌رسد یک نیاز اساسی برای این تیم باشد.

*دفاع چپ؛ زکی‌پور ابهامی باقی نگذاشت

در ابتدای فصل و با وجود جذب میلاد زکی‌پور، شکی وجود نداشت که امید نورافکن انتخاب اول و آخر مورایس در این پست خواهد بود و حتی در برهه‌ای شایعاتی درباره جدایی زکی‌پور شنیده می‌شد. با این حال، تصمیم مورایس در استفاده از این بازیکن در دیدار هفته سوم برابر گل گهر همه‌چیز را تغییر داد. زکی‌پور دو گل زیبا به تیم سابقش زد. تا پایان هفته یازدهم ابهامات زیادی در ترکیب سپاهان پیرامون این موضوع وجود داشت، ولی رفته‌رفته سرمربی پرتغالی و دستیارانش متقاعد شدند به‌جای نیمکت‌نشین کردن زکی‌پور، امید نورافکن را به مرکز زمین ببرند تا به این ترتیب به‌طور هم‌زمان از توانایی هر دو بازیکن استفاده شود. در واقع زکی‌پور و نورافکن دفاع چپ سپاهان را یکی از نقاط قوت این تیم برابر رقبا معرفی کرده‌اند.

*مثلث خط میانی؛ در انتظار تغییرات پر سر و صدا 

مسعود ریگی، محمد کریمی، مانوئل فرناندز، محمد قربانی، جلال علی‌محمدی و یاسین سلمانی بازیکنانی هستند که مورایس پیش از شروع فصل برای بستن کمربرند میانی سپاهان در نظر گرفته بود. پس از هفته یازدهم امید نورافکن به این نفرات اضافه شد تا دست سرمربی پرتغالی بازتر شود. آمادگی یاسین سلمانی در این پست، پس از خطری که از بیخ گوشش گذشت، بهترین خبر برای سپاهانی‌هاست، اما ابهاماتی بزرگ در این منطقه وجود دارد.

مانوئل فرناندز به عنوان یکی از خریدهای پر سر و صدای سپاهان کارش را در ایران آغاز کرد. اما هافبک سابق اورتون، والنسیا و بنفیکا تنها در هفته‌های دوم تا چهارم از ابتدا وارد زمین شد. فرناندز پس از هفته پنجم به دلیل مصدومیت از دسترس کادر فنی سپاهان خارج شد. به طور مشخص می‌توان اینطور گفت که فرناندز از زندگی در ایران خوشحال نیست و اگر پس از فقط چند ماه ماجراجویی‌اش در ایران تمام شود، تعجب‌برانگیز نخواهد بود. ضمن اینکه او هرگز نتوانسته در حد و اندازه‌های انتظاراتی که از او وجود داشت، عمل کند. 

درصورتی‌که این فرضیه به واقعیت بدل شود، احتمالا مورایس در پست هافبک میانی بار دیگر جذب یک بازیکن خارجی را در دستور کار قرار می‌دهد.

*وینگرهای چپ و راست؛ دو علامت سؤال بزرگ

محمدرضا حسینی و فرشاد احمدزاده پیش از شروع مسابقات برای حضور در پست وینگر راست در نظر گرفته شده بودند و دو خرید جدید تیم که الویس کامسوبا و محمد علی‌نژاد بودند، کارشان را با بازی در پست وینگر چپ آغاز کردند. با این حال، وقتی اندیشه‌های مورایس آنطور که می‌خواست در زمین پیاده نشد، مورایس تنها کاری که از دستش برمی‌آمد، عوض کردن جای آن‌ها بود. رفته‌رفته احمدزاده در پست وینگر چپ متمایل شد و کامسوبا به حسینی در پست وینگر راست اضافه شد.

اتفاق مهم در این دو منطقه مهم این است که در چند بازی اخیر محمد علی‌نژاد در پست وینگر راست به بازیکن ثابت تبدیل شده و فرشاد احمدزاده هم با نمایش‌های خوب خود پست وینگر راست را به نام خود زده است تا ابهامات بزرگی پیش روی آینده محمدرضا حسینی و همین‌طور الویس کامسوبا وجود داشته باشد. درصورتی‌که این دو بازیکن با پیشنهاداتی که دارند تصمیمِ دشوار خود برای جدایی را عملی کنند، سپاهان حتما در پست وینگر اقدام به جذب بازیکن خارجی خواهد کرد. در غیر این صورت، شرایط به مانند نیمه اول فصل در ادامه مسابقات هم ادامه پیدا خواهد کرد و حسینی و کامسوبا برای بازگشت به ترکیب اصلی باید با احمدزاده و علی‌نژاد رقابت کنند.

*خط آتش؛ بزرگ‌ترین دغدغه سپاهان 

در این پست، مورایس تیمش را با اتکا به شهریار مغانلو وارد مسابقات کرد، ولی وقتی دید این بازیکن در گلزنی خیلی خوب عمل نمی‌کند، در 3 مسابقه عیسی مرادی ناشناس را در ترکیب اصلی جایگزین او کرد تا به نوعی نارضایتی خودش را از عملکرد شهریار مغانلو هم نشان داده باشد. 

البته نکته خوش بینانه برای سپاهانی‌ها این است که شهریار مغانلو در بازی‌های اخیر فرم خوبی از خود نشان داده و تا حد زیادی به کاهش این دغدغه بزرگ کمک کرده، اما به هر حال، خرید یک مهاجم زهردار و تمام‌کننده در پنجره زمستانی اولویت اول سپاهان خواهد بود. باید دید مورایس چه بازیکنی را برای تقویت این منطقه از تیم خود در نظر دارد.

*جمع‌بندی:

با در نظر گرفتن تمام موارد طرح‌شده در بالا، می‌توان اینطور نوشت که جذب یک مدافع راست و یک مهاجم برای اینکه رامین رضائیان و شهریار مغانلو جانشینان شایسته‌ای داشته باشند، اهداف اصلی مورایس خواهند بود، اما بسته به جدایی‌هایی که پیش‌بینی آن‌ها وجود دارد، کار تقویت طلایی‌پوشان اصفهانی فرایند طولانی‌تر و سخت‌تری خواهد شد.